Borstvoeding op aanvraag. Hoe zat dat ook alweer? 1 Borst leeg drinken toch? En dan de andere als toetje? Maar hoe weet je of je baby ‘gewoon’ even loslaat of dat je borst ‘leeg’ is?
Ik weet het even niet meer :think: Aangezien ik over 2 weken zal bevallen dmv een keizersnede wil ik nog even mijn geheugen opfrissen.
Meer tips en trucs zijn altijd welkom. Heb al een boek gelezen maar pffff ik weet het allemaal niet meer!! Ben ook zo’n onzekere miep.
op verzoek betekent vooral dat je je kindje aanlegt als hij of zij aangeeft honger te hebben, niet als de klok (of de kraamhulp ) zegt dat het tijd is om te eten. en het betekent ook dat je niet 1 borst geeft omdat dat volgens de boekjes moet, of per se twee borsten omdat dat van andere boekjes moet, maar dat je kindje gewoon geeft waar het om vraagt. Vaak is het idd zo dat ze eerst een borst helemaal leeg drinken (en dan laten ze niet een keertje los, maar willen ze er ook echt neit meer aan drinken, je gaat dat soort dingen echt vanzelf wel merken!) en dat ze vervolgens no giets willen van de tweede borst. die tweede borst bied je vervolgens bij de volgende voeding als eerste aan, zodat beide borsten evenveel gestimuleerd worden.
wordt dit je eerste keer bv, of heb je noa ook bv gegeven?
Ja bij Noa heb ik het ook gegeven maar dat was drama. Ze pakte alleen de rechter borst goed en kwam steeds na een half uur weer. Het was zo vermoeiend! Toen ben ik gaan kolven en dat werkte goed maar dat hield ik niet vol en ben gestopt.
Bleek achteraf dat ze Kiss had en ook had ik een vlakke tepel links (ben ik overigens pas 3 maanden geleden achter gekomen hoor!). Ik draag nu dus al tepelvormers en dat helpt erg goed moet ik zeggen! Ik wil er graag voor gaan want er komen zo ontzettend veel allergieen voor in de familie. Ook Noa heeft astma/bronchitus en eczeem. En dat laatste is vooral het afgelopen jaar heel erg geworden. Ook is ze voor alles wat maar haren heeft allergisch (behalve voor ons hihi).
Dus nu wil ik er weer voor gaan!! Maar ik ben zo onzeker. Weet nog dat in het ziekenhuis ik tegenstrijdige adviezen kreeg en ik niet kon voeden op verzoek. Ik dacht dat dit normaal was…Nu weet ik wel beter!
Ik heb ook platte tepels en in het begin links gevoed met tepelhoedjes. Kan je zeker aanraden om als het niet meteen lukt, een LK te bellen. Niet eerst effe aankijken of eerst alle adviezen van kraamhulp en VK afwerken, maar gewoon meteen bellen. Dan zit je meteen op het juiste spoor en loop je niet eindeloos te klooien.
Je weet dat een borst ‘leeg’ is als je kindje loslaat en nietmeer eruit drinkt. Dus na 1 keer loslaten, leg je gewoon opniew aan. Wil ze dat niet, dan is het op. Wil ze dat wel maar laat ze heel snel opnieuw los, dan is het ook op. Een borst is ‘leeg’ (echt leeg zijn ze nooit trouwens) als hij soepel aanvoelt. Je kunt ook letten op het drinkgedrag van je kindje. In het begin zuigen ze heel snel, dan komt de TSR en gaan ze rustiger drinken in een ritme van zuig-slik-zuig-slik. Na een tijdje moeten ze vaker zuigen (ook dit is weer geen echt zuigen, maar je weet wel wat ik bedoel) voordat er een slik komt. Zo weet je dat er steeds minder in zit. Sommige kinderen geven er al de brui aan als ze vaker dan 1 keer moeten zuigen voor een slok, anderen gaan gerust door als er al bijna niks meer uitkomt. Hangt af van de voorkeur van je kindje.
Vaak doen moeders 1 borst leeg en de 2e als toetje. Maar dat hoeft niet zo hoor. Sommige moeders geven maar 1 borst per keer, of zelfs 4 uur lang dezelfde borst (blokvoeden). Andere kindjes (die van mij bijvoorbeeld ) drinken iedere keer twee borsten leeg. Er zijn geen voorschriften. Doe gewoon wat het fijnste werkt voor jou en je kind. Geef het even tijd in het begin, dan ontdek je vanzelf wat werkt voor jullie.
succes :-* :thumbup:
Je hebt al veel fijne tips gekregen zie ik :thumbup:
Nog een kleine toevoeging m.b.t. één of twee borsten per voeding: het kan inderdaad zijn dat je kindje na verloop van tijd aangeeft aan één borst per voeding voldoende te hebben. Het is echter wel aan te raden om zeker in de opstartperiode beide borsten aan te bieden, zodat beide borsten ook optimaal worden gestimuleerd om melk te gaan aanmaken. Daarmee leg je een goede basis voor de rest van je borstvoedingsperiode.
O ja, goed idee . Ik heb nu nog steeds minder melk links omdat tessa de eerste dagen niet links kon drinken (en dan ben ik nog wel gaan kolven na een dag!). Vandaar denk ik ook haar gewoonte ze allebei leeg te drinken, ik geef de linker al sinds de kraamtijd eerst…
Maar Yvonne, uit nieuwsgierigheid… wat als je kindje na die eerste de tweede niet meer hoeft? Als dat nou steeds zo gaat, koppel je dan zelf al los zodat je ze alletwee kunt aanbieden? of laat je het dan gewoon gaan en doe je toch 1 per keer?
@lena3 wrote:
Maar Yvonne, uit nieuwsgierigheid… wat als je kindje na die eerste de tweede niet meer hoeft? Als dat nou steeds zo gaat, koppel je dan zelf al los zodat je ze alletwee kunt aanbieden? of laat je het dan gewoon gaan en doe je toch 1 per keer?
Als het gaat om een jonge baby is het de moeite waard om het kindje, wanneer hij na die eerste borst weinig interesse meer lijkt te hebben in een tweede borst, weer ‘bij de les’ proberen te krijgen door hem te laten boeren, een luier te verschonen, misschien wat kleertjes uit te doen en/of de poppenogentechniek (je baby met zijn beentjes naar je toe op je armen op schoot leggen en hem langzaam overeind laten komen) gebruiken om hem weer wakker te krijgen. Vaak begint een baby, als hij weer alert is, met hernieuwde interesse aan de tweede borst.
Het belangrijkste is dat één borst in ieder geval goed wordt leeggedronken. Eerder afkoppelen om toch aan die tweede borst toe te komen kan nadelige consequenties hebben (o.a. een borst die frequent niet goed wordt geleegd en daardoor gevoeliger is voor verstopping en het niet voldoende toekomen aan de vette achtermelk). Zolang de baby volgens de richtlijn ‘aantal voedingen per etmaal/groei/plas- en poepluiers en tevredenheid/alertheid’ voldoende binnenkrijgt, kan één borst per voeding ook prima werken. Maar dat is inderdaad per moeder-/kindpaar verschillend.
@LovelyMirrie wrote:
Ja bij Noa heb ik het ook gegeven maar dat was drama. Ze pakte alleen de rechter borst goed en kwam steeds na een half uur weer. Het was zo vermoeiend! Toen ben ik gaan kolven en dat werkte goed maar dat hield ik niet vol en ben gestopt.
Bleek achteraf dat ze Kiss had en ook had ik een vlakke tepel links (ben ik overigens pas 3 maanden geleden achter gekomen hoor!). Ik draag nu dus al tepelvormers en dat helpt erg goed moet ik zeggen! Ik wil er graag voor gaan want er komen zo ontzettend veel allergieen voor in de familie. Ook Noa heeft astma/bronchitus en eczeem. En dat laatste is vooral het afgelopen jaar heel erg geworden. Ook is ze voor alles wat maar haren heeft allergisch (behalve voor ons hihi).
Dus nu wil ik er weer voor gaan!! Maar ik ben zo onzeker. Weet nog dat in het ziekenhuis ik tegenstrijdige adviezen kreeg en ik niet kon voeden op verzoek. Ik dacht dat dit normaal was…Nu weet ik wel beter!
