Hoe zelf groente klaarmaken? Oh jee n zoete kauw update 13-2

Hallo dames,



Ik heb n vraagje over het klaarmaken van groente voor Fieke :oops:

Ik wil niet n discussie opstarten, maar heb wel n vraag :wink:

Ik weet dat Fieke pas 5 maanden is, maar op advies van de ka, cb en ha ga ik beginnen met

bijvoeding.



Ik wil graag zelf voor Fieke koken en nu had ik bloemkool met rijst gemaakt en dat gepureerd, maar

ik vond t net lijm :silenced:

Ik had er wel water bij toegevoegd, maar t wilde niet echt lukken :oops:



Mijn vraag is dus hoe maken jullie dat vers klaar ?

Een half potje met worteltjes of bruine bonen gaat er makkelijk in maar n gekookt aardappeltje

zelf met n klein beetje appelmoes dat moet ze niet en ik vind ook dat ondanks dat ik t pureer

er toch nog wel wat stukjes achterblijven en t lukt niet om t zo fijn te pureren als n potje van

Olvarit :think:



Wat doe ik fout en hebben jullie tips voor me :pray:



Alvast bedankt voor de reacties



Liefs Viola

ik pureerde het eerst met een staafmixer om het daarna door een fijne zeef te draaien… daarna liet ik de zeef weg en pureerde ik alleen nog, en vervolgens dus gewoon prakken.



Wat je wel kun tdoen om het smeuiiger te maken is wat melk(opvolg of bv) erbij voegen. Niet veel… maar wel iets. Ook ene halve liga(eerste stap) wil wel eens helpen bij het wat uhh vaster maken…

Ik zou er geen water maar melk (bv, fv ) toevoegen…

of gewoon wat kookvocht van je bloemkool erbij doen.

Kijk eens op http://www.keukenkikker.nl voor leuke recepten

Ik heb het boekje thuis en heb destijds voor Merijn alles gekookt uit dat boekje

Ook in opperdepop van AH staan erg leuke recepten voor de kleintjes

@jet wrote:

of gewoon wat kookvocht van je bloemkool erbij doen.

Kijk eens op http://www.keukenkikker.nl voor leuke recepten

Ik heb het boekje thuis en heb destijds voor Merijn alles gekookt uit dat boekje

Ook in opperdepop van AH staan erg leuke recepten voor de kleintjes




Leuke site zeg die keukenkikker!



Liefs Moirah

ik deed er idd ook wat mamamelk bij.



Goed gaar koken (niet te gaaar want dan kook je de vitamines kapot) en dan door de staafmixer. Beetje melk erbij en smullen maar. :liar:

Ik leng het ook aan met opvolgmelk. Of (oooh, ontaarde moeder!) met een heeeeeel klein beetje jus.



Maar ik pureer het expres nooit helemaal zo fijn als die potjes. Geen grote stukken erin natuurlijk, maar kleine stukjes heb ik geen moeite mee, en zij al helemaal niet. Die kauwt ze wel fijn. Vaak tjoept ze die eerst een keer haar mond uit, maar dan kieper ik hem terug, net zolang tot ze er braaf op kauwt en doorslikt. Leert ze tenminste ook gelijk kauwen…

Nou bedankt voor jullie reactie op mn vraag :dance:



Ik ben idd naar keukenkikker gegaan (ik kan er nu trouwens om wat voor reden niet meer op :eh: ) en

ben voor Fieke hapjes gaan klaarmaken.

Ik had witlof met appeltjes klaargemaakt en t kon haar niet snel genoeg gaan.

Ik heb gewoon worteltjes, brocolli + worteltjes gemaakt en die moet ze niet. Ze houd haar

lippen stijf op elkaar :inlove:

Ik had haar potjes gegeven bruine bonen met appel :drool: en worteltjes :sick:

Ik dacht dus dat ze alleen echt potjes lekker zou vinden :wall: dus ik naar de winkel en potjes voor t kind

gehaald en man is verzot op boontjes dus hij boontjes aan Fieke geven en de lippen gingen stijf

op elkaar :think: Ik appelmoes gepakt en ja hoor ze kon er geen genoeg van krijgen. Ze

begon zelfs te protesteren als t haar niet snel genoeg ging :mrgreen:

Ik weer haar foppen en n lepeltje boontjes maar nee hoor die lippen weer stijf op elkaar :silenced:



Ik kan haar toch niet alleen gezoete dingen voorzetten of maak ik nu n drama wat er niet is en

gaat deze fase vanzelf over :pray:



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :wink:



Alvast bedankt :-*

Viool wellicht kun je haar foppen dmv een 1/3 potje te mensen met 2/3 appelmoes en dit dan steeds verminderen zodat op een gegeven moment de verhouding alleen maar potje is? ik zou dan wel ff een tijdje dezelfde smaak potje aan houden…



anders zou ik het ook niet weten meid…

alle kindjes zijn geboren zoetekauwtjes.



Andere smaken moeten ze aan wennen. Het beste is om haar een paar dagen achter elkaar steeds hetzelfde te geven. Bijv. 3 dagen achtereen boontjes. Of zelfs wat langer.

En als je er met moeite twee hapjes in krijgt, is dat prima. Het is nu echt BIJvoeding. Op een gegeven moment gaat ze er vanzelf steeds meer van eten.



Toen ik begon met bijvoeden vond Quinten die sperzieboontjes ook niet te eten. Pas na dag 5 :shock: had hij er geen moeite meer mee.

Net als met worteltjes… moest hij ook niet, maar na 5 dagen smikkelde hij ook dat heerlijk op.

Nu eet hij eigenlijk alles :mrgreen:

@Paschal75 wrote:

Ik zou er geen water maar melk (bv, fv ) toevoegen…




scheutje olijfolie mag ook.

@Esther28 wrote:

@Paschal75 wrote:
Ik zou er geen water maar melk (bv, fv ) toevoegen…




scheutje olijfolie mag ook.


Als ik de groente afgiet doe ik dat even apart in een schaaltje. Dit gebruik ik dan als jus om het smeuig te maken. (en in kookvocht zitten ook vitamines!)



Gr.

willy

Ja hier was het ook zo. Lucas wilde enkel maar worteltjes eten.

Andere dingen moest ie neit van weten.

Maar heb gelezen dat een kind soms 10 keer iets moet eten voor het weet of het lekker is of niet. :wink: