Hoe weet je of je een hongerige baby hebt?

Dat vraag ik me dus af. Ik geef nu ongeveer 6 x 120 ml voeding. Ik weet niet precies wat Sophie nu weegt (nog een week wachten voordat we voor de eerste keer naar het CB moeten). Maar ik schat zo tegen de 4 kg.

Ze drinkt de fles tot op de laatste druppel leeg, maar volgens de kraamverpleegster mocht je niet meer dan 120 ml geven zonder overleg met het CB (het CB heeft me overigens geen enkele richtlijn gegeven toen ze hier langs kwamen).

Ze huilt overdag nogal eens veel en laat zich dan niet tevreden stellen. Ze zit constant te zoeken met haar mondje. In de kraamweek wel een speentje geprobeerd maar die spuugde ze uit. Ze sabbelt wel graag op mijn pink, maar heeft daar volgens mij ook geen genoeg aan.

Als ze eenmaal zo huilerig is, is dat ook na een flesje nog niet over. Ze is dan hooguit 5 minuten stil en begint dan weer hartverscheurend te huilen. Daarom vroeg ik me af of ze niet gewoon meer honger heeft. En dat terwijl je volgens mij juist vanaf 4 kg naar 5 flesjes op een dag zou moeten gaan. Geen idee hoe ik dat dan moet gaan doen. Want ze komt nu soms al na bijv 2,5 uur.

Maar je mag zeker niet zomaar op andere voeding overgaan of zo, voordat je het met het CB hebt overlegd? Of hoe werkt dat? En zijn er nog andere tips?

Wat ik weet van mijn lactatiekundige is dat je van flesvoeding niet teveel mag geven. Eerst overleggen met het CB dus…

ik kan je geen antwoord geven op jouw vraag, maar kan wel mijn verhaal vertellen van Lana.

Lana heeft vanaf dag 1 al geen 7 flessen. Ze hoorde 7 flessen te krijgen, maar ze sliep al gelijk de nacht door.

Na 3 of 4 weken op 6 flessen van 120 cc gezeten te hebben ben ik uit mij zelf over gegaan naar 5x 150.

De reden waarom ik dit deed was simpel. Op het moment dat Lana d’r fles van 120cc kreeg dronk ze die leeg. Daarna was het huilen geblazen tot aan de volgende fles. Meestal lag ze dan net 30 min. te slapen. Lana had duidelijk niet voldoende aan 120cc. Ik ben toen 150cc gaan geven en ineens sliep ze na de fles zonder te huilen in. En dan 3 uur lang slapen, dus netjes tot aan de volgende voeding.

Lana is wat eten betreft altijd al een hongerlap geweest :lol: Ze eet veel in een keer en ach, wat maakt het ook uit. Zolang je kindje vrolijk is is alles prima.

Ik zou zelf toch proberen de flessen te verhogen naar 150cc. Een baby mag maximaal 1 liter (of max. 30 schepjes) kunstvoeding per 24 uur. Op dit moment geef jij 6x 120cc = 720cc. Ze mag dus makkelijk wat extra’s in haar fles hebben. Zolang je maar niet over de liter kv per 24 uur gaat.

Oh trouwens, Lana heeft altijd voorop gelopen wat betreft de kv. Zij kreeg altijd meer dan “toegestaan” was.

Laatst ging ik weer voor controle naar het cb.

CB-arts: Nou, ze is perfect gegroeid en prima in gewicht aangekomen! Hoeveel voeding krijgt ze nu?

ik: 5x 210cc

CB-arts: Dat is veel te veel!

ik: je zegt net dat ze perfect gegroeid is en prima is aangekomen in haar gewicht, wat is dan het probleem?

CB-arts: ja, eigenlijk is er geen probleem dan.

Dit is dus het gesprek wat ik heb gehad. Bij het CB kijken ze naar gemiddelde kindjes, maar niet elk (zeg maar gerust haast geen enkel kind) is gemiddeld. Je moet echt zelf kijken naar hoe jouw kind ergens op reageert. Als jij denkt dat Sophie honger heeft, geef dan gewoon wat meer voeding.

Ik denk altijd maar zo, als jij honger hebt eet je ook meer dan “normaal”.

ze weten het inderdaad altijd lekker te vertellen op het cb.

thijmen mag bijvoorbeeld met zijn gewicht maar 90 cc per keer, volgens hun rekenschema, maar daar heeft ie lang niet genoeg aan, dus heb ik zelf besloten om hem meer te geven.

inderdaad wat debbie al zegt je ziet zelf heel goed wanneer je kindje tevreden is.

probeer het anders eens om haar wat meer te geven, dan weet je het snel genoeg.

en waarom zou je niet van hoeveelheid mogen veranderen zonder toestemming van het cb?

zij kijken naar gemiddelden, maar ieder kind is uniek.

thijmen wou trouwens in de kraamweek ook geen speentje, maar mijn man is er toen een dag mee bezig geweest en nu neemt hij speentje wel,( is soms ook weleens vervelend als het ding uitvalt)

meid het enige wat ik kan zeggen, JIJ bent de mama en jij kent jouw dochter het beste, doe wat jou goeddunkt en je merkt snel genoeg het effect. :-*

charity huilde ook veel en kwam ook om de 2,5 uur voor de voeding. ik had ook echt het idee dat ze na de fles nog honger had.

ik ben overgestapt op voeding voor hongerige baby’s na geloof ik 4 weken zonder overleg met het CB.

wel de keer erop verteld en dat hebben ze toen gewoon genoteerd.

ik merkte meteen dat ze veel minder huilde en echt verzadigd was ze kwam vanaf dat moment om de 3,5 voor de volgende voeding.

voedinge voor hongerige baby’s zit ook niks in wat ze niet mogen ofzo dus kan je gewoon overstappen lijkt mij. ik heb nooit commentaar gehad van het CB.

jij maakt jou kindje iedere dag de hele dag mee dus jij weet het beste of jou baby hongerig is of niet.

Onze yenthe eet soms ook eens wat vlugger of een flesje meer.

Hij drinkt nu 70 cc maar soms zit die zo te zoeken dat ik gewoon bij geef en wat hij op heeft heeft hij op denk ik maar…

heb al geprobeert met flesjes van 100 cc maar dan laat hij weer 30 cc in staan dus maak ik maar flesjes van 70 cc.