hallo, wie kan mij duidelijkheid geven.
volgens mijn dokter ben ik vandaag (24 sept) bijna 12 week zwanger.
hij heeft dit berekend met de 1e dag van mijn laatste menstruatie nl 3 juli.
alleen de gynaecoloog heeft met de termijn echo (dus gemeten) berekend dat dit vandaag 10 week is. hoe kan dit?
daarom kon de combinatie test dus niet doorgaan vandaag, ik vind dit erg vreemd. weet iemand of de dokter dit verkeerd berekent heeft of kan het ook een groeiachterstand zijn.
groetjes marleen
p.s. het kindje is 3,38 cm en ik ben zeer onregelmatig ongesteld geweest
bedankt voor alle reacties, het is me weer wat duidelijker geworden!!
Het kan zijn dat je pas later in je cyclus een eisprong hebt gehad.
De menstruatie cyclus is namelijk niet altijd per se even lang.
Dus als je dan pas later een eisprong hebt gehad, is je eitje ook pas later bevrucht, kan het pas later innestelen, en is je draagtermijn dus ook korter.
Kan je vertellen hoe groot je kindje is momenteel gemeten van kruin tot stuit? Kunnen wij uit ervaringen van onze echo’s misschien wat vertellen…
de echo zegt meer, zeker rond de 10 weken. Dat is een ideaal termijn om te meten.
Hier ook 3 wkn later uitgeteld dan de ldlm aangaf. Hier stellen ze: als het termijn minder dan een week afwijkt doen we er niets mee, als het meer is, stellen we het bij.
Als het goed is, is de termijnecho uitslag ook naar je ha/vk gestuurd, dus zal je aan kunnen geven waar je vanuit moet gaan, maar ik verwacht van die 10 wkn hoor!
En idd, je hebt dan zeer wrs later je eisprong gehad, waardoor je minder ver bent. En waarom ze het van belang achten om dat termijn wel goed te stellen, is puur om overlevingskansen te kunnen bepalen mocht je te vroeg gaan bevallen, dan weten ze wat ze al dan niet kunnen/moeten doen.
En wanneer had je een positieve test?
De “formule” met EDLM gaat niet altijd op voor je uitgerekende datum… ook niet bij een mooie regelmatige cyclus (met eisprong op dag 14/15) van 28 dagen.
Bij mijn dochter heb ik destijds geen termijnecho gehad… en was ze met de 20 weken echo 6 dagen kleiner dan ze voor de termijn zou moeten zijn. Bij mijn zoon, was ik volgens de termijnecho 6 dagen korter zwanger dan ik volgens mijn eigen berekening had moeten zijn… zelf ondanks dat ik precies (bij wijze van spreken op het uur nauwkeurig) wist wanneer ik mijn eisprong had gehad. De innestelling heeft waarschijnlijk bij beide langer geduurd dan gemiddeld, waardoor ik volgens de echo korter zwanger was dan ik op basis van mijn cyclus (en eisprong) zou moeten zijn. Het omgekeerde (dus snellere innestelling en volgens de echo langer zwanger) gebeurt ook!
vanaf 10 weken kan je het beste een termijnecho doen, tot 12 weken voor het meest nauwkeurige resultaat.
Daarvoor kan een millimeter verschil al een paar dagen extra of een paar dagen korter aangeven.
Omdat het nog zo klein is daarvoor.
Dus als je een echo tussen 10-12 weken hebt gehad kan je die als meest betrouwbaar voor je termijn aanhouden, maar inderdaad je kan ook een snelle of late innesteling hebben…
@Huggie wrote:
Kan je vertellen hoe groot je kindje is momenteel gemeten van kruin tot stuit? Kunnen wij uit ervaringen van onze echo’s misschien wat vertellen…
hai de afmeting is 3,38 cm. misschien kan je er iets mee.
3,8 komt overeen met 10 + 5
Dus jouw meting klopt wel met ongeveer 10 weken
Je kan uitgaan van de betrouwbaarheid van de Echo… Zeker als je onregelmatige menstuatie hebt gehad… Als ik uit zou gaan van laatste menstruatie van deze zwangerschap zou ik ook ongeveer 2 weken verder zijn…
Maar doordat ik dus onregelmatig menstrueer is dus ook mijn eisprong later geweest
Het is even een domper voorjezelf omdat je denkt 2 weken verder te zijn, maar gelukkig is het kindje gezond en wel en moet je gewoon 2 weken langer wachten op zijn of haar komst
Zou inderdaad van de echo uitgaan, al kan het dat er een beetje misgemeten is en dus je evt. iets langer zwanger zou zijn zelfs nog dan de 10 weken. Dit was bij onze dochter het geval. kwam zelf uit op 17 augustus toendertijd, is teruggesteld naar 22 augustus. Uiteindelijk liep ze bij elke volgende echo voor op groei en is ze 10 augustus geboren… Ik ga hier dus echt duidelijk uit van een mismeting.
Nu echter ben ik bijna 1 week vooruit gezet aan de hand van de echo… en had getest met 4 weken en 4 dagen en bleek toen dus al 5 weken zwanger te zijn… dit is dus een hele snelle innesteling geweest.
Maar zou uitgaan van de echo, zeker als je achteruitgesteld bent met de echo is het alleen maar beter voor het beebje. Mocht bij de 20 weken echo het kindje nou in ene veel groter zijn, dan kan je het altijd aankaarten.
gefeliciteerd trouwens
groetjes, Louise
De echo is het meest betrouwbare.
Even mijn echo foto van 11w5d
lengte staat onderin
Ik dacht trouwens 1 april uitgerekend te zijn en dit blijkt nu 26 maart te zijn ben dus bijna 1 week vooruitgezet.
Had ook een wisselende cyclus van 28 tot 36 dagen ging zelf uit van een gemiddelde maar deze was nu dus korter, + waarschijnlijk snelle innestelling.