als het een beetje meezit komen morgen de nieuwe kookwekkers binnen (die met zo’n vlak zodat ze zelf de tijd bij kunnen houden)
maar wat is nu een beetje nette tijd om aan te houden dat ze hun bord leeg moeten hebben?
zelf zit ik een beetje te denken aan 20-30 minuten (nu doen ze er soms een uur over ) maar is 20-30 minuten wel reeel?
Tja, lastig.
Bij mij hoeft het bord sowieso niet leeg. Als ze niet willen eten, dan maar niet. Hebben ze honger in bed? Jammer dan. Morgen meer eten. Ik heb geen zin meer in die strijd.
Overigens moeten ze wel rustig aan tafel blijven zitten totdat wij klaar zijn (tenzij er visite is en we heel lang tafelen). En daarbij geldt ook dat ze gezellig moeten zijn. Geen gezeur en gedrein tijdens het eten, maar gezelligheid. In de praktijk eten ze dan ook wel, als ze toch moeten blijven zitten.
Maar ik jouw geval. Ik denk dat je om het leuk te houden, ongeveer 30 minuten moet aan houden. Veel langer aan tefel zitten is wel een flinke zit vindt ik (voor kinderen).
oh ze hoeven hun bord ook niet leeg te eten maar vaak is hier gewoon na een uur nog maar 3 happen gegeten ofzo :roll:
moet dus even heel wat veranderen en daarbij dus ook aanpassen hoelang ze erover mogen doen en dan kunnen ze ook zelf zien van ok na zoveel tijd gaat gewoon m’n bord weg maar dan moeten ze wel tijd genoeg hebben gehad om als ze wel willen hun bord leeg te kunnen eten
@Angel & L.O.S wrote:
oh ze hoeven hun bord ook niet leeg te eten maar vaak is hier gewoon na een uur nog maar 3 happen gegeten ofzo :roll:
moet dus even heel wat veranderen en daarbij dus ook aanpassen hoelang ze erover mogen doen en dan kunnen ze ook zelf zien van ok na zoveel tijd gaat gewoon m’n bord weg maar dan moeten ze wel tijd genoeg hebben gehad om als ze wel willen hun bord leeg te kunnen eten
Ok, ik snap je. Eigenlijk net zo als bij ons, alleen wij maken het niet persé inzichtelijk in tijd. Ze zien hoever wij zijn, en wij zitten meestal ongeveer een half uur. Voor de kinderen wel fijn om te zien hoeveel tijd ze nog hebben.
Hier zijn we met een kwartier klaar :shifty: Ik heb een hekel aan treuzelen en ze zijn te moe om het gezellig te maken. Tis echt: niet teveel praten, vertellen doe je als je klaar bent met eten. Al wordt er natuurlijk wel tussendoor gekletst, af en toe zeg ik echt: Nu monden alleen nog open doen om te eten. Ik wil alleen horen dat je eet en geen geklets!
Tussen de middag zorg ik dat alles klaar staat, ze kunnen zo smeren en eten, beginnen om 10 over half 1 en om 1 uur zijn we lang en breed alweer klaar. Maar ik smeer het brood :shifty: (oudste zijn 4 en 5 jaar en ik vind het wel net zo makkelijk om het zelf te doen)
Eens denken, we zitten ongeveer een half uur ofzo aan tafel :think:
Hier moeten de bordjes niet leeg, als de dames genoeg hebben is dat prima. Ook na 2 happen, ik maak me daar niet druk om. Vaak eten ze de volgende dag dan wel gewoon weer goed.
Maar ik zou mijn kinderen niet een uur aan tafel laten zitten, als ze na 20 a 30 minuten ofzo niet voldoende hebben gegeten dan zou ik de tafel gewoon afruimen. Misschien is het een idee om hun eten weg te zetten, en mochten ze later weer honger hebben warm je het voor ze op.
Wij zitten vaak ook maar een kwartier aan tafel met avondeten. De oudste is dan altijd allang klaar, die eet maar zeer zelden meer dan 2 of 3 happen. Als we macaroni eten eet hij wel veel (kaal :roll: ) en dan laten we hem gewoon eten tot hij klaar is. Hij eet prima door, dus dan kan dat wel. De jongste krijgt het nog van ons, dus bij haar ligt het er ook aan hoe veel ze wil. Die eet wel goed, dus het kwartier is som wel vol door haar. De oudste moet die tijd wel blijven zitten aan tafel.
Ik denk dat ik 20 minuten in zou stellen, lijkt me lang genoeg.
wij zitten ook niet aan tafel dus dat is ook al een probleem :shifty:
wij zitten hier gewoon aan de salontafel en dan staat de tv aan en hun dromen weg in de tv en ik ben 1000000x aan het zeggen ga eten neem een hap enz enz :roll:
ik wil nu aan tafel gaan zitten en dus echt zeggen zolang hebben we voor eten radio mag aan en verder geen tv ofzo iig
Ik zou denken dat aan tafel zitten al heel veel scheelt in het eet-tempo: niet zoveel afleiding.
En ehm, qua tijd zou ik beginnen m et een half uur, je merkt vanzelf of dat werkt voor jullie, als het steeds veel te veel of te weinig is, kun je het gewoon weer aanpassen. Ik zou naar d ekinderen verder niet benoemen hoeveel minuten het is, gewoon zeggen ‘als het rode weg is’ ruimen we de borden op en doen we een toetje of wat je ook doet dan.
@Angel & L.O.S wrote:
wij zitten ook niet aan tafel dus dat is ook al een probleem :shifty:
wij zitten hier gewoon aan de salontafel en dan staat de tv aan en hun dromen weg in de tv en ik ben 1000000x aan het zeggen ga eten neem een hap enz enz :roll:
ik wil nu aan tafel gaan zitten en dus echt zeggen zolang hebben we voor eten radio mag aan en verder geen tv ofzo iig
Denk dat je dan veel oplost als je gewoon aan tafel gaat eten zonder tv. Mijn ouders hebben een tv in de keuken hangen die altijd aan staat, en als we daar eten moet ik echt de tv uitzetten anders zitten ze ook weg te dromen voor de tv.
Ik zou inzetten op 15 minuten. Dan meten ze ook gewoon dooreten.
Als je ze 30 minuten geeft is er ook weer ruimte voor getreuzel, en dat wil je nou juist niet
maar nog even een andere vraag, ik wilde er laast een kopen bij de hema (dacht dat ze ze daar hadden) i.v.m. de tijd op de spelcomputer.
maar daar kon ik niets vinden, waar heb jij ze vandaan?
via internet stuur je een pb
Ik heb er eentje bij de blokker gehaald, met zo’n rode schijf, kan Steven zien wanneer we ergens heen gaan.
Hier zitten we meestal bijna een uur aan tafel…ook de 2 kleinsten van 1 en 3…Bespreken de (school)dag en dingen voor de volgende dag, eten uitgebreid (oudsten scheppen wel 2/3 keer op) en de kleinsten doen gewoon gezellig mee (meestal dan )
Ook al willen ze niet eten, ze blijven wel aan tafel. Ik denk idd dat het niet aan een tafel eten en de tv aan de grootste factor is voor het langzaam/slecht/niet eten.
Hier jaren terug het ontbijt-probleem ook zo gehad: met bordje voor de tv…werkte niet, met als resultaat haasten om uiteindelijk op tijd op school te komen. Sinds die tijd wordt ook 's ochtends de tafel gedekt en aan tafel gegeten. Als er daarna nog tijd is (en dat is er nu altijd…) mag de tv nog even aan voor vertrek naar school.
edit: ik denk dat het goed is om 30 min max aan te houden…
@Mandala wrote:
Hier zitten we meestal bijna een uur aan tafel…ook de 2 kleinsten van 1 en 3…Bespreken de (school)dag en dingen voor de volgende dag, eten uitgebreid (oudsten scheppen wel 2/3 keer op) en de kleinsten doen gewoon gezellig mee (meestal dan )
Ook al willen ze niet eten, ze blijven wel aan tafel. Ik denk idd dat het niet aan een tafel eten en de tv aan de grootste factor is voor het langzaam/slecht/niet eten.
