wauw duimelijntje! lekker warm bij jullie dus :lol:
bij ons thuis ging hij nooit hoger dan 20, dan doe je maar een extra trui aan zei mn moeder dan haha
hier als we thuis zijn op 20 overdag en als we niet thuis zijn 16/17
snachts meestal op 15…maar vannacht vond ik het zo koud dat ik de verwarming hoger ben gaan zetten snachts… dus vandaag laat ik hem maar op 17.5 staan
15 graden, de kachel staat smorgens ook altijd op 15, we wonen in een oude woning, eerst gaat de temp naar 17 graden. We wapperen toch in en uit van boven naar beneden, en dan vaak s avonds is het tegen de 19. We kiezen voor graadje minder, trui meer. Heerlijk en.fijn om de rekening te zien.
@Pumba wrote:
Bij ons gaat hij 's avonds naar 17,5 en dan is het 's morgens nog iets van 19 gr. We wonen in een nieuwbouwwoning (2,5 jaar).
Ik heb vanmorgen even opgelet en het was zelfs nog 20 graden.
@Duimelijntje wrote:
Ligt eraan…overdag 21/22 graden s,avonds soms wel 23 of 24…
ik ben een echte kaukrimper
S,nachts staat hij op 21 of 22
ooh daar zou ik echt niet in kunnen leven, als ik bij je zou komen, dan kom ik wel in een hemdje :mrgreen: :mrgreen: hier is het maximaal 19,5 en dat is omdat Tobias het anders koud heeft, maar als hij er niet is dan staat hij op ongeveer 18
Hier de cv terug naar 19 als we naar bed gaan.
Boven zowiezo op onze kamer geen CV aan, bij de middelste en jongste staat hij wel open.
De oudste slaapt op zolder daar hangt geen CV dus extra tochtig want is nog maar halve bak geisoleerd.
Hier ook een tochthuis we wonen ook nog eens op een hoek.
Overdag op 21,5 bij echte kou wil ik hem wel eens op 22 zetten maar niet voor lang.
Hier 19,5 overdag en 's nachts 16 graden. verwarming staat alleen in de woon en badkamer aan.
heel het huis heeft nog enkel glas, ongeisoleerde muren ( jaren 30) maar ons gasverbruikt is toch erg laag.
@Pumba wrote:
@Pumba wrote:Bij ons gaat hij 's avonds naar 17,5 en dan is het 's morgens nog iets van 19 gr. We wonen in een nieuwbouwwoning (2,5 jaar).
wow… wat fijn zeg!! echt AAAA plus rendement huis dus! voel het hier nu tochten… alles zit dicht… (gaat altijd om half tien, de rest van de dag heeft er 1 raampje altijd open gestaan. )
Ik zet hem als we naar bed gaan altijd op 14 soms zit i dan nog te verwarmen. Oud & slecht huis, slechte isolatie, tochtig. om gek van te worden! als de oosten wind op de ramen staat is het hier niet eens warm te krijgen.
Hier naar 16. Blijft rond de 18 in huis, 's ochtends zet ik hem dan op 18, zoals de temp in huis is, en meestal gaat hij rond een uur of 10 op 19,5 en daarna rond 20.00 u weer naar 16.
De verwarming staat aan in de douche en woonkamer. Dubbel glas, woon in een flat, dus ik heb ook nog warme voetjes dankzij de onderbuurman , maar verder, woon ik op de hoogste verdieping van de flat + op de hoek.
Bij mijn buurvrouw is het als ze de verwarming 's ochtends ziet altijd 19-20 graden bij haar, door de warmte van ons, en haar onderbuurman.
Das wel lekker, scheelt haar weer!
Overdag staat hij op 20 graden en om 21 uur gaat hij uit (blijft nog zeker twee uur warm genoeg om beneden te zitten), maar dan is het nog steeds 18 graden 's ochtends vroeg. Bij -10 wil het wel eens iets lager worden. Hij staat op 15 's nachts, maar slaat nooit aan.
Boven hebben we nooit de verwarming aan staan. Een slaapkamer moet lekker koud zijn.
Ik schrik elk jaar wel weer van het verbruik aan gas ook al is het een normaal verbruik voor het type huis.
We hebben het wel iets kunnen terugbrengen door de kieren bij de ramen dicht te maken.
Snachts staat ie hier op 17gr. we hebben een erg koud/tochtig huis, als ik em hoger zet blijft ie snachts steeds aanslaan om die temp te halen, omdat gewoon snel daalt hier :roll:
Als A. eruit gaat zet ie em op 18.5, zodat 't warmer is als ik eruit kom met de kleine. En de rest vd dag zet ik al naar wens steeds hoger max 22 in de avond, en dan als we naar bed gaan dus weer terug naar 17.
@konijn wrote:
@Pumba wrote:@Pumba wrote:Bij ons gaat hij 's avonds naar 17,5 en dan is het 's morgens nog iets van 19 gr. We wonen in een nieuwbouwwoning (2,5 jaar).
wow… wat fijn zeg!! echt AAAA plus rendement huis dus! voel het hier nu tochten… alles zit dicht… (gaat altijd om half tien, de rest van de dag heeft er 1 raampje altijd open gestaan. )
Klopt onze ramen zijn HR++, maar toch komt er nog wel wat tocht door de schuifjes hoor, ook al hebben we die dicht. Als we op 1 van de banken zitten dan voelen we wel wat tocht. Maar als we het rolgordijn dan dicht doen, dan hebben we er geen last meer van.
Wow, dat er mensen zijn die de temperatuur boven de 20 graden hebben.
Dat vind ik echt veel te warm, daar krijg ik hoofdpijn van.
Maar een ander vraagje aan degenen die zeggen het niet geod warm te kunnen krijgen of houden in huis. Luchten jullie wel regelmatig, liefst dagelijks? Als er nooit of heel weinig wordt gelucht, dan wordt de luchtvochtigheid te hoog en blijft het dus altijd kil binnen, ondanks hoog stoken. Hier wordt er dus dagelijks gelucht. Ook bij koud weer, dat doen we ´s nachts of ´s morgens vroeg.
Hier gaat de thermostaat ´s nachts of als we weg zijn op 16,5. Overdag staat die meestal op 19 graden. ´s Avonds op 19,5. Maar een uur voordat we gaan slapen gaat het hier al naar beneden.
Als we het ´s avonds koud krijgen trekken we een trui of vest aan of liggen we lekker onder een dekentje. Daar word je warmer van dan van de omgeving opstoken. En het spaart veel kosten uit en is ook nog eens milieubewuster.
Ook als het ´s ochtends nog fris is, doen we even wat warms aan totdat de temperatuur aangenaam is.
Bij moet het ook echt niet warmer dan 20 graden zijn. Overdag zet ik hem meestal ook nog een graadje kouder. Ik zit dan toch weinig stil, en heb het warm zat. Ook hebben we gewoon een trui aan nu in huis en 's avonds als ik het toch wat kouder krijg, trek ik een deken over mijn benen heen. Werkt ook prima.
Ik was gisteren bij iemand waar de thermostaat op 23,5 stond en ze op blote voeten en t-shirt rondliepen. Dat vind ik dus echt energieverspilling. Trek gewoon sokken aan en een trui en je thermostaat kan zo een paar graden naar beneden.
Hihi grappig te lezen dat mijn vraag een eigen leven is gaan leiden. Nu wordt er gezegt waar de termostaat op gaat terwijl ik wilde weten wat de feitelijke temp is als je smorgens beneden komt :lol:
Maar desondanks lees ik wel dat we dus helemaal niet mogen klagen hier, ja het koelt wel af maar het kan erger zoals ik het lees. Fijn te weten!
En dorus, die tip he, wij luchten dus niet specifiek ofzo, maar werkt dat om het minder koud te krijgen ook met dit weer? :think:
(klinkt me gek in de oren nml)
Ik heb even wat gegoogeld.
Dit komt van gezondheidsnet.nl
En na dit gelezen te hebben ben ik er zelf ook weer aan herinnerd dat er hier meer geventileerd moet worden!
Is jouw huis wel gezond?
Ventileren, ventileren, ventileren…
Ventileren is goed voor de gezondheid. Dat weet maar liefst 96 procent van de Nederlanders. Daarom is het ook vreemd dat niet iedereen het doet. De Nederlander lucht veel, maar ventileert weinig. Terwijl een huis 24 uur per dag moet ademen. Een handleiding.
Is jouw huis wel gezond?
Ventileren is goed voor de gezondheid. Dat weet maar liefst 96 procent van de Nederlanders. Daarom is het ook vreemd dat niet iedereen het doet. De Nederlander lucht veel, maar ventileert weinig. Terwijl een huis 24 uur per dag moet ademen. Een handleiding.
In elk huis is vocht aanwezig. Een gemiddeld huishouden produceert 10 Ã 15 liter water per dag door transpireren en uitademen, maar ook dankzij koken, wassen, douchen en baden.
Huisstofmijten
Planten en huisdieren doen een aardige duit in het zakje. Door 24 uur per dag te ventileren, wordt het vocht (dus eigenlijk vervuilde lucht) het huis uitgevoerd en stroomt frisse buitenlucht naar binnen.
Een goede ventilatie is belangrijk voor de gezondheid. Een vochtige omgeving is namelijk een ideaal klimaat voor huisstofmijten, die allerlei allergische reacties veroorzaken.
Bovendien kan een slechte ventilatie leiden tot klachten als hoofdpijn, benauwdheid, hoesten, slijmvorming, chronische neusverkoudheid en astma. En natuurlijk tot stankoverlast.
Ventileren is geen luchten
Voor de duidelijkheid: ventileren is iets anders dan luchten. Bij het luchten wordt er een raam of deur opengezet, zodat alle lucht in die ruimte in één keer wordt ververst.
Het effect is gelijk merkbaar, maar slechts voor een korte periode. Meestal een half uur. Bij ventilatie wordt de lucht in huis 24 uur per dag ververst.
Actieve ventilatie is meer noodzakelijk in nieuwe woningen dan in oude. Toen woningen nog niet zo geïsoleerd waren, ontstond ventilatie door de vele kieren. Maar die zijn in nieuwbouwwoningen allemaal gedicht.
Ventileren kan op twee manieren: natuurlijk en mechanisch. Bij natuurlijke ventilatie wordt de lucht ververst door de verschillende ventilatieroosters die overal in een huis te vinden zijn. Bij mechanische ventilatie vindt de afvoer plaats via een elektrische ventilator, die al vanaf enkele tientjes te koop is bij een bouwmarkt.
Natuurlijk ventileren
Het natuurlijk ventileren van een woning werkt eigenlijk heel eenvoudig. Belangrijk is dat ventilatieroosters altijd open staan en af en toe worden gereinigd. Sluit ze nooit af, ook niet in het kader van isolatie.
Het is een fabeltje dat luchten of ventileren leidt tot hogere stookkosten. Het tegendeel is juist waar: in een goed geventileerd huis is de lucht relatief droog. En het opwarmen van droge lucht kost veel minder energie dan het opwarmen van vochtige lucht.
Probeer verder de lucht in huis zo droog mogelijk te houden. Een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 is perfect. Maak na het schoonmaken alles goed droog: gebruik een trekker na het dweilen van de vloeren en het douchen.
Kook verder met de deksels op de pannen en laat de afzuigkap na het koken nog een kwartiertje langer aanstaan om vocht op te zuigen, of zet een raampje open. Droog met mooi weer de was buiten.
Wat kun je extra doen?
Wie meer wil doen aan een betere ventilatie van zijn huis, kan de open geiser vervangen door een gesloten warmwatertoestel. Verder is het aan te raden het huis in afsluitbare ruimtes in te delen en tochtdeuren aan te brengen in de hal en bij de trap. Kies in vochtige ruimtes voor materialen die schimmelvorming voorkomen, zoals tegels op de wanden in plaats van latexverf.
Zet de verwarming niet te laag om het neerslaan van vocht op ramen en buitenmuren te voorkomen. De ideale huistemperatuur is 's nachts 15 graden. Voor een babykamer ligt de ideale temperatuur tussen de 16-18 graden Celsius.
Plaats verder de meubels niet te dicht bij de muur om te voorkomen dat ze isolerend gaan werken; met een beetje afstand kan de lucht beter circuleren. Dubbel glas in de woning? Controleer dan of er voldoende ventilatievoorzieningen in de buurt zijn aangebracht.
Gebruik in vochtige kasten of bergruimtes vochtbestrijders en ventileer ook bij vochtig weer. Vochtige buitenlucht is over het algemeen schoner en droger dan de lucht in huis. Ook als er veel verkeer is rondom de woning: gewoon ventileren. Ventileren is overigens geen vervanging voor luchten. Blijf dit een kwartier per dag doen.
Ventilatietoets
De Nederlandse Woonbond, Vereniging Eigen Huis en het Astma Fonds hebben de Ventilatietoets ontwikkeld, waarmee je eenvoudig kunt controleren of de woning over voldoende ventilatiemogelijkheden beschikt. Deze toets is niet geschikt voor woningen met mechanische toevoer.
De Rijksoverheid heeft een uitgebreid dossier samengesteld met meer informatie over luchten en ventileren. Daarbij is er ook aandacht voor mechanische ventilatie.
Als wij 's morgens op staan is het nog 18,5/19 graden beneden. 's Nachts staat de thermostaat altijd op 16 graden (hij springt automatisch om 21.30 uur uit) maar ook in strenge winters gaat hij nooit aan 's nachts.
Wij wonen in een huis van 36 jaar oud en hebben het 2 jaar geleden goed laten isoleren, Kostte wel wat maar we hoeven nu minder te stoken en dat is altijd fijn qua kosten.
Dan nog even antwoord op de uiteindelijke vraag.
De thermostaat gaat s nachts op tussen de 16,5 of 15 graden, afhankelijk van hoe koud het buiten is.
Als het vriest koelt het meer af, maar zoals het weer nu is, koelt het af tot 17 a 17,5 graden.
Hier gaat de thermostaat een uur voor ik naar bed ga op 15 graden en als ik er s’morgens aan denk gaat hij op achttien graden, ben eerder geneigd een dikke trui aan te trekken dan te stoken tot we smelten. Al heeft poes graag dat de verwarming aan staat, die kan zo heerlijk liggen slapen boven de warme verwarming. :inlove: