Hoe weet je dat een kind toe is aan de PSZ?!

Ik vraag me af hoe je kan merken wanneer je kind echt toe is aan de peuterspeelzaal.

Ik hoorde gister namelijk dat de PSZ hier al vanaf 2 jaar is en dat er geen wachtlijst meer is, en aangezien ik Thomas in februari al heb opgegeven is er waarschijnlijk in september al plaats voor hem.



Aan de 1ne kant denk ik wel dat hij er tegen die tijd al aan toe is, omdat hij heel ondernement is en dingen heel snel oppakt. Maar aan de andere kant denk ik dat hij er dan nog te jong voor is en eigelijk vind ik 2en een half ook nog jong genoeg.

Ik wandel al heel vaak langs de PSZ en dan kijken we even naar binnen en ook zijn we al 2 keer met hem op de PSZ geweest om ons overbuurmeisje op te halen en het liefst wou hij toen al beginnen te spelen.

Als hij nu al leuk met andere kinderen kan spelen, kun je het toch proberen op de psz…?? Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij onze psz is de eerste maand op proef. Is het niks, werkt het niet, dan kun je er zonder opzegtermijn gewoon weer af…

Ik denk als het kind het zelf leuk vind waarom dan niet. Zolang de kleine er lol aan heeft kan het zeker geen kwaad. Hier mogen ze ook vanaf twee jaar en de kleintjes vinden het geweldig.



Groetjes

weet je wat ik denk… mijn kids zijn nooit naar een psz geweest omdat ze al op en kdv zitten en ik vind dat vergelijkbaar.

daar zijn ze nog veel jonger en dat gaat goed… als jij zegt dat thomas ondernemend is en er het liefst al zou gaan spelen als ie er is waarom dan niet? Is toch lekker voor hem?



Maar eerlijk is eerlijk is snap dat hele psz niet zo hoor… vind het ook geen school meer soort korte opvang en mogelijkheid om met andere kinderen te spelen. heb er wel stage gelopen en het was heel gezellig. Het is wel leuk voor kinderen die anders altijd thuis zijn.

Ja, officieel is het voorschoolse educatie… Alleen het educatieve karakter van de psz ontgaat me een beetje… :think:

dat hangt af van de psz leidster(s).

het educatieve moet je ook meer zien als het “leren” van tellen, kleuren en vormen.

knippen, plakken ed horen daar ook bij.

Nou ik moet zeggen dat c. eerst naar een kdv ging, maar met 2 1/2 naar de psz. Ze heeft daar enorm veel geleert, kwa taal, gedrag, motoriek enz., misschien omdat de leidsters meer tijd hebben voor de peuters dan 1 op een kdv ivm met flessen geven en luiers verschonen enz?? Ze was zelfs van een D naar een A score gegaan in de taaltest en bij ordenen van een D naar een B. Ze testen de kinderen met 3 jaar en dan weer met 3 jaar en 10 maanden!! De uitslag van die toetsen gaan mee naar de basisschool voor de leerkracht daar. Ik en de leidsters van de psz waren erg trots op C. :clap: :dance:

Zou op zich wat in zitten, ware het niet dat een peuterleidster op een kdv 7 kids per leidster heeft, en op een psz heeft ze er 10… In een peutergroep (waar ze normaliter in komen als ze 2 jaar oud zijn) krijgen de kinders ook geen flessen meer en zo… Ander verhaal is het als ze in een verticale groep zitten, maar dit is dus een van de redenen waarom ik geen voorstander van verticale groepen ben… :wink:



Dat doet overigens niks af aan het feit dat je meer dan terecht trots op je meiske bent…!! :inlove:

Volgens mij zijn op de PSZ hier altijd 2 leidsters, of 1 leidster en 1 of 2 hulp-moeders, en ik geloof dat ze best veel knutselen en liedjes zingen en muziek maken. Alleen is het jammer dat ze niet zo veel naar buiten gaan… en laat Thomas nou echt een buiten-kind zijn! En vergeleken met de Vrije School zijn de knutselwerkjes ook nogal kneuterig :lol: .



Maar goed, ik denk dat ik tegen die tijd maar gewoon eens ga proberen en dan zien we wel of hij er al aan toe is of niet!



Ik heb me trouwens ook opgegeven om te helpen… heb er bij gezet dat Thomas naar de Vrije School gaat en dat ik wel een beetje Antroposofie wil “meenemen”, hopelijk zitten ze daar op te wachten.

heeft de vrije school geen peutergroep?? hadden ze in helmond wel… wellicht dat je dan daar heen kan… rijden moet je straks toch die kant op…

Helaas hebben ze op deze Vrije School geen peuterschooltje, alleen kinderopvang, en dat is me iets te duur!

tja dan kan het niet, wel jammer…

ja dat vond ik nou ook!

ware het niet dat een peuterleidster op een kdv 7 kids per leidster heeft


:shock: Wat veeeel!

Mijn oudste is naar een kdv geweest met max. 3 kids per leidster, wel lekker luxe en goede aandacht en controle.
Dacht eigenlijk dat het max. zo rond de 5 lag, zeker met die concurentie en geen wachtlijsten.

Moet ook eerlijk zijn dat ik best moest wennen toen hij naar de bs ging, wat een drukte!

Het ligt aan de leeftijd hoeveel kids per leidster er zijn:



0-1 jaar : 4 kids per leidster

1-2 jaar : 5 kids per leidster

2-3 jaar : 7 kids per leidster

3-4 jaar : 8 kids per leidster

psz 2-4 jaar : 10 kids per leidster, evenals bso, ook 10 per leidster



En 3 kids per leidster…?? Dan was het of reteduur, of de instelling had geen huisvestingskosten of zo… Of erg goedkoop personeel, aangezien 70% van je omzet normaliter al uit personeelskosten bestaat…

er werd in principe per dag 75 euro gefactureerd, maar we hadden vergoeding van mans werkgever, dus voor 3 dagen per week betaalde we 315 zelf per maand.

Maar waarom zo`n verschil bij psz?