Hoe zelfstandig leren drinken?

Hoi dames,



Onze dochter van bijna 15 maand drinkt alleen nog uit een ‘speenfles’. Als ze wil drinken dan brengt ze het naar mij en dan moet ik haar de fles geven :? Zelf wil ze dus niet drinken. Ik heb voor haar een tuitbeker gekocht, maar daar wil ze niet eens uit drinken. Iemand tips?



Groet



Heje

Ik zou gewoon volhouden dat ze zelf moet drinken. Eventueel samen doen maar niet haar steeds de fles geven. Steeds als je haar de fles geeft geef je haar dr zin in feiten. Tis natuurlijk wel gezellie en lekker makkelijk voor haar. Maar lijkt me niet de bedoeling :wink:

En wat voor fles kan ik hiervoor dan het best gebruiken? Wel zo’n tuitbeker?

hier gaat het heel langzaam en hij vind het ook wel makkelijk dat ik het doe. Ik zou geen tuitbeker meer gebruiken maar een gewoon bekertje, ze leren dan gelijk ook dat de vloeistof er in moet blijven.

Neem een aantal vaste momenten van de dag de tijd om samen wat de drinken(ik doe het minimaal 2 x per dag tussen de maaltijden door). Ik zet hem altijd in de kinderstoel en ga zelf ook aan de tafel zitten met een kopje koffie of thee. Hij krijgt dan zijn bekertje en zegt nu zelf al dink(= drink). Hij drinkt niet zoveel als uit de fles, dus melk gaat hier nog wel in de fles omdat hij anders teweinig binnenkrijgt(en dus ook te weinig vocht). Maar hij heeft er lol in. Ik beloon hem heel erg positief als hij een slokje neemt en daarna de beker weer netjes terugzet…



Er zijn wel wat bekers door de keuken gegaan hoor…



Tip, gebruik een slab met plastieke achterzijde of een plastiek slab van de hema(ik vind het alleen ondingen ze krullen op dus ik doe er nog wel een katoenen slab overheen)



Succes!



natas

Mijn zoon drinkt op een dag behoorlijk veel…en dat alleen uit een speenfles. Als ik hem een tuitbeker geef drinkt hij wel, maar een stuk minder. Ik kan er niet wakker van liggen, dan maar lekker goed drinken uit een speenfles. Sinds 2 weken wil hij graag slokjes drinken uit mijn beker nemen, dus als ik iets te drinken neem doe ik dat in een platic beker en hij komt nu vragen voor een slokje, dus dan doen we dat samen…zo zie je maar, 't komt vanzelf :clap:

Hier hebben we het met Aniek ook “afgedwongen” Ze kreeg gewoon geen andere beker en als ze dan kwam dan deed ik t voor maar zij er bij dat ze geen flesje meer kreeg. Binnen 2 dagen had ze het door… die 2 dagen heeft ze wel vocht binnen gekregen hoor, pap, yoghurt en als ze half sliep en het niet doorhad mocht ze nog wat uit de fles… Maar overdag heel consequent zegge dat ze dus uit haar beker moest drinken.



Peter was er vlot mee, die zag zijn zusje drinken en dronk met 8 maand al uit de rietjesbeker. :thumbup:

tygo was een snelle

hij zat op schoot en zijn handjes kwamen samen met onze handen op de fles (handvaten)

toen kwam er een periode dat we niet meer mochten helpen

en nu wil ie nog steeds lekker op schoot, maar hij drinkt zelf

PS: Ryan drinkt wel zelf :wink:

Lana drinkt ook niet zelfstandig. Ze drinkt eigenlijk alleen uit een pakje zonder rietje, verder wil ze nergens uit drinken. Sinds 2 dagen geef ik haar haar tuitbeker. Maar dat wil nog niet echt lukken, maar ik mag ook niet helpen :lol:



Ach, ze hebben hun hele leven nog om te leren drinken :mrgreen: Ik ga haar niet dwingen of wat dan ook. Als ze het wil, dan wil ze het en zo niet, jammer dan.

Ze wil het flesje ook niet zelf vasthouden? Zou ik daarmee beginnen, eerst op schoot en zelf vasthouden, dan naast je (in bed bijvoorbeeld of op de bank) dicht tegen je aan. Of misschien gelijk met een rietje (een pakje kun je inknijpen als ze nog niet snapt dat ze moet zuigen) oefenen gaan, als het haar alleen erom te doen is dat jij haar vasthoudt.





Een tuitbeker is hier ook nooit geaccepteerd door de kinderen.

Rond een jaar ben ik met een rietje gaan oefenen en mijn oudste kon met 3 jaar pas uit een open beker drinken en mijn middelste al voor zijn 2e jaar.

