Hoe zit dat met bevallen in het zkh?

Ik moet deze keer in het zkh gaan bevallen omdat de vk bang is voor een te krap bekken. Met Jim ben ik dus in het zkh geëindigd. Nou moeten we natuurlijk als het zover is opvang voor Jim regelen. Doordeweeks overdag is dat niet zo’n probleem want in principe kan hij op het kdv terecht, ook op de dagen dat hij normaal niet komt. Dan kan een familielid hem daar weer ophalen aan het eind van de dag als dat papa niet lukt. Maar hoe moet dat nou 's nachts of 's avonds of 's morgens heel vroeg… de dichtsbijzijnde opa en oma wonen op een half uur van hier, dan de andere opa en oma op 3 kwartier en mijn zusje op een uur. Ze moeten allemaal over drukke snelwegen komen (over de a2 vanuit Brabant en Amsterdam en de a 27 vanuit Arnhem) dus grote kans dat er file staat. Ik heb wel een vriendin die de eerste opvang kan doen die hier in de buurt woont, maar die heeft zelf ook een kindje en een baan dus kan ook niet altijd zomaar… Moet ik nu gaan bellen op het moment dat de eerste weëen zich aankondigen want vanaf wanneer mag je naar het zkh? Bij Jim ging het heel snel, water brak ik ben nog even gaan slapen, werd wakker en een uur later zat ik al op 5cm… moet denk ik dus niet te lang wacht met bellen, maar ik zit ook niet te wachten op familie terwijl ik me door de eerste centimeters heen worstel…

Kun je mischien met je vk afspreken dat je bij de eerste serieuze weeen belt en dat ze komt kijken hoever je bent.

Vanaf dat moment kun je kijken fo eht al nodig is dat er iemand komt.

En ze zouden Jim toch ook mee kunnen nemen?

Ik wil eigenlijk gewoon dat Jim thuis in zijn eigen omgeving is, sowieso omdat het misschien al gek is als papa en mama ineens vertrekken zonder hem en met een hoop stress (papa dan :mrgreen: ). Bovendien wil ik niet dat hij wakker gemaakt wordt als het in de nacht is, dan zitten we ook nog met het gedoe van autostoeltjes overzetten enzo. Maar stel dat de vk komt en zegt dat we al mogen vertrekken en het is midden in de spits duurt het zeker 1 Ã 1,5 uur voor hier iemand is van de familie…

Ik denk er precies hetzelfde als jou over, maar dacht tsja iedereen is anders :mrgreen:



Uuh jaa, goede vraag.

Wij zitten met precies hetzelfde ‘probleem’’

uuh buren?

kennisen in de buurt?

Of bij de eerste wee al gewoon bellen.

Wij mochten met 4 cm naar het ziekenhuis, terwijl het anders pas later is.

Wanneer mag je normaal dan naar het zkh? Bij Jim braken dus om 1.30 uur mijn vliezen, ik weer gaan slapen en om 3.00 uur werd ik wakker omdat ik moest spugen, toen meteen de eerste wee en vanaf toen meteen om de 3 minuten. Om 4.30 uur was de vk er voor het eerst en toen zat ik al op 5 cm… Dat is dus heel snel volgens mij. Ik heb verder niet echt mensen in de buurt, op een goede vriendin na, waar ik Jim zomaar achter wil laten. Ik wil hem niet zomaar bij iemand dumpen die hij niet goed kent. Doordat hij alle spanning van thuis dan ook nog eens meekrijgt denk ik niet dat een voor hem “vreemde” hem dan gerust kan stellen en ik wil me tijdens mijn bevalling niet zorgen hoeven maken om Jim, ik wil zeker weten dat hij in goede handen is. (En ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik dat niet zomaar los kan laten.)

Joseetje dat is neem ik aan in de situatie dat je controles loopt bij de vk en alleen poliklinisch gaat bevallen toch?



Ik heb een vk in het ziekenhuis, en mag volgens mij komen zodra de weeen beginnen…

Ik loop ook de controles gewoon bij de vk. We hebben het er verder nog niet over gehad ze doen hier nogal luchtig maar goed als er iemand vanuit Amsterdam naar Utrecht moet komen in de spits ben je al 2 uur onderweg dus dat schiet dan niet echt op, ik ben altijd graag een beetje voorbereid op de dingen. Dit is niet iets wat te plannen valt natuurlijk, maar voor zover ik vast vooruit kan denken doe ik dat wel graag…

tja, ik zou toch bellen bij de eerste wee. en als het dan langer duurt vraag dan of oma of opa kan blijven slapen.



dan kan de kleine gewoon thuis blijven en zijn oma en opa er ook bij…



of papa brengt je zoon naar oma en opa “logeeren” als de eerste wee komt; dan heb je ook al de tijd en rust in huis om te bevallen … en naar het zkh gaan waneer dat moet natuurlijk :wink:



:shifty:

Ik zou een logeerbed klaar hebben staan voor opa en/of oma, en ze bellen als de weeen beginnen. Als je 's avonds of 's nachts begint zou ik nog even afwachten met bellen tot de weeen een uur lang om de 5 minuten komen, maar als het rond de spits is zou ik meteen bellen. Die 2,5 uur is wel te overbruggen, en misschien (als het nodig zou zijn) kan je vriendin dan komen voor het ‘geval dat’.