Ik wil ook even inhaken op je vlakke tepels
dat heb ik namelijk ook en mijn bv is daardoor bij Noa (ja ook een Noa

nu bij Yara had ik van te voren al tepelhoedjes gekocht en ook van te voren aangegeven, dat ik geen gemartel wil, geen geknijp in tepels of gedruk aan hoofd van baby want een vlakke tepel hapt nou eenmaal niet makkelijk
ik zei dat ik gewoon zo snel mogelijk met tepelhoedje wilde proberen
en dat ging heel goed, geen kloof of niks gehad terwijl toen bij Noa het hele circus langs is geweest, kloven, blaren en dubbele borstontsteking, echt ziek was ik ervan.
en ik voed Yara nu nog steeds en al heel lang zonder hoedje.
succes! :thumbup:
Een tepelhoedje kan idd een heel handig hulpmiddel zijn bij ingetrokken of vlakke tepels. Maar het heeft ook nadelen, zo kan de baby de borst bijvoorbeeld minder goed leegdrinken. Ik zou het dus eerst proberen zonder, en als dat niet lukt een LK vragen om even mee te kijken.
Ik heb links op aanraden van de LK met een tepelhoedje gevoed en rechts zonder. Rechts was ook vlak, maar die kon Tessa zelf naar buiten zuigen. Links was groter en daar lukte het pas toen ze wat sterker geworden was, na een paar weken.
Het is dus niet zo dat je bij vlakke tepels per se een tepelhoedje nodig hebt. Soms is het een wondermiddel en soms is het niet nodig.
Andere trucjes zijn een koud washandje om de tepel naar buiten te halen (maar als je het erg hebt zoals ik, dan trekt hij daar nog verder van naar binnen), even kolven vlak voor de voeding (minuutje met een handkolfje is genoeg) of voor de voeding zo’n tepelvormer dragen. Gewoon met de hand naar buiten duwen en de borst vormen als een italiaanse bol waar je baby in kan happen is vaak ook al genoeg.
@lena3 wrote:
Een tepelhoedje kan idd een heel handig hulpmiddel zijn bij ingetrokken of vlakke tepels. Maar het heeft ook nadelen, zo kan de baby de borst bijvoorbeeld minder goed leegdrinken. Ik zou het dus eerst proberen zonder, en als dat niet lukt een LK vragen om even mee te kijken.
.
jazeker altijd eerst proberen zonder.
maar bij mij is dat de 1e keer zo mislukt dat ik ze voor de zekerheid in huis wilde hebben.
En zonder lukte inderdaad niet.
ha ha, ja dat eerste keer had ik ook voor de zekerheid alles in huis. Tepelhoedjes, tepelbeschermers, tepelzalf, overtuigd als ik was dat het een pijnlijke aangelegenheid zou worden…
De tweede keer had ik het met opzet allemaal niet in huis gehaald, omdat ik er een soort bijgeloof op nahield dat ik het dan over me afriep :mrgreen: . Ja en toen had ik het dus wel nodig . Gelukkig had LK ze bij zich. En de apotheek heeft ze ook.
O ja, die van medela vond ik veeeel fijner dan die van avent. Bleven beter zitten en ze leken ook zachter.
Ik had de eerste keer BV ook behoorlijk vlakke tepels, maar na de geboorte van nr 2 waren ze zichtbaar prominenter. Dat was al een voorsprong op de eerste keer. En in de eerste week werden ze dor het vele voeden vanzelf ‘meer tepel’. Geen th nodig gehad dus.
En wellicht kun je voor de bevalling al contact leggen met een LK en alvast telefonisch e.e.a. doorspreken?
Ik wens je veel succes!! Go for it!
wist niet dat dat kon mamalena! die van mij zijn na bijna 7 maanden voeden nog net ingetrokken als ervoor. Na een voeding floepen ze in no time weer terug.
Wat een eigewijze knoppen heb jij! :lol:
o ja, die doen echt helemaal totaal alleen waar ze ZELF zin in hebben.
en mijn kinderen trouwens ook :mrgreen: .
ik ben de enige die hier niks in te brengen heeft.
Lacht zich een bult
Ach, meid, wat sneu…Wil je er over praten? Dan openen we gewoon speciaal voor jou een topic.
o ja heerlijk, mijn eigen klaag en zeurtopic waarin in iedereen zegt hoe zielig ik ben en hoe sterk desondanks en dat ik me zo goed hou enzo :dance: :mrgreen:
(sorry dat ik nou dit topic zit te vervuilen :oops: )
Meid, ga je gang:
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=2882564#2882564
Zo, dan hoeven we hier ook niks meer te vervuilen.
Terug on-topic. Sorry, voor het ongemak.