Hier jaren terug het ontbijt-probleem ook zo gehad: met bordje voor de tv…werkte niet, met als resultaat haasten om uiteindelijk op tijd op school te komen. Sinds die tijd wordt ook 's ochtends de tafel gedekt en aan tafel gegeten. Als er daarna nog tijd is (en dat is er nu altijd…) mag de tv nog even aan voor vertrek naar school.
edit: ik denk dat het goed is om 30 min max aan te houden…
Het zou echt precies mijn antwoord kunnen zijn :lol:
Van eten aan de salontafel en tv naar gewoon aan tafel eten zonder afleiding is denk ik al een hele grote stap die veel winst zal opleveren, maar waar iedereen waarschijnlijk ook eerst even aan zal moeten wennen. Je zou kunnen overwegen om daar de tijd voor te nemen zonder het direct ‘op scherp’ te zetten met een tijdslimiet? Dus eerst ervaren hoe het gaat als jullie gewoon aan tafel eten; eventuele punten die vervolgens overblijven kun je vervolgens altijd nog stap voor stap aanpakken.
Zoals het hier gaat: geen tijdslimiet, dus de ene keer zitten we wat langer aan tafel dan de andere keer (meestal afhankelijk van het gerecht ). Onze peuter heeft nog niet zoveel geduld en daarom kost het nog wel eens moeite om hem aan tafel te houden (ik verwacht niet dat hij die tijd helemaal keurig netjes stil zit, maar geef hem wel de boodschap mee dat hij aan tafel moet blijven totdat iedereen klaar is met eten).
we hebben nu 2 dagen die wekkers
gisteren ging het eten redelijk Odin had geen zin om te eten dus die heeft 1 hapje genomen van z’n broodje vlees met saus en Luna had zoiets van kijk ik heb nog tijd over en had toen 1 broodje op… wij gelijk ja maar 1 broodje is veel te weinig dus toen heeft ze toch na wat gemok nog een broodje gegeten :thumbup: (en toen had ze ook nog tijd over :thumbup: )
vandaag weer aan tafel met de wekkers hebben we de wekkers nog bijgesteld omdat we soep hadden en dat was heet enzo dus 10 minuten extra gegeven en toen had ze gewoon netjes d’r kom leeg en had ze echt zoiets van oh goed opletten dat ik optijd ben :thumbup: :lol: een toen had ze ook nog wat tijd over :thumbup:
dus ik ben erg tevreden over die wekkers voor Luna werkt het goed Odin was vandaag te moe maar die heeft ook redelijk gegeten :thumbup: maar die wou op een gegeven moment gewoon naar bed
heb die wekkers ook gelijk gebruikt bij het in bad gaan en gewoon een keer geen strijd gehad ook om Odin uit bad te krijgen :dance:
Heb je nu ook meteen met z’n allen aan tafel gegeten? Fijn dat het nu al 2x goed is gegaan!
ooh lekker zeg dat het toch goed gaat!!!
ik zou ondanks de klok het wel enorm gezellig probern te houden, aan tafelz itten is ook bij ons het soort gezellige klets vaergader moment! wat ging goed, enw at niet en wat heb je gedaan en wat niet… en noem maar op.
We zitten ook niet lang aan tafel max drie kwartier, manleif en ik willen nog wel eens na tafelen, maar de kids moeten max 20 min blijvne zitten, vaak is het wel langer. Eten ze niks… prima, maar naast een tussendorotje krijgen ze toch verder niks!
Ja we zitten met zn allen aan tafel :thumbup: