Ik kan daar dus heel slecht tegen, van die zogenaamde ‘info’ die overal weer anders uitgesproken word.
Ik trek geheel mijn eigen plan, en doe het allemaal lekker op eigen gevoel, maar gister las ik weer eens iets waar mijn nekharen van omhoog gingen staan.
Ik las in een boekje dat ik ooit ergens bij heb gekregen, dat die 150 ml per kilo lichaamsgewicht bestaat uit 150 ml water, en dat daar de voeding nog bij moet komen.
Terwijl op het CB word gezegd 150 ml complete voeding dus water incl voeding.
Ik vind het voortaan allemaal wel best, maar ik gebruik dat regeltje wel een beetje als richtlijn voor Lucas.
Maar het scheelt nogal wat of je alleen water telt, of complete voeding.
Nu moet ik zeggen dat ik voor Lucas dus de complete voeding tel, en hij per 4 weken een kilo aaankomt, terwijl hij volgens het ‘alleen water’ regeltje dus te weinig binnen zou krijgen…
Maar hoe zit het nu echt, en hoe hoe tellen jullie hem?
Daar ben ik dan toch benieuwd naar.
Handig he al die verschillende adviezen … ik werd er gek van.
Maar ik rekende 150 incl voeding. Dus compleet laat maar zeggen.
Maar als hij verder tevreden is en komt goed aan zou ik ook gewoon lekker je eigen gevoel volgen hoor :thumbup:
groetjes loes
Inderdaad 150 ml complete voeding. Maar eigenlijk heb ik nooit echt naar die richtlijnen gekeken. Ik heb eerst de richtlijnen van de kraamhulp gevolgd en als ik merkte dat ze daar te weinig aan had, dan een beetje meer gegeven. En zo kom je automatisch wel op de hoeveelheden uit die bij de leeftijd of het lichaamsgewicht passen. Ik kijk meer naar Lianne zelf en ga van mijn eigen gevoel uit. Die rekensommetjes heb ik eigenlijk nooit gebruikt.
Een kilo aankomen per vier weken is toch keurig! :thumbup: Ik geloof dat een kindje ongeveer 200 gr per week moet aankomen in het begin, dus dat zit je netjes op schema.
inclusief
Jouw zoon is ongeveer even oud als de mijne. Sinds een week ofzo zitten wij op 30 schepjes voeding. We maken de voeding aan met 10 ml extra per fles, omdat onze zoon slecht poept.
Vanmorgen was ik op het cb en heb gevraagd hoe het zat met de voeding, omdat hij nu dus aan het maximum zou zitten. De arts van het cb zei me dat kinderen vaak goed aangeven wat ze zelf op kunnen en dat een schepje meer per dag echt geen kwaad kan. Als het er maar geen 10 meer worden.
O ja, onze zoon weegt nu bijna 6 kilo.
Ik snap het eigenlijk niet :shifty:
Ik heb eigenlijk niet gehoord van het CB of dat nou 150 moet zijn nadat de schepjes erbij zijn of ervoor :eh:
Ik doe dus 150 water en dan 5 schepjes, en kijk niet hoeveel het dan geworden is, geef ik haar dan teveel? Als het 150 moet zijn nadat de schepjes erbij gegaan zijn, moet ik dan weer wat eruit gieten?
Ik heb toch 8 en 11 jaar geleden ook de fles gegeven en toen was het gewoon (bijvoorbeeld) 180 water en 6 schepjes en verder geen gezeur :shifty:
Ja maar 180 water en 6 schepjes Ãs dus 200 ml voeding, dus dat gaat goed dan
Het is echt de bereide voeding hoor.
Staat ook op de verpakking he hoeveel schepjes je op hoeveel water doet.
Oke, bedankt voor de info.
Moet zeggen dat ik nu voor het eerst FV geef, en ik vind het soms echt verwarrend!
Afgelopen week vertelde de arts op het CB dat Lucas naar 4 voedingen moet.
