Hoe zat het nou met noten???

Hub wilde Benthe een walnoot geven, maar ik was het daar niet mee eens…

Er staat mij namelijk bij dat kids onder de 4 jaar geen noten mogen…



Weten jullie hoe het nou zit???

als ze er goed op kauwen zal het wel los lopen.



9 van de 10 kinderen krijgen ook hazelnootpasta… zitten evengoed noten in!

Pas alleen op met allegiën, een noten allergie is erg heftig vaak!!!



(verstikkingsgevaar ed)

Nog nooit van gehoord :?



Ik gaf mijn dochter van negen maanden al ongebakken cashewnootjes, maar ik kauwde ze zelf voor voor haar. Ze vond het heerlijk en heeft geen allergie voor noten (ze is nu twaalf en nog steeds dol op cashew, hoef ze alleen niet voor te kauwen, denk dat ze dan over haar nek gaat :mrgreen:). Nooit zo bij nagedacht dat het pas op latere leeftijd mocht. Pindakaas mag je toch ook gewoon al vrij snel geven?

pinda’s zijn geen noten, dat denken een heleboel mensen maar een noten allergie staat los van pinda’s!



pinda’s zijn aardnoten, zitten in de grond

Ik wist wel dat ze in de grond zaten (ik had vorig jaar zelf een pindaplant in de tuin :mrgreen: ), maar ze hebben het altijd erover dat er in de fabriek noten en pinda’s zijn verwerkt (op verpakkingen), dus ik dacht altijd dat ze bedoelden dat als je allergisch bent voor noten, je dat ook bent voor pinda’s. Dochter van mijn vriendin is ook allergisch voor beiden. Vandaar dat ik het altijd zo opvatte.

nee daarom vermelden ze dus beide producten.



Zelf heb ik een licht noten allergie, maar geen problemen met pinda’s

En dat kan dus ook andersom, en idd hebben sommige de pech om voor beide allergisch te zijn.

Hun heeft heel Inet afgestruint maar kon niks vinden…

We hebben de HAP gebeld en die vertelden dat de 4 jaar in theori klopt, alleen meer vanwege verslikken dan vanwege allergiën…

Als je als ouder ziet dat je kind goed alles klein kauwt is er geen probleem om noten en pinda’s te geven…

Benthe heeft ze dus niet gekregen, want die kauwt nog niet goed, heeft ook nog niet al haar kiezen…

Kindjes mogen nootjes als ze met hun rechterarm over het hoofd hun linkeroor kunnen vastpakken. De kans op stikken in een nootje schijnt dan minimaal te zijn :wink:

met pinda’s is er toch ook nog zoiets dat die dingen zich opzetten in je keel oid? Sorry iets met een klepel en een klingel en zo… hoe dan ook: daarom geef ik nano nog geen pindas.



De rest van de noten wel, zijn een belangrijk onderdeel van vegetarische keuken. weet nog dat mijn go nogal geshokeerd reageerde toen ik een walnotentaart voor haar en de kinderen (allemaal 3+) had gebakken. Want dat mochten kinderen helemaal niet…er zijn dus meer mensen die vidnen dat noten niet voor kleine kinderen zijn…

@fiep klophout wrote:

met pinda’s is er toch ook nog zoiets dat die dingen zich opzetten in je keel oid? Sorry iets met een klepel en een klingel en zo… hoe dan ook: daarom geef ik nano nog geen pindas.



De rest van de noten wel, zijn een belangrijk onderdeel van vegetarische keuken. weet nog dat mijn go nogal geshokeerd reageerde toen ik een walnotentaart voor haar en de kinderen (allemaal 3+) had gebakken. Want dat mochten kinderen helemaal niet…er zijn dus meer mensen die vidnen dat noten niet voor kleine kinderen zijn…




Hier ook alle noten hoor, maar voor de jongste dan vaak kleine gemaakt.

Wij mochten als kind ook nooit nootjes en pinda’s eten.

Ik dacht dus eigenlijk ook dat het niet goed was, ik ben er al een tijdje achter dat het wegens verstikkingsgevaar is.

Maar toch geef ik Sharon nog niet snel nootjes of pinda’s, het zit er helemaal ingebakken.

@Wawa wrote:

Kindjes mogen nootjes als ze met hun rechterarm over het hoofd hun linkeroor kunnen vastpakken. De kans op stikken in een nootje schijnt dan minimaal te zijn :wink:




yep heb ik ook gehoord… Heeft inderdaad met verslikken te maken…



grts patricia

Misschien ben ik heel naief hoor, maar in een stuk brocoli oid kan je je toch ook verslikken?

Jasper heeft altijd al erg ‘netjes’ gegeten en goed z’n eten gekauwd. Hij kreeg dan dus ook al voor z’n eerste verjaardag pinda’s, cashew’s, amandelen, hazelnoten en de rest :wink: Vindt hij overigens nog steeds lekkerder dan chips dus ik hou de noten er zeker in :wink:



Ik vind dat je bij dit en ander eten gewoon naar het kind moet kijken en je gezonde verstand moet gebruiken. Ben je bang dat je kind stikt omdat ie niet goed kauwt, geef je geen noten, anders lekker wel :mrgreen: (tenzij je bang bent voor een allergie natuurlijk :think: )

Volgens mij heeft het iets met pinda’s te maken.

Als dat verkeerd terecht komt kan dat heel gevaarlijk zijn.

Ik heb vroeger een longabces gehad en de kinderarts bleef maar vragen of ik me een keer in een pinda verslikt had. :think:

Lev eet cashewnoten, pistache, walnoot, pinda’s… Ik heb na zijn eerste jaar nooit bedacht dat het misschien niet mag :oops:

Maar hij kauwt er ook goed op en vindt het heerlijk.





heb je nou echt de hap gebeld om dit na te vragen of lees ik nou verkeerd? :oops:

Joas is bijna 21 maanden, en hij krijgt het niet van mij. Pinda’s en noten zijn hoog allergeen, Joas heeft een allergie-verleden (kma) en is daardoor gevoeliger voor het ontwikkelen van een andere allergie. Hem dan bewust iets geven wat hoog allergeen is vind ik vragen om problemen.

Madre, bij noten eten blijf ik altijd in de buurt. Bij groentes zoals broccoli niet. Misschien omdat ik één van de enigen in mijn vrienden-/ kennissengroep ben, die de kids noten geeft.

Even los van alle noten en pinda’s: hier bel je toch niet echt de HAP voor he?

Daar is een HAP toch echt niet voor. Die mensen kunnen hun tijd beter gebruiken joh.

Mijn kinderen eten al noten vanaf dat ze kiezen hebben. Nooit moeilijk over gedaan eigenlijk. Ik bleef er dan wel altijd bij.