Dat ze niet zelf uit de fles wilt drinken is hier erg herkenbaar. Rhodé kan het gewoon niet eigenlijk. Ook uit een tuitbeker kan ze niet zelf drinken, want ze ‘snapt’ de handeling “fles omhoog, hoofd achterover en zuigen” helemaal niet. Dus hier al snel de fles en tuitbeker weg gedaan en over gegaan op een rietjesbeker.

Wel drinkt ze hier bij iedere maaltijd uit een gewone beker. Dat hebben we al snel geintroduceerd en dat gaat (vaak) goed. Uit een gewone beker kan ze wel zelf drinken, maar vaak wordt het dan zo’n kliederboel dat ze zelf vraagt of ik het wil doen…maar vaak drinkt ze heel netjes!



Dus mijn tip; bij iedere maaltijd een gewone beker geven (desnoods met een rietje…dat vind Rhodé geweldig waardoor ze veel meer drinkt) en overdag geleidelijk overstappen op een rietjesbeker (van nuby).

Ze moeten het ook gewoon leren hoor.

Dus ik zou echt even doorzetten.

Hier al het drinken (behalve papfles) altijd in de tuitbeker/rietjesbeker/open beker gedaan. Met een maand of 8 had ze het door dat ze haar hoofd achterover moest doen. Hier is het juist moeilijk uit te leggen dat dat met rietjes niet moet :lol: .

En helpen is uit den boze :mrgreen: .

Maar ik snap dat elk kind anders is. Wij hebben er één die het juist GRAAAG zelf wilde doen.

Maar ik zou niet meer de fles vast gaan houden hoor dat lijkt me echt niet nodig op haar leeftijd :wink: .

En dan zou ik als ze de fles zelf kan vasthouden en drinken overgaan op andere bekers .(ik weet niet welke je hebt maar van advent kun je van die handvaten kopen voor op de fles; heel handig. Later kun je dan ook een tuitje los kopen en zo bouw je je flessen gewoon om tot tuitbekers; de kleintjes dan hè :wink: ).



Een rietjesbeker is misschien wel handig als ze hem niet achterover doet.

Maar ik vind het dus weer onhandig omdat ze dat met een tuitbeker en een gewone beker wel moeten doen.

Ik gebruik nu veel tuitbekers zonder antilek zodat ze doorkrijgt dat ze een beetje voorzichtig moet doen. En bij het avondeten mag ze met een open beker oefenen.

We zetten dan een plastic beker voor haar neer en gieten dan een bodempje appesap ofzo erin en dat mag ze dan zelf opdrinken. Als ze het op heeft gieten we er weer nieuwe in.

Dit werkt hier het beste omdat ze anders heel veel over zichzelf heen giet. Bovendien vind ze het erug interessant dat er zo’n straaltje uit het pak in haar glas gaat :inlove: .

Hier snapte ze de tuitbeker ook niet, en ik ben erg blij dat ik er nooit mee doorgegaan ben. Meteen de gewone beker. Eerst samen met mama, dan voorzichtig zelf leren vasthouden. In het begin wordt het wel een knoeiboel, maar het is al snel reuze makkelijk. Plus dat ze niet iets aanleren dat ze later weer af moeten leren.

Ik heb het zo gedaan:

de eerste paar maanden fles

rond d 6/7 maanden bekertje met 2 oren, maar wel speen erop (zelfde principe als mamalien bedoelt met die adventfles)

rond de 8/9 maanden tuitbeker (zonder antilek, juist zodat ze leren om niet te lekken en is beter voor de tanden!)

nu gewone beker, gaat prima

wat een goeie tips lees ik hier :thumbup: Teun heeft op het kdv geleerd om uit een gewone beker te drinken, daar zijn ze mee gestart toen hij 9 maanden was. Binnen een maand lukte het prima, ik ben er thuis toen ook mee begonnen.



Maar ik lees hier vanalles over rietjesbekers enzo. Teun snapt dus echt niet hoe dat zou moeten :think: ik heb wel zo’n beker (ergens…) maar hij kan er gewoon niet uit drinken. Als we ergens zijn en hij krijgt drinken met een rietje in het glas, haalt hij het rietje eruit en zet het glas aan z’n mond. Terwijl het wel handig is, bijv. met pakjes drinken enzo. Hoe leer je zoiets dan aan?

@mama van Teun wrote:

Maar ik lees hier vanalles over rietjesbekers enzo. Teun snapt dus echt niet hoe dat zou moeten. Terwijl het wel handig is, bijv. met pakjes drinken enzo. Hoe leer je zoiets dan aan?




Je kan een pakje drinken geven en er zachtjes in knijpen zodat hij weet dat er echt drinken uit komt, en vanzelf weer gaat zuigen.

Ik heb drinken in een rietje gedaan (‘gestopt’ met m’n vinger) en het uiteinde in Rhodé haar mondje gedaan en geleidelijk aan steeds een beetje uit het rietje gelaten. Ze had het binnen no-time door.