Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat:
Ben je vooral met het huishouden bezig?
Speel je de hele tijd met je kind?
Ben je veel op pad?
En zijn dat dan kinderuitjes of juist dingen voor jezelf?
Volgens mij doen mensen dit zoooo verschillend; ik ben dus nieuwsgierig .
Zelf ga ik meestal 's ochtends weg als we samen zijn.
We gaan dan naar de winkel en meestal even op visite bij oma of ergens anders.
Voor die tijd 's ochtends heel vroeg doe ik wat huishoudelijke dingen terwijl Maaike zelf speelt of nog TV kijkt.
En 's middags doe ik wat voor mezelf als ze slaapt en als ze wakker wordt spelen we samen.
Alleen met eten koken moet ze zichzelf vermaken of helpt met koken .
Ik doe weinig huishoudelijke dingen; dat doet de schoonmaakster of ik doe dat 's avonds of in het weekend.
Ik ben dus eigenlijk de hele tijd beschikbaar voor Maaike.
Vraag me wel eens af of dat juist niet wat minder zou moeten .
En jullie?
Goh, das elke keer anders.
Als ik kuis, dan stofzuig ik samen met Jinthe en dweilen doe ik als ze slaapt.
De rest van de dag ben ik of met Lotte bezig (voeden, verschonen, entertainen) of ik puzzel met Jinthe of ze kleurt ofâŠ
Soms gaan we samen naar de winkel, of eens langs de grootouders.
Als het mooi weer is in de namiddag naar de speeltuin of in de tuin.
Als ik kook dan helpt Jinthe met bv.aardappels schillen of iets anders.
hier een vrij vast ritme:
opstaan: ontbijten en tv kijken, spelen
dan weer naar bed ( tom slaapt sochtends en niet smiddags)
opstaan: bij mooi weer de tuin in
lunchen
spelen in de woonkamer of weer tuin
snack voor de tv
wandeling naar speeltuin en door de wijk ( 1 tot 1.5 uur)
koken
spelen met papa
in bad
naar bed
als we gaan winkelen dan gaan we na de lunch en ben ik meestal op tijd terug voor de middagwandeling. en anders duurt de wandeling die dag wat korter.
aan het huishouden doe ik vrij weinig :shifty:
een vrije dag is een vrije dag, dan gaan we leuke dingenâŠ
geen huishoudelijke klusjes of misschien 1 of 2 kleineâŠ
de rest van de tijd is voor mezelf of de meidenâŠ
het wisselt dus steeds hoe we het invullen, vind ik ook wel lekker en leuk :thumbup:
Maar wanneer doe je dat dan?
En speel je dan de hele tijd met je kind?
Ik zou echt meer huidhoudelijke dingen moeten doen eigenlijk hoor (lees was opvouwen). Maaike vind het ook wel leuk om te âhelpenâ.
Maar omdat het van de wal in de sloot is heb ik daar meestal geen zin in.
En de hele dag met haar spelen daar heb ik ook geen zin in :eh: .
Ik merk nu dat ik de hele tijd half met haar speel en half wat anders doe (opruimen/compu/bellen enz.) maar eigenlijk werkt dat niet.
Ik denk dat ik dat beter wat strakker af zou kunnen wisselen.
Toch heb ik het idee dat veel mensen die werken echt geen tijd hebben om op hun niet werkdagen de hele tijd leuk met de kinderen te doen.
Op die dagen moet je toch ook schoonmaken en al je ditjes en datjes regelen/kopen? Hoe doet iedereen dat?
tjonge, er kokt niemand :mrgreen:
:mrgreen:
Nee iedereen speelt de hele dag de kinderen :mrgreen: .
ik probeer in het weekend altijd wel leuke dingen te doen. Bij vrienden langs, logeren, of met nano naar speeltuin, stuk fietsen enz enz. Hele dag thuis zitten vind ik niks eigenlijk. Ik speel niet de hele tijd met nano, dat heeft nano niet echt nodig, en ik ook niet :shifty:
Kokken doe ik alleen als nano in bed ligt.
Meestal wel erop uit, of KOK-en :mrgreen:
Tijn vermaakt zich vaak heel prima met vanalles en nog wat.
Ik ben vrij op woensdagen en vrijdagen.
We slapen eerst uit tot 09;00-09;30, althans ikke, Tijn kijkt dan vanaf 08;00 z@ppelin bij mij in bed, of gaat lezenâŠ
Dan lekker ontbijten, en Tijn speelt daarna. Ik doe wat kleine klusjes, en smiddags gaan we op die dagen bij mijn ouders lunchen. Mijn zusje en haar dochter zijn er dan ook altijd.
Smiddags gaan we vaak ergens winkelen, of Tijn gaat weer mee naar huis en een klein dutje doen. /soms gaan we naar een vriendin op de koffie.
