Hoera voor mijn cb!!

Even een dikke :thumbup: voor mijn cb-arts.

Sanna groeit nog steeds heeeeeeel langzaam. Bij de geboorte woog ze 3020 en nu 5140. In de afgelopen 8 weken is ze ongeveer 600 gr aangekomen. Dat is dus aan de weinige kant en daarom “moet” ik elke twee weken terugkomen om haar gewicht en lengte in de gaten te houden.

Maar…geen woord over stoppen met de bv!! Als ze zo door blijft gaan gaan we over twee weken kijken of we misschien met bijvoedingen gaan beginnen (toen ze dat zei zette ik me al schrap, ik denk nou krijgen we het) Maar ze had het over bvpap of eventueel toch misschien vast wat fruit!!

Bergijp me niet verkeerd, als Sanna niet goed genoeg groeit op mijn melk dan stap ik natuurlijk over (al zat het met pijn in mij hart zijn)



Ooooh ik ben helemaal opgelucht. Had me zo voorbereid op dat ze zouden beginnen over flesvoeding etc. Nu kan ik nog lekker even doorgaan.

Sanna doet het verder super en ziet er ook goed uit. Ik hoop dat ze die viermaanden dip gewoon wat eerder heeft gehad :wink:



De cb-arts zei trouwens dat het kon dat mijn voeding niet voedzaam genoeg was maar dat dat eigenlijk bijna niet voorkwam. Ik eet ook voldoende (bootwerker zeg maar) dus ze kon zich niet voorstellen dat het daaraan kon liggen.



Dus hoera voor mijn cb :clap:

Inderdaad, :clap: . Heel fijn, zo’n CB wat met je meedenkt.



Maar goed beschouwd te zot voor woorden dat je je daar gezegend mee voelt, toch?! Het zou voor alle CB’s moeten gelden…

@mar27 wrote:

De cb-arts zei trouwens dat het kon dat mijn voeding niet voedzaam genoeg was maar dat dat eigenlijk bijna niet voorkwam. Ik eet ook voldoende (bootwerker zeg maar) dus ze kon zich niet voorstellen dat het daaraan kon liggen.


Je zult mij misschien erg kritisch vinden, maar deze uitspraak van de cb-arts maakt toch dat ik iets minder enthousiast ben :oops:

Moedermelk bevat alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Dat het zou kunnen zijn dat moedermelk niet voldoende voeding bevat is echt een fabeltje. Wat echter wel vaak blijkt, is dat het borstvoedingsbeleid niet optimaal is, waardoor een baby misschien (net) niet voldoende binnenkrijgt en/of niet goed aan de vette achtermelk toekomt. Door het borstvoedingsbeleid waar nodig aan te passen, is het vaak helemaal niet nodig om vervroegd met bijvoeding te starten.



@mar27 wrote:
Maar…geen woord over stoppen met de bv!! Als ze zo door blijft gaan gaan we over twee weken kijken of we misschien met bijvoedingen gaan beginnen (toen ze dat zei zette ik me al schrap, ik denk nou krijgen we het) Maar ze had het over bvpap of eventueel toch misschien vast wat fruit!!

Bergijp me niet verkeerd, als Sanna niet goed genoeg groeit op mijn melk dan stap ik natuurlijk over (al zat het met pijn in mij hart zijn)


Wat is er tot nu toe geprobeerd om de groei op uitsluitend bv te bevorderen, heeft je cb-arts nog tips en informatie daarover meegegeven? Bijvoorbeeld vaker aanleggen, twee of meer borsten per voeding aanbieden, meemasseren tijdens het voeden of borstcompressie toepassen of wellicht kan de aanlegtechniek op bepaalde punten nog worden verbeterd zodat je baby de borst effectiever kan leegdrinken? Ben je doorverwezen naar de borstvoedingorganisaties of zelfs een lk?

Je kunt altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL heh :slight_smile:

Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus gerust bellen hoor!

Wat ik me afvraag is waarom er een probleem is. Je baby groeit langzaam. Dat kan, maar waarom is dat verkeerd? Heeft ze honger? Is ze levendig? Bewegelijk? Zit ze goed in haar vel? Ik ben geen arts, maar dat lijken me toch belangrijkere indicaties dan die fixatie op gewicht.

Nee van het cb heb ik verder geen tips meegekregen. Ik ben zelf wel gaan proberen haar vaker aan te leggen maar dat werkte alleen maar frusterend. Als ze geen honger heeft dan pakt ze de borst ook echt niet dus daar ben ik mee op gehouden. Ik bied altijd allebei de kanten aan maar vaak wil ze de tweede niet meteen. Dan wacht ik een half uurtje en dan drinkt ze meestal nog wel even.

Verder doet ze het hartstikke goed. Ze kletst en lacht en rolt op haar zij. Gisteren heeft ze voor het eerst terwijl ze op haar buik lag, haar billetjes in de lucht gegooid en haar knieen opgetrokken. Ze schoof zo 5 cm vooruit! Kortom ik merk dat ze lekker in haar vel zit.



Yvonne, als ik zo jouw berichtje lees heb je gelijk hoor. Ik was zo opgelucht dat ze niet zaten te pushen voor de fv dat ik verder niet heb nagedacht. Ze hebben het wel steeds over te kleine gewichtstoename maar tips om het eventueel te verbeteren heb ik niet gehad :think: .



Ik heb haar curve ingevuld op borstvoeding.com en dan zie je dat ze in het begin net onder de middenlijn heeft gevolgd en nu bijna op de -2 lijn zit. De laatste keer was ze iets meer aangekomen anders was ze door de -2 lijn gegaan.



Dit is haar lijstje, wat vinden jullie ervan?

05-09 3020gr 50 cm

12-09 2950gr

02-10 3650gr 53cm

05-11 4570gr 54,5cm

04-12 4850gr 56,5cm

17-12 4960gr 57 cm

03-01 5140gr 59,5