Hoe zit het ook weer met.....

…je afscheiding als je zwanger wil worden? Ik weet dat het doorzichtig moet zijn en je er draden van kunt trekken maar hoe lang voor je ei heb je dit? Als je bijvoorbeeld al 2 dagen last hebt van deze afscheiding kan het dan zijn dat je ei pas na 2 dagen nog komt?

Ik snap er niets meer van. :?

Volgens mij verschilt dat per vrouw. Stelregel was geloof ik iets van als het doorzichtig en draderig wordt zit je ong 48 uur voor je ei. Maar veel vrouwen is het niet zo eenduidig. Hoe meer ‘vloeibaar’ en doorzichtig hoe korter voor je ei maar dat meest optimale moment is erg lastig te spotten.

Lastig inderdaad. Ik heb dat zowel vrijdag als zaterdag gehad. Echt geen idee, ik dacht zelf mijn ei ongeveer dinsdag te krijgen maar dan vraag ik me weer af, kan je dan wel al zoveel dagen van te voren vruchtbare afscheiding hebben? :think:

Lijkt me wel, het heeft nl niet alleen maar met je eisprong te maken maar ook met het opbouwen van je baarmoederslijm. Dat maakt ook dat je al meer afscheiding hebt. Dus jeps denk het wel, alleen echt ‘zeker weten’ kan dus alleen met die ellendige giga dure ovulatietesten :roll:

Ow en je weet dat je een dag na je ei ook nog ‘vruchtbaar’ bent? Het meest vruchtbaar 2 dagen ervoor natuurlijk omdat zaadjes tussen de 48 en 72 uur overleven in goed slijm maar soms zijn er van die ‘snelle jongens’ 8) die het ook een dag erna nog lukt, ook omdat je eitje dan al aan het reisje richting baarmoeder is begonnen en ze dus iets minder ver hoeven :wink:

En wat als je dat slijm maar 1 dag hebt en die dag ook nog steken voelt? Is dat dan echt de dag van de eisprong? Ik had het donderdag en we hebben zaterdag (pas) geklust.

gr. Nienke

Nienke das nogal ‘lastig’ in de zin dat de natuur niet echt super voorspelbaar is. Als je eitje eenmaal springt gaat het op pad richting baarmoeder. Tot wanneer het dan bevrucht kan worden, de meesten gaan uit vanaf de eisprong dat je daarna nog 24-48 uur vruchtbaar bent. Toch is het zo dat niet binnen die tijd (24-48 uur) het eitje aan is gekomen in je baarmoeder, dit duurt vaak langer tot wel 5 dagen soms. Dat schijnt dan weer te maken te hebben met die bevruchting zelf.

Een eitje gaat niet innestelen zonder dat het bevrucht is. Toch zijn er ook vrouwen die tijdens een eerste echo erachter komen dat er toch later dan die 48 uur ‘iets’ gebeurd is. Omdat bv de echo een beeld geeft van een embryootje met ‘achterstand’ qua groei.

Tot een weekje kan dat ongeveer zijn, en waarmee dat nu weer te maken heeft, een toch iets latere eisprong, een tijdelijke ‘groeistop’ van het embryootje, een late innesteling niemand die het precies kan aangeven.

Het kan dus alle kanten nog op, eisprong pijntjes kunnen ook meerdere oorzaken hebben, het kan zijn dat je het ‘springen’ voelt maar het kan ook zijn dat je voelt dat het follikel groot is, je kan het ook pas voelen nadat je eitje eigenlijk al gesprongen is. Ook weer iets waar geen pijl op te trekken is. Helaas, de meeste zekerheid kun je nog halen uit echo’s zoals bv gedaan worden bij IUI omdat je dan letterlijk het hele proces volgt van het groeien tot het springen. Toch weten ze ook dan niet zeker bij welke grootte van het follikel je eitje springt vandaar dat er vaak gebruik wordt gemaakt van Pregnyl ondanks dat de meeste vrouwen uit zichzelf wel een goeie eisprong hebben. Dit wordt dan weer gedaan om juist die extra controle te hebben op het proces en niet te vroeg te insemineren. Wat je zonder het medische volgen met echo’s kunt doen is zelf zo nu en dan tijdens een cyclus ovulatietesten te doen. Als je cyclus regelmatig is kun je daarmee iig een beetje meer zekerheid krijgen wanneer die eisprong gaat komen. Ook weer met die marge van 24-48 uur erin want de LH-hormoonpiek die die testen meten is niet helemaal precies te duiden. Zodra die piek (en je weet dan niet of je aan het begin van die piek meet of juist het einde) er is kun je je ei verwachten binnen 24-48 uur. Dan zit je voor je ei en aangezien de zaadjes het langste overleven is dat ook de ‘perfecte’ timing. Met regelmaat in je cyclus zou je dat maar een paar keer hoeven te doen om die extra zekerheid voor jezelf te vinden.