Ik ben op dinsdag en vrijdag thuis. 's Ochtends met zân 3-tjes naar de bakker, vaste prik, zodra hij open is staan wij te lekkerbekken voor heerlijk vers brood :drool:. Saba op het hobbelpaard daar, vindt ze helemaal leuk. Dan naar huis en Tosca in bed. Terwijl Tosca slaapt met Saba spelen. Totdat Tosca wakker wordt en dan gaan we vaak met zân 3-tjes op pad⊠op bezoek, of we krijgen bezoek, of lekker wandelen, of wat boodschapjes doen. En dan gaat Tosca voor een middagdutje naar bed en als ik geluk heb Saba ook (me-time :mrgreen: !) en zo niet, dan niet, dan speelt Saba alleen terwijl ik wat huishoudelijke rompslomp doe (en even KOKâen
). En zodra Tosca wakker is gaan we ĂÂłf weer op pad, of we blijven lekker binnen spelen, gevolgd door het avondeetgebeuren en nog wat later het bad- en slaapritueel. Redelijk volgens een vast ritme, ingericht rondom Toscaâs slaapjes.
De weekenden zijn echt âvrijâ. We gaan op zaterdag zwemmen met Saba (om-en-om manlief en ik, over een tijdje ook Tosca erbij, dus met zân 4-tjes) maar verder is het net hoe het uitkomt wat we wanneer doen. Geen vaste afspraken ofzo.
Ik ben op de donderdag en vrijdag thuis, met mijn dochter van 2 jaar.
We staan rond 8 uur op en gaan dan ontbijten. Daarna kleed ik haar aan en schiet zelf onder de douche. Ook aankleden en dan gaan we boodschappen doen. Donderdagochtend brood, vrijdagochtend naar de markt. Dan thuis bammetjes eten en dan gaat Lisa slapen.
Dat zijn mijn momenten om het huishouden te doen! Donderdags strijk ik alle kleren en vrijdags maak ik het huis schoon. Op het moment dat mijn dochter wakker wordt, stop ik wel met schoonmaken. Als ik dan nog niet klaar ben, maak ik dat in het weekend af, als papa thuis is!
's Middags ben ik er helemaal voor mijn dochterâŠdan spelen we, gaan naar de speeltuin, boerderij etc.
En in het weekend was ik alles weg, maar ach dat is een kwestie van wassen en opvouwenâŠ
Ik doe wel huishoudelijke dingen als ik alleen ben met Lara. Zij âhelptâ, speelt zelf of onderbreekt mij omdat ik met haar moet komen spelen. Dat gaat allemaal door elkaar, een klusje van meer dan 2 minuten zal ik dus zelden in één keer of ongestoord afmaken. Dat vind ik niet erg. Meestal zijn we een uurtje bezig om het boven netjes te krijgen (1 keer per week, badkamer, bedden verschonen, was), dus dat valt nog best mee.
Halverwege de ochtend drinken + fruit, samen aan de lage tafel. Vaak met een puzzeltje, tekenen o.i.d. erbij.
Ik ga ongeveer de helft van de dagen weg met haar, meestal boodschappen, een andere winkel of ânaar de stadâ. Dat is dan een uitje dat ik vaak combineer met een wandelingetje, de geitjes o.i.d.
Naar de speeltuin ofzo doe ik weinig meer nu ik zwanger ben. Papa des te meer en des te langer, dus ze komt wel aan dâr trekken.
We lunchen samen, daarna speelt ze nog even en kom ik zelfs vaak aan een boekje toe :shock: :dance: . 's Middags slaapt ze een uur of twee, dan kan ik dus kokken (jawel!) of ook een dutje doen. In ieder geval hou ik dan pauze.
Na het slaapje is het vaak al zowat tijd om te koken. Hebben we wat langer dan doen we wel wat samen. Waar ze zin in heeft, of soms effe een wandelingetje of wat knutselen ofzo.
Koken met Lara erbij is lastig. Soms lossen Diego of Dora dat voor me op, een heel enkele keer wil ze me helpen, soms wacht ik totdat papa thuis is en als die erg laat is dan krijgt Lara een potje en eten wij friet / soep / brood ofzo.
Ik ben dus wel de hele dag beschikbaar, maar dat wil niet zeggen dat ik niks kan doen. Ze heeft me niet voortdurend nodig en soms kan het samen.
bijv: als de was droog is, haal ik die eruit en vouw hem op. Lara haalt ondertussen het stoffilter eruit, maakt dat schoon, gooit het stof weg, stopt het filter terug en maakt het waterreservoir vast open zodat ik het legen kan :dance: . Nieuwe was erin, zij maakt de deur dicht, ik stel het programma in en zij zet hem aan. Zij speelt op het bed terwijl ik het verschoon en terwijl ik de wasbak boen, gaat zij met een schuurspons het bad te lijf. Kost allemaal wat langer, maar het is wel gedaan.
Mijn oudste gaat naar school en daar komt een groot gedeelte van mijn dagindeling vandaan.
Opstaan, spelen, ontbijten en naar school lopen.
Rond 9 uur koffie en de kleintjes drinken met wat lekkers erbij. Spelen, boodschappen in huis halen, op de koffie, huishoudenâŠ
12 uur Bart van school halen en eten.
Dan om 13 uur Bart weer wegbrengen en hopen dat Thomas slaapt in de buggy⊠Spelen, fruit eten, eigenlijk hetzelfde als 's ochtendsâŠ
Bart weer ophalen om 15.15 uur en dan naar huis. (soms gaat hij ergens spelen, soms komt er iemand hier spelen)
Eten koken, eten, bad en naar bedâŠ(na sesamstraat in bad en naar bed, zo rond 18.30/19.00 is het hier stilâŠtot ongeveer 4.30 en soms 5.30 uurâŠ)
In het weekend blijven we heerlijk lang in de pyjama en doen we heel rustig aan⊠Wel gaan we fietsen of op visite, visite hier⊠Maar alles gaat dan in de chill standâŠ
Ik werk eigenlijk alleen in het weekend en mijn dagindeling komt ookl voort uit de schooltijden.
Eerst Amy naar school brengen en 2x per week ook mees naar de psz op de andere dagen gaaan we of wat leuks doen of naar mijn paard of de boodschappen,tussen de middag Amy weer halen eten mees naar bed ne amy weer naar school.
14.30 mees weer uit bed even spelen of met de hond rond ,15.15 amy weer uit school en dan spelen tot het eten.
Ik speel weinig samen met de kinderen,we kleien wel enzo maar ik zit geen uren samen op de grond met de autoâs ofzo.
Mijn dagen dat ik thuis ben zijn zo verschillend.
De ene keer ben ik heel veel met Lucas bezig, de andere dag heel veel met het huishouden of boodschappen/winkelen.
Maar de ochtenden ben ik veel met Lucas bezig. Lucas gaat van 12-15 naar bed dus heb ik alle tijd om huishouden te doen.
Sjonge :think: jullie doen wel heel veel met jullie kids zegâŠ
Hier mijn dagindeling (zo ongeveer)
Wij ontbijten altijd als gezin aan tafel. We zijn allemaal ochtend mensen, en ik vind het een heerlijk begin van de dag.
Als manlief weg gaat rond kwart voor 8 gaat RhodĂ© lekker spelen in de huiskamer, en ga ik opruimen in de keuken (tafel, vaatwasser, 1x per week koelkast en kastjes enzâŠ) Dan nog een stofzuiger of swiffer door de huiskamer, wcâtje om de dag schoonmaken, en dan gaan we samen naar boven om tanden te poetsen, bedden opmaken, haren doen enzâŠ
Als we beneden komen gaan we samen wat drinken met iets lekkers erbij, en soms lezen we een boekje, puzzelen we samen of als RhodĂ© het zelf aan geeft kijken we samen een dvdâtje (geen tv hier).
Daarna (dan is het al rond 09.30-10.00uur) gaan we of naar buiten/bezoek/winkel of we gaan samen knutselen, spelen.
Rond 11.30uur eten we samen, en gaat Rhodé daarna weer lekker zelf spelen tot we gaan slapen.
Als ze wakker word gaan we samen fruit eten op de bank met een stapel boekjes erbij die Rhodé zelf uit kiest. Zo zijn we dik een uur aan het lezen, kletsen en lekker eten en drinken.
Dan gaat RhodĂ© even zelf spelen, bereid ik het eten voor (ze helpt me ook regelmatig! Dikke pret dan), en dan gaan we samen nog wat doen. (als ik veel wasgoed heb ga ik dat ook nog doen, maar âspeelâ ondertussen wel mee in haar spel)
Ondertussen kookt het eten, en gaan we als manlief er is aan tafel (rond 18.00uur)
Na het eten is het âpapa-tijdâ tot bed tijd. Papa brengt haar altijd naar bed (is echt een speciaal moment voor hun samen :inlove: ) en ruim ik de boel beneden op.
Soms hebben we dagen dat we de hele dag onderweg zijn (met uitzondering van middagslaapje) of de hele dag bezoek hebben. Maar dit is globaal wel ons âprogrammaâ
@rhode wrote:
Sjonge :think: jullie doen wel heel veel met jullie kids zegâŠ
Zegt de vrouw die om 9:30 / 10:00 al samen ontbeten heeft, de keuken opgeruimd, de vloer en wc geboend, aangekleed, tanden gepoetst, bedden opgemaakt, koffie gedronken en samen gespeeld!!! :D
Ik ben op maandag en dinsdag thuis. Dan gaat op maandagochtend Luuk naar de peuterspeelzaal en zitten de dames op school. Ik doe dan mijn huis poetsen. Meestal maak ik 's ochtends het eten vast klaar, aardappels vast schillen, vlees vast bakken, zodat ik als ze om 15.15 uit school komen tijd voor hun heb.
Maar tussendoor moet ik dan om 11.30 bij de peuterspeelzaal zijn, om 12.00 bij school, om 13.15 en om 15.15 weer bij school. Echt vrij is het eigenlijk nooit, want je bent vaak hartstikke druk.
Dingen als stofzuigen gebeurd iedere dag. De was gebeurd iedere dag. Tja het blijft gewoon druk tot ze wat ouder zijn en ik denk dat je dan kan gaan spreken van redelijk rustige vrije dagen.