hoe zit eht met de fontanellen?

Als ik mijn hand op het hoofdje van mijn zoontje leg of hem over zijn bolletje aai, dan valt het me de laatste week op zat zijn schedel veranderd is.

Midden voor, net boven zijn voorhoofd, loopt een soort bult/ heuveltje van voor naar achter. Is dat het punt waar zijn fontalellen vastgroeien? Ik voel namelijk geen zachte plek meer. Of is dit abnormaal?

Shalom

ik denk wel dat het normaal is en misschien nog niet helemaal dicht is vandaar die bult maar wel bijna.

of het waar is weet ik niet maar mijn moeder zei: dat als kinderen kunnen springen is de fontanell helemaal dicht :?

uitzonderringen daar gelaten want mijn oudste is 4jr en kan nog niet springen :mrgreen:

Klopt dat kreeg ik ook altijd te horen (over dat springen)

Ik meen ook dat de fontanel pas helemaal dicht is rond de 3/4 jaar

oh ik hoorde dat die dicht zou zijn als kinderen gaan lopen…

die van mischa zit dicht en hij loopt… maar goed wat nou klopt weet ik niet.



Heb niet gemerkt dat zijn schedel is veranderd trouwens.

@dolfijntje12 wrote:

Klopt dat kreeg ik ook altijd te horen (over dat springen)

Ik meen ook dat de fontanel pas helemaal dicht is rond de 3/4 jaar
r



mijn schoonmoeder begon daar laatst ook weer over omdat mijn uk de kamer aan het rondsringen was “oh z’'n fontanel zit dicht”…

Ik heb het aan de arts op CB gevraagd en die zei dat dat een onzinverhaal was dat de maatstaf voor dichtzitten van fontanel het springen is. Het is al na paar maanden een beetje dicht maar echt hard weet ik niet meer wat ze zei (luister vaak ook maar half

@Lila wrote:

@dolfijntje12 wrote:
Klopt dat kreeg ik ook altijd te horen (over dat springen)

Ik meen ook dat de fontanel pas helemaal dicht is rond de 3/4 jaar
r



mijn schoonmoeder begon daar laatst ook weer over omdat mijn uk de kamer aan het rondsringen was “oh z’'n fontanel zit dicht”…

Ik heb het aan de arts op CB gevraagd en die zei dat dat een onzinverhaal was dat de maatstaf voor dichtzitten van fontanel het springen is. Het is al na paar maanden een beetje dicht maar echt hard weet ik niet meer wat ze zei (luister vaak ook maar half




:mrgreen: ik dacht al zoiets hoor dat het een onzin verhaal is :slight_smile:

mijn moeder heeft dat weer van haar moeder en dat zal vroeger wel altijd gezegd zijn.

maar is het niet zo dat er 2 lijnen moeten dicht groeien de eerste is binnen een jaar dicht en de andere pas na 4jr ofzo…

Net voordat Wessel 1 jaar werd ontdekte ik ook een bult op zijn hoofd, op de fontanelplek.

ik ben toen als de wiedeweerga naar het ziekenhuis doorverwezen, omdat het een te snelle sluiten zou kunnen zijn. Als dat zo is, moeten kindjes voor de eerste verjaardag geopereerd worden.



Bij Wessel was het inderdaad al dicht, een beetje te vroeg zei de arts, maar gezien zijn (voorspoedige) ontwikkeling en het feit dat hij al bijna 1 was, hoefden we ons geen zorgen te maken.



Zou ik me gezien de leeftijd van je kindje dus ook niet doen.

Preggie, bedankt voor je reactie, hierdoor ben ik wat gerustgesteld. Hoe is het nu met Wessel, is de bult weggetrokken? Weet je ook waardoor het een bult is in plaats van glad dichtgroeien?



Shalom

Hier hetzelfde verhaal als bij Preggie haar zoontje.



Als het bindweefsel aan de platen trekt, gebeurt dit met behoorlijk wat kracht zodat de naad zich kan sluiten. Als er aan 1 plaat bij de naad (voorhoofdsnaad in dit geval) harder wordt getrokken dan aan de andere plaat krijg je dus zo’n richel.

Bij Nancy ging de richel/bult geleidelijk aan weg, eigenlijk met 1,5 jaar viel het me op dat ie helemaal verdwenen was. De fontanel was toen ook gesloten.

bij Wessel is het nog een bult… maar die zie je niet hoor…

voel je alleen als je over z’n hoofd aait! :inlove: :inlove:



hieronder zie je een foto waarop het ietsje te zien is… tussen de stippellijnen is die “verdikking” te “zien”!

Bij mijn dochter was 1 van de schedelnaden al dicht, waardoor haar hoofdje scheef aan het groeien was. Maar haar fontanel was nog open toen. Ze is evengoed geopereerd eraan toen ze 10 maanden oud was. En alles zie er nu recht en keurig uit :thumbup:

Het schedeltje van mijn zoon is al scheef, omdat hij een hardnekkige voorkeurshouding heeft gehad. Wie weet heeft deze bult/ richel er mee te maken. Maar op zijn leefdtijd hoeft het geen probleem meer te zijn als de fontanellen dicht groeien begrijp ik uit de reacties hier?

Shalom

Waarom bel je niet het CB even? Hun arts weet precies hoe en wat tot betrekking met de fontanellen. En dan weet je het tenminste zeker als je je er zorgen over maakt.

@Brimiri wrote:

Waarom bel je niet het CB even? Hun arts weet precies hoe en wat tot betrekking met de fontanellen. En dan weet je het tenminste zeker als je je er zorgen over maakt.


Omdat ik niet meer in nederland woon sinds een half jaar, maar in Israel. En deze vraag in hebreeuws valt niet mee!

Shalom

Oh vandaar, nee dat snap ik :mrgreen: Ik zal eens zoeken naar dat forum wat over schedelafwijkingen ging.



edit http://www.laposa.nl is een forum waar ik goed antwoord kreeg op de vragen die ik had over de schedel van mijn dochter.

Aaaaaaaaaaha ik vroeg mij dit ook af :shifty:

Ik voelde ook duidelijk ineens een richel op C. haar hoofdje en kon de fontanel ook niet meer vinden :eh: dacht idd ook dat het eigelij later ging sluiten…maar heb me er verder geen zorgen om gemaakt.

Maar toch fijn om te lezen dat dat dus na het eerste jaar niet erg is iig :thumbup:

En dat springen en fontanel sluiten is gewoon een leuke toevalligheid dat dat vaak is rond dezelfde leeftijd dat het kindje kan springen :mrgreen:

Net als ze vroeger zeiden voor ieder kind een kies omdat veel moeders door calcium tekort kiezen verloren onder de zwangerschap…

Ik vind zulke bakerpraatjes altijd wel schattig :smiley:

Wanneer hoort de fontanel dicht te zijn of maakt dat verder niet zo uit?



Hier voel ik namelijk nog wel een klein fontanelleholletje… Grote baby!! :lol:



Hier zijn de hersenen dus nog volop in de groei! Mini einstein… 8)

Bij alle kids stoppen de hersenen met groeien pas als ze 7 a 8 jaar zijn. Dan is ook pas de hele schedel dicht.



Wist ik ook nooit hoor, tot de operatie van dochterlief :slight_smile: