Hoelang kan smeerkaas bewaard worden?

Tja de vraag zegt het eigenlijk al. Hoe lang kun je smeerkaas wat open is bewaren.

Die kuipjes zijn zo groot en Nica eet per dag 1 boterham met smeerkaas dus dat duurt weken voordat zo’n kuipje leeg is :wink:

Groetjes Gemma

Bij smeerkaas gewoon op je gevoel afgaan. Als het ‘ransig’ begint uit te zien, te stinken of niet meer smaakt (altijd eerst even zelf proeven), dan is ie niet meef goed. Als je een goed zuiver mes gebruikt en niet opnieuw met dat mes de kaas ingaat kan je het best lang bewaren.

Ik heb altijd begrepen dat het, net als leverpastei, maximaal 3 dagen open mag staan. In het geval van smeerkaas kan het gaan verzuren en is dan dus niet goed meer. Je proeft het alleen niet met smeerkaas.

Ik eet dus ook altijd maar een broodje smeerkaas mee. Leverpastei enzo bederft gewoon na 3 dagen.

Wij kopen om die reden altijd de in aparte puntjes verpakte smeerkaas (La vache qui rit). Wel duurder, maar je kunt het erg lang bewaren.

OO jeetje 3 dagen maar, nou dan krijgt ze geen smeerkaas meer zeg, dan blijf ik kopen. Misschien ook maar die dure kuipjes kopen :think:

@Gemmama wrote:

OO jeetje 3 dagen maar, nou dan krijgt ze geen smeerkaas meer zeg, dan blijf ik kopen. Misschien ook maar die dure kuipjes kopen :think:

Volgens mij kan het veel langer dan 3 dagen bewaard worden hoor!

hier bewaar ik het een stuk langer hoor!! ze heeft er nog nooit last van gehad

Van de leverpastei is waar dat is maar drie dagen houdbaar na opening, maar smeerkaas echt niet, das veel langer goed, vooral als je een beetje oplet hoe je het gebruikt.

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/hoe+eet+ik+gezond/bewaren/geopend_+geen+datum/bewaarwijzer.htm

Dit is een uitgangspunt, hier zeggen ze bij smeerkaas, na opening 1 week inde koeling houdbaar. Ik heb via mijn oploeiding geleerd gewoon op te letten hoe een product eruit ziet en smaakt, dus hier staat het nog langer. Maar voor de mensen die liever een ‘handleiding’ hebben is dit misschien wel makkelijk.

Nou, dat scheelt dan weer mooi een paar dagen met wat ik dacht! :think: Ik heb het ook nog nooit langer dan 3 dagen bewaard, omdat ik altijd dacht dat “na opening beperkt houdbaar” wat op de verpakking staat, staat voor een dag of 3. Dat is mij zo geleerd vandaar.