Het slijm is vooral een prettige graadmeter omdat dat een soort hulpmiddel van je lijf is om de zaadjes sneller in de goeie richting te krijgen. Het slijm zorgt er alleen maar voor dat ze sneller op de plek van bestemming aankomen nl.

Heel veel succes deze ronde! :thumbup:

Rhi, bedankt voor de info! :-* :thumbup:

Ja, bedankt voor de zeer uitgebreide info!

gr. Nienke

@Rhiannon wrote:

Ow en je weet dat je een dag na je ei ook nog ‘vruchtbaar’ bent? Het meest vruchtbaar 2 dagen ervoor natuurlijk omdat zaadjes tussen de 48 en 72 uur overleven in goed slijm maar soms zijn er van die ‘snelle jongens’ 8) die het ook een dag erna nog lukt, ook omdat je eitje dan al aan het reisje richting baarmoeder is begonnen en ze dus iets minder ver hoeven :wink:

Ik was ook even op zoek naar hoe het ook alweer allemaal zat - tja het is al weer twee jaar geleden dus het geheugen moet even opgefrist worden.

Ik ervaar gisteren en vandaag van die dingen die bij mij duiden op eisprong. WE hebben zondag geoefend dus zouden we goed kunnen zitten toch??

Eigenlijk stond vandaag weer een ‘afspraakje’ op de planning maar heb er echt totaal geen zin in. Had ik vorige maand ook - iets in mij zei laat maar het is al goed. Helaas eindigde het na veel zwangerschapsverschijnselen uiteindelijk in een ongi.

Geen zin om iets te doen waar ik geen zin in heb maar tja je wil toch ook je kans voor deze maand niet missen :roll:

Psst Bella…geen zin is soms een teken dat je ei al is geweest. De natuur heeft het zo geregeld dat je eigenlijk vlak voor je ei de meeste ‘zin’ hebt door de goeie hormonen. :wink:

Als je dus geen storinkjes in dat systeem hebt zitten (PCO etc) dan is het juist heel goed om op je gevoel te vertrouwen. :thumbup:

Enneuh dames Claudje en Nienke suc6! :thumbup:

Ik ga zo eens even niet genieten van het lekkere weertje maar wasje draaien en de vaatwasser straks uitpakken. :shifty:

Bedankt Rhi. :-*

Hihihi, ja, dat zijn van die leuke klusjes :liar: die ook moeten gebeuren. Heb net ook al een was ingegooid en zometeen een andere wegstrijken.

@Rhiannon wrote:

Psst Bella…geen zin is soms een teken dat je ei al is geweest. De natuur heeft het zo geregeld dat je eigenlijk vlak voor je ei de meeste ‘zin’ hebt door de goeie hormonen. :wink:

Als je dus geen storinkjes in dat systeem hebt zitten (PCO etc) dan is het juist heel goed om op je gevoel te vertrouwen. :thumbup:

:

Ergens meen ik dat ook wel te weten maar vorige maand toch nog maar voor de zekerheid gedaan een dag erna maar volgens mij was dat al niet meer nodig. En nu ervaar ik hetzelfde. Iets in mij zegt ook van het is alweer gebeurt, je bent zwanger. Maar ja ben wel wat onzeker omdat ookal heb ik heel sterk het idee gehad dat ik wel zwanger was, het wel uitliep op een ongi. Maar ja dat heb ik voor Lasse ook drie a vier keer gehad. Maar de aanhouder won :mrgreen:

Nou ja ik moet het deze maand maar echt van dit weekend hebben, zoontje is ziekjes en veel gebroken nachten dus ik ben te moe voor wat dan ook.

We zullen zien over een week of twee :mrgreen:

Ja vermoeidheid is natuurlijk weer een ander verhaal Bella :wink:

Maar inderdaad als je bedenkt dat je ongeveer een percentage kans per maand/cyclus hebt van ong 20% is dat eigenlijk niet veel. Statistisch gezien betekend dat dat je ongeveer een cyclus of 5/6 nodig hebt uberhaupt minimaal voor het zwanger zijn is gelukt.

En dan is het ook nog een hele kunst om het ‘leuk’ te houden zonder het gevoel van ‘moeten’ te krijgen :shifty:

Sommige dagen ben ik bijna blij dat wij dat nooit hebben, het is hier altijd alleen maar voor de leuk 8) :angel:

Claudje…euhm die was is erin gegaan, de vaatwasser heeft gedraait en heb zelfs de kamer nog gestofzuigt maar daarna ben ik heel gezellig samen met vriendin en dochtertje van 1 naar de kinderboerderij geweest! :mrgreen: Zo uiteindelijk toch onverwacht (en dat is soms des te leuker) nog genoten van het heerlijke weertje :inlove:

Daarbij nog een aantal keren ‘omgekocht’ door die kleine meid want ik had lekkers te drinken en ze wilde graag een slokje. Die kan ze altijd krijgen want drink toch meestal vruchtensap maar ze wilde wel ruilen voor een kusje hahaha :inlove:

En morgen is er weer een dag voor de rest van de was, dan mag ik ophangen en vouwen (dat strijken ben ik niet zo’n fan van en doe ik dus pas als ik iets nodig heb :silenced: )

Het kan inderdaad dat je eisprong eerder komt dan je had verwacht, alleen dan vraag ik me af of je dan ook die draderige afscheiding hebt.

Gaat een eisprong altijd samen met dat slijm?

Dat vroeg ik me zo af?

groetjes Paola

Paola eigenlijk is je eisprongslijm niet draderig. Het allerbeste slijm en op de dag van je eisprong is juist zo ongeveer ‘glazig’. Dus bijna helemaal doorzichtig amper nog draderig. Dat draderige is meestal de dagen ervoor.

En ja eigenlijk gaat dat altijd samen maar of je het zelf ook ziet is een tweede. Niet iedere vrouw heeft veel afscheiding (logisch want iedereen is anders en uniek :wink: ) en kan het dus zelf zien.

Om het nog even gezelliger te maken… :angel: je kunt het beste zelf slijm weghalen van je baarmoedermond. Op die manier kun je ook gelijk zelf voelen hoe die ervoor staat, open, half open, hoog of laag. Ook dat is niet voor iedereen goed te voelen omdat dit ook afhangt van de stand van je baarmoeder (hoog, laag, naar achteren gekanteld etc).

Nou moet ik even heeel diep nadenken ik meen me te herinneren dat de ‘eisprongstand’ van je baarmoedermond, open en laag is. :think: Er zijn hier dames die een site kennen waar dat heel erg uitgebreid beschreven staat.

wel lastig om je afscheiding te beoordelen, als je zoveel hebt geklust :shock:

Na het klussen, verlies ik 2 dagen later nog steeds wat zaad, sorry dames voor de uitleg :oops:

ik heb altijd gedacht dat dat draderige het teken was van een eisprong. Wel goed dat ik hier op dit forum ben, kan ik veel van opsteken!Ik heb al 2 dochters, maar toen werd ik spontaan zwanger van hun :mrgreen: ,dus ik heb toen helemaal niet opgelet op vruchbare dagen enz.

groetjes Paola

Ik weet dat ik bij Max gelijk aan de klus ging toen ik die doorzichtige afscheiding had. :think:

Rhi, dus je bent vandaag aan de was de hele dag. :? Maar zo lezen wel een leuke tijd gehad in de kinderboerderij. En wat lief zeg, een slokje ruilen voor een kusje :inlove: .

Trouwens, afgelopen keer mijn vruchtbare periode gemist doordat ik beroerd was door de hooikoorts en nergens meer zin in had. Nouja…op naar de volgende ronde dan maar! :smiley: