hoestdrankjes gevaarlijk voor kinderen onder 2 jaar

Ja idd

homeopatisch…

Geen wonder dat de kinderen goed slapen door de alcohol :hand:

ik heb ff gecheckt,

wij gebruiken tussikind van vsm, hier staat het niet op!

@Bagheera wrote:

@renzosmam wrote:
Stukje gequote uit je link ook maar even…
De werking van hoestdrank is dus niet bewezen. Maar dat is het niet het enige. Hoestmiddelen kunnen ook voor ernstige bijwerkingen zorgen, vooral als er 'dextromethorfan' in zit. Met name voor kinderen kan dextromethorfan zorgen voor gevaarlijke bijwerkingen. Kinderarts Ben Semmekrot van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis maakt zich daar zorgen over. Er is een verband tussen het gebruik van hoestdrank en wiegendood bij kinderen onder de 2 jaar. Liefst zou hij zien dat hoestdranken uit de schappen verdwijnen. En dat middelen die dextromethorfan bevatten, niet zo maar verkrijgbaar zijn.

Onduidelijkheid over dosering
Op de bijsluiter staan de bijwerkingen netjes vermeld. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid dextromethorfan, dan is de bijsluiter niet duidelijk. Vicks Junior bevat 1.33 mg/ml dextromethorfan en mag pas aan kinderen gegeven worden als ze ouder zijn dan 12 jaar. Maar Daro bevat méér dextromethorfan, 1,5 mg/ml en is voor kinderen vanaf 6 jaar. En in Dampo voor Droge Hoest zit nóg meer dextromethorfan, namelijk 3 mg/ml en toch mogen kinderen vanaf 2 jaar het al gebruiken. Welke dosering is nu de juiste? Volgens dr. Semmekrot geeft de onduidelijkheid op de bijsluiter over de dosering aan dat onderzoek hard nodig is.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) beoordeelt welke geneesmiddelen op de markt komen en waar ze verkrijgbaar moeten zijn. Radar heeft het CBG gevraagd waarom een middel waarvan niet vast staat dat het werkt en dat ook nog eens bijwerkingen heeft, vrij verkrijgbaar is. Na deze vraag heeft het College over hoestmiddelen met dextromethorfan vergaderd, maar ze zien voorlopig geen reden om ervoor te zorgen dat je deze geneesmiddelen alleen op recept kan krijgen.

Als ik het goed begrijp is dat de gevaarlijkste stof van de 3.
Ik zweer dus bij bisolvon..maar R. krijgt de elixer maar C. de druppels die vanaf zuigeling mogen en zij dus bij hoest ook heeft gekregen.
Mijn verpakking is op maar zal volgende keer eens checken..
Weet dus niet hoe het met de druppels voor bisolvon voor kinderen zit,maar je gooit gelijk hierzo met de naam bisolvon en dat vind ik wat overtrokken..het gaat om stoffen in de hoestdrank en dus wel het advies om erop te letten.
Ik schrik enorm van je bericht omdat je zo precies met de naam gooit die ik altijd gebruik :shifty: misschien volgende keer je waarschuwing iets ''opervlakkiger'' houden? :oops:
Ik ga van de week nieuwe bisolvondruppels halen en zal de verpakking dan eens goed nalezen :angel:

Mijn huisarts zei dat Bisolvon gevaarlijk was nadat ik vertelde dat we die hadden gekocht.
En juist net die ik heb, die voor vanaf zuigelingen is, zou ik dan hier niet neer moeten zetten? Tegen advies van de huisarts in?

En jij schrikt ervan, maar wat denk je wat ik deed toen de arts vertelde over wiegendood onder de 2 jaar?
Dat ik fluitend naar huis ben gehuppeld? Ik ben meteen op internet na gaan zoeken en probeer zo andere moeders te helpen. Er is al genoeg verdriet hier op het forum met overleden kindjes, ik wil niet op mijn geweten hebben dat er kindjes overlijden door een rot hoestdrankje omdat ik de naam "te direct" geplaatst heb en anderen er van kunnen schrikken. Sorry.
Hier komt geen Bisolvon meer in huis, ik wil niet het risico lopen dat Kimberly gevoelig zou zijn voor 1 van die bestandsdelen en er aan overlijd :shock: :cry:

Mijn HA adviseerde juist Bisolvon en het bovenstaande bestandmiddel zit er niet in..wel idd die broomhexide...... nog iets..
Ik geef het de kinderen dus.. :shifty: ...en ik vraag me serieus af dat als dat bewezen feiten zijn of het dan niet op de verpakking als waarschuwing moét of dat dit alleen pas gevaarlijk wordt als je het niet gebruikt zoals voorgeschreven :think:
Maar goed ik snap je punt wel hoe je het geplaatst hebt hoor :hug:
Maar ik krijg een sterk gevoel dat het ''overtrokken'' is anders moeten ze toch wel waarschuwingen plaatsten oid?? :shifty: