… voordat je kindje vast voedsel leert eten?
ik weet dat het in het begin maar oefenen is en dat ze nog moeten leren wat te doen met een lepel of met stukjes ‘echt’ eten. Maar hoelang duurde het bij jullie voordat dat oefenen overging in echt eten? Na hoeveel tijd hadden ze het ‘door’?
Bij Lara probeerden we Rapley én eten met een lepel. Het duurde weken voordat ze een paar hapjes met de lepel ging eten en nog steeds eet ze bijna alleen gepureerd voedsel (brood en fruit zijn de uitzonderingen, verder dus alleen puree). Rapley sloeg dus helemaal niet aan en eigenlijk zitten we nog steeds met haar te oefenen om vreemde structuren en smaken in haar mondje te durven stoppen.
Nu komt Tessa er dus aan en vraag ik me af: wat kan ik zo’n beetje verwachten? Hoe ging dat bij jullie? Heb je Rapley gedaan of gepureerd gegeven en vond je kindje dat leuk?
na ene paar dagen al…
Die van mij…snapte het gelijk :roll: waren ook helemaal blij ermee.
Maar op mijn werk zie ik het wel anders ook hoor
Komt goed.
Even lepels proberen,die siliconendingen willen wel werken en het helpt als je ze eerst laat sabbelen van de lepel,dan duw je de lepel op de onderlip en tong en hou je hem schuin zo kunnen ze sabbelen van de lepel…anders moet je vaak 6x dezelfde hap weer terug in het mondje scheppen :lol: het is ook wat na al dat sabbelen ineens moeten happen :inlove:
JOyce heeft het ook sneller door dan Tessa hier hoor…
Leuke naam trouwens hihihi :lol:
Tessa heeft in het begin nooit meer dn 2 hapjes gedaan en Joyce at meteen al meer en zit nu al op halve potjes…
Maar het is idd wel sabbelen van een lepeltje en nog niet altijd even goed happen hoor…
Tessa begint nu trouwens eindelijk wat beter te eten, maar dat is nooit haar favo bezigheid geweest hihi…
hi hi renzosmam, die truc met dat sabbelen mag je komen voordoen okee?
Xander weigerde echt alles… eerst de fles… na aantal maanden ging hij uit de fles drinken…
Toen kwam met 6 maanden de bijvoeding… alles wat maar van een lepel kwam werd het hoofd voor weggedraaid. Alleen als hij zelf mocht eten met zijn handen, dan ging er iets in…maar echt minimaal…
nu, zeg ruim 10 maanden later, kan ik eindelijk zeggen dat hij goed eet. Maar nog wel grotendeels op zijn rapleys…
daarentegen was Merijn juist super makkelijk en die at na een paar dagen alles. Liet zich ook gewillig voeren etc…
Dus hier 2 totaal verschillende kinderen…
Bij de grote zijn we begonnen met Raply. Hij kreeg niet veel binnen maar vond het wel interessant. Hij eet nu redelijk, maar heeft ook zijn pieken en dalen…
De kleine heeft potjes gekregen. Hij heeft tot een paar weken terug heel slecht warm gegeten. Potjes gingen er wel in, maar daar ben ik snel mee gestopt.
Sinds wij een weekend weg zijn weggegaan (en mijn moeder kookte 8) ) eet hij bijna zijn hele bord leeg :shock: :shock: :shock: :shock:
@lena3 wrote:
hi hi renzosmam, die truc met dat sabbelen mag je komen voordoen okee?:lol:
Járen ervaring op een kdv…ik krijg praktisch ieder kind aan het eten :shifty:
pas op, ik hou je eraan :mrgreen: .
jet, dat verhaal van xander klinkt bekend… Lara weigerde de borst en de fles en vast voedsel. Nu na 2,5 jaar kan ik nog steeds niet zeggen dat ze goed eet. Warm eten, bedoel ik, de rest gaat redelijk zolang ze maar altijd hetzelfde krijgt.
Dus ik kan me gewoon niet voorstellen dat Tessa wel gaat eten. Dat ze dat zomaar zou doen, alleen omdat wij het haar voorschotelen :think: . Mooi te horen dat jouw twee kinderen zo verschillend waren, dat geeft de burger moed.
Lena mag ik 1 ding zeggen…laat dat idd los…als ik een kind voed op mijn werk doe ik dat met volledige overtuiging,zonder twijfel en met overredingskracht en plezier tegelijk…
Klinkt gek misschien maar je moet niet twijfelen,mutsen en snel opgeven…ook niet dwingen boos doen en frustreren maar daar juist tussenin :mrgreen: :-*
Klinkt makkelijk…maar is het niet weet ik…niet van mijn kinderen maar wel van vele die ik heb gezien in mijn cariére…
Mijn kids eten allebei prima…weet jiet hoe dat komt…misschien toch door mijn mazzel met ervaring dan?? :think:
ik heb het ook los moeten laten inderdaad
Ik kreeg van het CB de tip om hem gewoon eens met ons mee te laten eten, ipv apart te koken. Ze zei, als hij een beetje zout binnenkrijgt is het ook niet erg… En vanaf dat moment is hij gaan eten…
Maar hij was toen wel ruim 8 maanden, dus dat is nu bij 4 maanden nog niet aan te raden
@renzosmam wrote:
Lena mag ik 1 ding zeggen…laat dat idd los…als ik een kind voed op mijn werk doe ik dat met volledige overtuiging,zonder twijfel en met overredingskracht en plezier tegelijk…
Klinkt gek misschien maar je moet niet twijfelen,mutsen en snel opgeven…ook niet dwingen boos doen en frustreren maar daar juist tussenin :mrgreen: :-*
Klinkt makkelijk…maar is het niet weet ik…niet van mijn kinderen maar wel van vele die ik heb gezien in mijn cariére…
Mijn kids eten allebei prima…weet jiet hoe dat komt…misschien toch door mijn mazzel met ervaring dan?? :think:
ik weet het . En dat heb ik bij Lara ook wel geleerd, nadat ik me er een maand of 9 gek over had lopen maken :oops: :mrgreen: .
Heb er wel zin in met Tessa, maar aangezien ik dus niet meer lekker naïef met een lepel in de weer kan gaan, vroeg ik me af hoe dat bij anderen nu gaat. Beetje om allemaal verschillende verhalen te horen. Maar als het weer niet lukken wil, dan zal ik eens vermoeid zuchten, maar me er verder niet meer gek door laten maken. Is althans mijn goede voornemen, ha ha.
Fenna heeft wel gelijk door dat als er een lepel voor haar neus komt dat ze moet happen. Fenna heeft echter iets anders wat ik niet weet hoe aan te pakken, z edoet steeds “pr rrrrr brrr” zo spugend zeg maar (beetje moeilijk uit leggen) maar resultaat is dat de wortels echt overal zitten, ik en Fenna kunnen meteen douchen na de tijd…
Iemand tips hoe ik dit afleer?
Jasper weet heel goed hoe het werkt. Hij hapt prima van een lepel en eet ook a la Rapley heel goed. Dat had hij eigenlijk al binnen een paar dagen door. :mrgreen:
ALS zijne majesteit zint dan he :shifty: Anders is het lippen stijf op elkaar en zo nodig krijsen tot ie z’n zin krijgt… :roll: En dat laatste komt helaas vaker voor dan mij lief is :eh:
Hi hi, ik eet ook alleen als ik er zin in heb :mrgreen: .
Ik heb een tijdje in de gehandicaptenzorg gewerkt en daar waren ook kinderen die eten weigerden of heel vies aten. Ik was dan nieuw,. dus ik moest uitgeprobeerd worden. Ik hield gewoon vrolijk vol, net zolang totdat alles óf in hun mond zat, óf op de grond lag (of waar dan ook, in ieder geval niet meer op het bord). Dwingen deed ik nooit, maar opgeven ook niet. Na een paar keer waren we er dan uit en lieten ze zich wel ‘voeren’ door mij.
Misschien dat fenna het happen al wel snapt, maar nog niet goed weet hoe ze het spul vervolgens achterin haar mond moet krijgen? Dan ozu ze het over een tijdje vanzelf moeten gaan snappen. Als je een beetje op het tongetje duwt, dan wek je een slikreflex op, misschien helpt dat?
Ik zou er in ieder geval niet teveel op reageren, anders gaat ze het misschien leuk vinden :lol: .
Hee Sas, op het KDV zeiden ze dat als je later begint met bijvoeden, dat het dan vaak langer duurt voordat ze het door hebben. Heb jij dat ook gemerkt?
Bo had het met een weekje wel door. Fruit en brood waren favoriet, nog steeds trouwens. Avondeten was moeizaam, maar vanaf het moment dat we zijn gaan rapleyen met het avondeten, ging ze als een speer. Tot dat ze 2 was, vanaf die tijd eet ze nauwelijks haar avondeten. Toen ze baby was, heeft het mij heel wat frustraties gekost. Nu ze al bijna een jaar zo slecht eet, laat ik me de kop niet meer gek maken. Eten moet leuk blijven, anders gaat ze nooit meer eten, denk ik. Ik hou me maar vast aan mijn eigen verhaal: als kind een slechte eter en nu? Ik lust (bijna) alles!
Nikkie was een heel ander verhaal. Sjucht. Zij heeft van begin af aan gerapleyd (vanwege de goede ervaringen met Bo). En dan zie je maar weer…ieder kind is anders. Nikkie heeft er maaaaaanden over gedaan voordat ze meer ging eten dan 2 of 3 hapjes. Het avondeten bleef een ramp, dus uiteindelijk zijn we maar overgestapt op potjes, dat wilde ze wel. Sinds deze week eet ze (gelukkig) ook mijn eigen brouwsels. Ze eet nu als een bouwvakker!
Ik heb een paar weken oefenen gestemd.
Want sinds King een half jaar is krijgt hij bijv soepstengels. In eerste instantie werd er vooral mee gespeeld en vond ik per saldo een hele stengel om hem heen in kleine stukjes.
Nu verdwijnt het gros toch naar binnen, dus het duurde wel even.
Voor groenten en fruit geldt hetzelfde.
Voeren doe ik niet aan. Of hij dat snel zou oppikken weet ik dus niet.
Hoe snel Delta was weet ik neit meer.
Wel weet ik dat ik haar 1x gevoerd heb (om haar met een lepel te leren eten), ze was toen al ruim over een jaar en het was werkelijk een drama -het eten zat overal behalve in haar mond. Ze mocht toen weer lekker met haar handjes eten (inmiddels eet ze goed met bestek, maar met de handjes mag van mij nog steeds).