Ja doei, blaas hem even lekker op!
ik doe er ook geen zak op uit hoor.floris zou eigelijk 150 water incl voeding moeten hebben,maar meneer krijgt 160 water plus 5 schepjes poeder en daar doet hij het prima op.als ik hem minder geef dan schreeuwd hij van de honger…het cb kan me wat :thumbdown:
@Anneke wrote:
Oke, bedankt voor de info.
Moet zeggen dat ik nu voor het eerst FV geef, en ik vind het soms echt verwarrend!
Afgelopen week vertelde de arts op het CB dat Lucas naar 4 voedingen moet.
Ja doei, blaas hem even lekker op!
Naar 4 voedingen :shock: Dat hebben ze hier helemaal niet gezegd!!! Fer doet het tot nu toe prima op 5. Hij geeft zelf wel aan als het minder kan worden :thumbup:
Ik zei ook dat ik het er niet mee eens was.
Ik vroeg waarop ze baseerde dat hij naar 4 voedingen kon, of het gewichtsafhankelijk was ofzo.
Maar dat was niet zo.
Maar aangezien ze vrij snel in de gaten had dat ik haar mening niet deelde moet ik over 2 weken (nu nog 1 week) op het inloopspreekuur komen.
Dit was de arts die het vertelde en dan zit er de wijkverpleegkundige.
Dus wat daar het nut dan van is? Zei zou dan wel zeggen of het alsnog moest ja of nee.
En 6 januari is alweer het volgende consult, dat ze daar niet op kunnen wachten zeg.
Ik zit nu nog op 3 x 165 en 2 x 200 (compleet).
Het manneke weegt 6 kilo.
Hij mocht van haar ook niet meer drinken dan 180/190 (compleet).
Dan ga ik toch niet 4 voedingen geven?
4 keer 190 cc is 760 cc.
Hij heeft er 900 nodig, en daar zit hij nu ook aan.
Echt bizar hoor…
Vreemd. Je bent niet verplicht om naar het cb te gaan hoor! Vreemd dat je terug moet komen. Ik moet zeggen dat wij een heel fijn team hebben op het cb en tegen ons is niets gezegd over 4 voedingen. Onze zoon is ook bijna 6 kilo en even oud als Lucas (ongeveer).
Fer geeft ook zelf echt nog niet aan over te willen gaan naar 4 voedingen. Ik denk dat een kind het zelf wel aangeeft als ie dat nodig heeft.
Wij zitten overigens op 5 flessen van 6 schepjes met 180-190 ml. water.
Wat bizar Anneke, 4 voedingen geef je naar mijn weten toch pas als je bij gaat voeden?
Nina krijgt nog 3 á 4 flessen (wel tot 6 mnd bv gehad)
Ryan kreeg volgens mij op Lucas zijn leeftijd 5x 150 ml en wat ouder 5x 180.
Pas met een maand of 6 kreeg hij 4x 200.
Ik vind dat cb maar raar.
Ja, ik stond er ook van te kijken.
Ze vroeg of we hem wakker moesten maken voor de fles van 23.00, en dat beaamde ik.
Vandaar dat ze vond dat we de laatste fles om 21.00 moesten geven, om uiteindelijk naar 19.00 te gaan, en dan 4 voedingen te geven.
En dat zou dan half december moeten gebeuren, als hij naar verwachting op de 6,5 kilo zat.
Vandaar dat we hem dus die 2 weken later moesten komen wegen.
En vandaar dus mijn vraag of het gewichtsafhankelijk was, wat dus niet zo was.
Dus ik begrijp ook niet waar ze heen wil…
Ik ben ook echt niet van plan om naar dat inloopspreekuur te gaan.
Maar ze heeft nog wel meer rare dingen.
Lucas krijgt fysio ivm een voorkeurshouding.
Wij hebben als ondersteuning een stabilisatiekussen, wat we gebruiken voor de nacht.
Overdag slaapt hij op zijn buik in de box, onder toezicht. Op aanraden van de fysio dus.
Maar daar was ze het ook niet mee eens.
Dat kussen dan. Ze dacht dat ik mijn fysio verkeerd begrepen had, en moest dat nog maar eens navragen.
Ja dááág
We zijn verhuisd 2 jaar geleden en hebben nu dus een ander cb dan Robin destijds, en daar waren ze echt veel prettiger in de omgang.