Het ziekenhuis zei dat ik mocht bellen en komen als de weeen regelmatig kwamen (om de 5 minuten). Ik moet bevallen onder begeleiding van een gyn dus geen vk die aan huis komt.

Hubbie op pad sturen richting Den Bosch of Amsterdam terwijl ik thuis lig te puffen lijkt me voor hem en Jim (en andere weggebruikers) niet heel veilig, het is nogal een stresskip :mrgreen: dus er moet gewoon echt iemand hiernaartoe komen (kunnen ze meteen de honden ook een keertje uitlaten :lol: ). Ik overleg het wel bij mijn volgende bezoek aan de vk, dit is iets wat me gewoon echt bezighoudt en dan kan ik het maar beter nu duidelijk maken en bespreken dan wachten tot het laatst toch? (ben dus echt heel bang dat er gewoon niemand is om Jim op te vangen als we naar het zkh moeten…)

Suus bespreek het inderdaad straks met je vk.

Niet teveel stress nu, de oplossing is er heus waar.



Zul je zien dat je bevalling 'snachts begint en het zo snel en vlot gaat dat je het ziekenhuis niet eens haalt :angel:

Nou dat is nou ook weer niet de bedoeling, ze willen echt dat ik in het zkh beval, met als optie dus een ks als de boel weer te krap is en niet de ellende die we met Jim gehad hebben… (maar ik hoop maar weer op de klap op de schouder techniek :angel: )

Weet je wat ik trouwens niet snap…dat je geen extra echo’s krijgt om te kijken of je bekken echt wel te krap is.



Toen Thijmen niet wilde indalen heb ik een echo gehad om te kijken of er een reden voor was.

Maar daar was op te zien dat Thijmen er prima doorheen zou passen.



Ze kunnen dat bekken toch wel opmeten?

Zou een heleboel wat als gedoe schelen.

Als ze het vermoeden hebben dat het niet gaat passen krijg ik wel een extra echo. Maar ja, Jim werd destijds geschat op 6 pond en was 7 pond, een flinke beeb vond de vk…

Ik heb de voorgaande reacties niet gelezen dus sorry als ik iets stoms zeg, maaaaar:



ik ga ook in het ziekenhuis bevallen, op medische indicatie. Ik heb een heel handig lijstje meegekregen van de gyn waarop precies staat wanneer ik contact met ze moet opnemen. (Dat is dus als mn vliezen breken, ik de slijmprop verlies, ik weeën heb, etc.) In principe mag dat dus al heel snel, en telefonisch overleggen we dan wanneer ik die kant op kom. Ik woon op 5 min van het ziekenhuis, dat scheelt ook want ik ben er zo. Als ik jou was zou ik gewoon heel snel dit voorleggen aan de gyn/vk, die willen natuurlijk ook dat jij in alle rust je bevalling ingaat en als je loopt te stressen om je andere kind werkt dat niet. Dus meedenken doen ze vast wel :).

Ik denk er af en toe ook wel over na maar maak me geloof ik niet zo druk erom. Maar het gaat hoe dan ook wel goed komen zoals Jose al zei.



Ik weet allereerst niet of ik zelf ga bevallen of weer ks - weet ik ws pas met 36 weken dus tot die tijd heeft het niet zoveel zin voor mij er al teveel over na te denken.



Maar ja het kindje kan natuurlijk ook te vroeg komen (ga er niet vanuit maar toch)



Tja wat doen wij dan - bij mij woont ook iedereen ver weg (zus 45 minuten rijden, moeder 2 uur OV - vader uur rijden - schoonmoeder 30 minuten rijden)



Ik ga er vanuit dat ik we tijdig merk dat het echt werk begint en ik denk dat er dan nog wel tijd genoeg is. Babietjes komen vaak snachts dus dan geen files.



Het zal bij mij ook van de persoon en van de situatie afhangen of lasse thuis zal blijven of uit logeren zal gaan. En igv het laatste kan hij er heus wel tegen om een keer in de avond of snachts uit bed gehaald te worden en vervolgens naar een opa of oma te gaan.

Mijn moeder komt wel slapen maar kan me wel voorstellen dat anderen lasse liever mee naar huis nemen en dan als beeb eris langs komen in zkh.

En dan zal het daarna afhangen of het met mij en beeb gaat of Roel zorg voor Lasse overneemt en gewoon met hem thuis gaat slapen of dat hij toch nog een of twee daagjes ergens gaat logeren.



Er zijn zoveel varianten mogelijk dat het bijna niet dicht te timmeren valt.



Ik ga denk ik wel een lijstje samenstellen van mensen die ik kan bellen en wie het meest handig is op welk tijdstip en dergelijke en dan maar zien hoe het gaat.



Maar het komt heus allemaal wel goed hoor.

Nou bij Jim moest ik dus in de ambu over de A2 de middagfile in, met persweëen en de ambulance man vond het niet nodig dat de chauffeur met zwaailicht of over de vluchtstrook ging want het had geen spoed :shock: ik had dus al ruim 2 uur liggen persen en vanaf het moment dat ik in de ambu lag had ik de ene na de andere perswee, ik vond het dus wel spoed zelf maar ja, ik mocht er natuurlijk niet over meepraten :slight_smile: geen pretje dus zo vastgebonden op een brancard kan ik zeggen… op dit moment hebben ze hier de a2 vanwege verbreding versmald en open gegooid en staat er dus doordeweeks veel file.