hoe zit het met dekentje en dekbedje?

hoi allemaal!



Een vraagje waar ik vast veel reacties op ga krijgen, ik hoop het tenminste. Ik heb gekregen van een vriendin een hele boel babyspullen al. Hiertussen zit ook een baydekbedje, dekbed hoezen, lakentjes, duodeken 100x135, enz.



Nu had ik toch ergens dacht ik in de wandelgangen gehoord dat een baby’tje niet onder een dekbed mocht…? Nu hoorde ik weer van iemand anders dat het wel mag als er in de dekbedhoes een deken zit en nu ben ik in babywinkels op zoek naar beddengoed en zie ik toch nog heel veel dekbedden liggen. Ook zie ik dus op de hoes van een duodeken staan, geschikt voor in dekbedje formaat 100x135. mijn vraag is dus eigenlijk, hoe zit het nu met dat dekentje en dekbedje? wat mag wel en wat mag niet?



dekbed zelf volgens mij pas vanaf 2 jaar

mag gewone deken in dekbed hoes?

of moet speciale duo-deken in dekbed hoes?

waarom verkopen ze zoveel dekbedjes en zo weinig lakentjes e.d.?



ik hoop een antwoord te krijgen op de vraagjes.



heel erg bedankt in ieder geval alvast.



groetjes,



Louise

ik deed bij kleine baby deken en laken…

later deken in dekbedhoes…

met 1 jaar dekbedje in dekbedhoes…

met 2 jaar een kussen erbij…

Ik doe een deken (fleece) in dekbeddenhoes. Ik kreeg dit advies ook bij de Ikea. Nou is dat geen babyspeciaalzaak, maar ik heb nadrukkelijk gevraagd of dit voor baby’s ook mocht en het antwoord was “ja”. (neem aan dat ze het zeker wist ivm claims als het mis gaat?) En ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit niet veilig zou zijn.



Dekbed mag volgens mij niet ivm de warmte/ minder ventilerend.



Groetjes!

Volgens mij moet je tot 2 jaar een deken en een lakentje gebruiken. Daarna pas een dekbed met dekbedhoes.

Dus ook de eerste 2 jaar geen deken in dekbedhoes…



Dit is wat ik overal heb gelezen en gehoord hoor… dus ik hou me er maar aan. (Neem liever geen risico)

Es2407: volgens mij is fleece niet goed, omdat dat ook te warm wordt. Zelfde als met een dekbedje.



Enige wat wel kan is een dekentje (katoen) in een dekbedhoes, dat mag wel. Ik heb me er overigens ook over verbaasd dat dat spul allemaal zo verkocht wordt terwijl ze het zo afraden.

ik gebruikte een deken en lakentje. ik heb gehoord dat je tot 2 jr geen dekbed mag gebruiken omdat kleintjes hierbij hun warmte niet goed kwijt zouden kunnen… maar goed, alleen maar gehoord hoor en je hoort zoveel he. Nu gebruik ik hier helemaal geen deken meer, meneer wurmt door het hele bed en blijft dus toch niet netjes onder zn dekentje liggen. Ben bang dat hij met zn hoofdje onder zn deken kwam te liggen, dus nu maar alles weggehaald

ik heb gewoon een dekentje in een dekbedhoes gedaan…

werd kriegel van steeds netjes dat bed opmaken met het lakentje…

dit hebben we al vanaf dat hij 6maanden is :thumbup:

@Kay30 wrote:

Es2407: volgens mij is fleece niet goed, omdat dat ook te warm wordt. Zelfde als met een dekbedje.




hmm :think: , dat wist ik niet. Ruil hem straks meteen om voor de katoenen deken! (ligt nu in het wiegje, maar gebruiken we sinds gisteren niet meer :wink: )

Ik heb een vellux dekentje in een dekbedhoes. Die dekentjes zijn erg duur maar zijn speciaal voor in een dekbedhoes en zijn ook veilig. Je koop ze per twee.

@Miepel wrote:

Ik heb een vellux dekentje in een dekbedhoes. Die dekentjes zijn erg duur maar zijn speciaal voor in een dekbedhoes en zijn ook veilig. Je koop ze per twee.




heb ik ook, al heb ik er altijd maar 1 in de hoes zitten en zo heb ik altijd een verschoontje :wink:

Was zelfs product van het jaar, allergie vrij en je kan het op 60 graden wassen en in de droger gooien…



gr patricia

@Es2407 wrote:

(neem aan dat ze het zeker wist ivm claims als het mis gaat?)




ik denk dat een verkoopster van de ikea echt niet nadenkt over eventuele claims die zouden kunnen worden ingediend als blijkt dat haar ‘ja’ verkeerd gegokt was… :snooty:



Verder heb ik ook nooit gehoord dat fleece niet goed is… :think:

fleece ademt niet zoals ze dat zeggen…en als een baby het te warm krijgt,hitte niet kwijt kan dan verhoog je de kans op wiegendood.

maar verwar fleece niet met flannel want dat is wel katoen :thumbup:



en weet je wat ik niet snap dan eigelijk…ik heb de swaddle me in flanel maar die bestaat ook in fleece :think:

heb je meer soorten fleece zeker?

100% polyester en 65% katoen-35% polyester ofzo?? :think:

Quote:
ik denk dat een verkoopster van de ikea echt niet nadenkt over eventuele claims die zouden kunnen worden ingediend als blijkt dat haar 'ja' verkeerd gegokt was... :snooty:
Quote:

hihi, nee, daar heb je denk ik wel gelijk in. Al was ze erg stellig 8)

je hebt verschillende fleeche verhoudingen zommige bestaan echt alleen uit kunststoffen en die laten echt niks door …

maar idd zijn er ook dekentjes van fleece die wel goed zijn maar die hebben een keurmerk



mijn zoon kick ligt met een dunne dlaapzak en een dekentje in een hoes hij mag nu een dekbed maar ja die moet ik nog kopen … en als di het dekbed krijgt gaat de slaapzak uit



mijn jongste zoon ligt in een dun slaapzakje zonder pyamabroek onder een lakentje en dekentje als het straks weer minder koud wordt doe ik alleen een wat dikker slaapzakje en een lakentje …want ze gaan toch op een geven moment draaien en zo mijn andere zoon trof ik altijd boven zijn lakentje

Ik heb al een tijdje 2 dekens (katoen) in een dekbedhoes op bed liggen voor Merel en nu ben ik over gegaan op het dekbedje…

Daar slaapt ze nu een week onder. Ik heb hem tot aan haar tepellijn liggen zeg maar, zij word er niet te warm in en kruipt er niet onder eerder er onderuit.

Regelmatig gaan wij kijken (ook als ik wakker word 's nachts) maar ze voelt gewone temperatuur aan en slaapt heerlijk :mrgreen: