hoelang herstellen na buikoperatie? Duurt me veel te lang!

Hoi meiden,

Heeft er iemand ervaring met buikoperatie/eierstokoperatie? 2 weken geleden ben ik geopereerd en is een cyste uit mijn eierstok gehaald. Dit is gedaan via de buik. Ca. 15cm. incisie boven de bikinilijn.

Heb inmiddels geen extreme pijn meer maar het blijft allemaal zo gevoelig. Alsof mijn buik 1 grote blauwe plek is, zo irritant wanneer er kleding over schuurt!

Weet natuurlijk wel dat 2 weken nog niet zo lang is maar vind het nu zo lastig om in te schateen wat je aan kan. Gisteren bijv. een heel stuk gewandeld bij mijn ouders op de camping. Tijdens het wandelen gaat het dan goed maar later krijg ik meer last, dus dan toch teveel gedaan.

Zit dus nu al 2 weken thuis en het jeukt me dat ik haast niets in huis mag doen. Probeer toch van alles wel uit. Ben dan weer bang dat dit niet verstandig is…pfff. er mogen gewoon geen complicaties optreden!

Weet dat ik de gyn hiervoor kan bellen maar denk ook wel te weten dat dit normaal is. Zou fijn zijn wanneer iemand mij die bevestiging vanuit eigen ervaring kan geven.

ineke

Hoi Ineke,

Ik kan je niet helpen, maar wel succes en sterkte wensen!

Kan me voorstellen dat stilzitten irritant is,als je eigenlijk een bezige bij bent…da’s wel uit eigen ervaring.

Ik hoop dat je snel opknapt.

Hoihoi

Vervelend dat je er nog zo’n last van hebt.

Je kent mijn verhaal wel inmiddels denk ik, maar nog even in het kort, hopelijk kan ik jou geruststellen… :wink:

Er werd bij mij een kijkoperatie gedaan, om endo-haarden weg te halen en om een cyste uit mijn eierstok te verwijderen.

Tijdens de operatie kreeg de arts de bloeding niet gestopt en werd mijn buik met spoed van links naar rechts geopend. (dus ook een grote buik operatie)

Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna heb ik zeker 1 week op bed gelegen. Ik heb nog 4 weken daarna in de woonkamer geslapen omdat ik bang was om de trap op te gaan, vanwege de pijn.

Ik ben echt geen watje wat pijn betreft (ben ook heeeeeeeel wat gewend), maar dit vond ik wel heel enge pijn. Ook de eierstok deed nog lang pijn…

Al met al ben ik pas na 2 maanden gaan werken. Ik reageer heel heftig op de narcose en Morfine, daar ben ik nog zeker een half jaar doodmoe van geweest.

Tijdens die operatie leggen ze de buikspieren aan de kant en als dat niet lukt, snijden ze ze in de lengte door. Dat voel je natuurlijk ook.

Ik denk dat ik pas na een jaar echt geen last meer had van de operatie.

Dus als ik jou hoor, dat je na 2 weken alweer rondloopt, denk ik dat je een beetje teveel van jouw lichaam vraagt als je dan verwacht dat je nergens meer last van zou moeten hebben… :wink:

Je moet doen wat je zelf denkt aan te kunnen en niet wat je denkt dat anderen van jou verwachten :-*

pfff. schaam, schaam…

Ja, weet het ook wel dat je er de tijd voor moet nemen. Op zich gaat het nu wel steeds makkelijker. Kan me echt beter bewegen. Trekt nog wel bij het opstaan en niezen is echt geen pretje. Ben van plan volgende week weer te gaan werken. Hoef niet te tillen etc. dus kan al gauw. Zie wel hoe het gaat. Ben niet echt extra vermoeid. Maar moet ook niet vergeten dat ik in december ook al een narcose heb gehad.

Weet je, ik had steeds het idee van ‘de cyste eruit en dan kunnen we weer verder’, dat is natuurlijk ook zo maar we kunnen pas echt verder nadat ik voldoende herstelt ben.

Ik heb nu wat meer een vakantiegevoel. Heb me erbij neergelgd dat ik in huis niet teveel kan doen en de dingen die ik doe doe ik in etappes en dan blijft het bij: vaatwasser uitruimen, wasmachine klaarzetten, boodschappen doen (20x van de auto naar huis lopen…) koken en wat opruimen. Nou dat moet kunnen toch?

Verder veel afspraken gepland met vriendinnen ezno, beautyweekendje, zwemmen, etentje. heerlijk!

liefs

Ineke

Hoi Ineke,

Ik heb zelf in maart een grote buikoperatie gehad.

Zelf had ik toen een kleine van bijna 1 jaar thuis rond kruipen. Ik weet precies hoe je je voelt.

Echter wil ik je 1 ding duidelijk aangeven.

Voor een grote buik ok heeft je lichaam 6 weken rust nodig en met rust bedoel ik geen bedrust maar gewoon lichaamsrust. Begrijp je nog wat ik bedoel.

Je lichaam heeft een grote ingreep te verwerken, dit kost echt tijd. Geloof me, ik kan het weten.

In maart 2005 heb ik nl ook zo’n grote buik operatie gehad maar toen in mexico. Heb daar 2 dagen op bed gelegen en toen ben ik alweer begonnen met vanalles. uiteindelijk heb ik doordat ik alles al “zo goed kon” veel langer gelopen, ruim 3 maanden nl. Na ongeveer 2 weken krijg je dan een terugslag.

Ik kan je alleen maar advies geven. DOE HET RUSTIG AAN MEID.

En dat vakantie gevoel, neem het er dan maar lekker van.

Ineke, ik kan weinig toevoegen aan wat petra zegt. Geef jezelf echt 6 weken rust!!!

Als je eerder alweer teveel en te zware dingen gaat doen, kan je daar de rest van leven klachten aan over houden. Dat wil je ook niet.

Het is niet dat je niets mag doen hoor, je moet zoiezo natuurlijk naar je lichaam luisteren en een beetje rustig aan opbouwen mag best, maar te zware (huishoudelijke) taken moet je echt proberen even achterwege te laten, hoe vervelend het ook is. Als je nu even rust neemt, ben je er het snelst weer HELEMAAL bovenop :hug:

Succes met het herstel meis :-*

Bedankt meiden. Ik doe het ook echt wel rustig aan hoor. Ben ook bang schade aan mijn lichaam toe te brengen!

Het is gewoon lastig wat goed is en wat niet met bijv. wandelen met de honden. normaal doe ik dit een half uur per dag. Nu loop ik kleine stukjes van ca. 10 minuten. Wil dit wat op gaan bouwen maar weet dan niet of dit verstandig is, maar mijn lichaam heeft toch ook beweging nodig en ik loop echt niet in looppas ofzo.

Gelukkig is het inmiddels al 2,5 week geleden…

Maar dweilen, storfzuigen etc. doe ik echt nog niet. Kan ook nog niet, dat voel ik wel!

Nou, even een update. Inmiddels 5 weken geleden!!! En…morgen zeer waarschijnlijk een IUI!!!

Gisteren op controle geweest en zowaar LINKS een ei op springen :dance: :dance:

Alle pijn is vergeten en het was het allemaal waard!!!

Het is nog een beetje gevoelig maar hoef niet meer na te denken hoe ik ga staan, zitten etc. Niezen blijft nog wat pijnlijk maar dat geeft allemaal niets!!!

Straks weer naar de gyn en dan horen we of morgen doorgaat of dat het donderdag gaat worden.

liefs

ineke