Ik heb flink wat melk in mijn borsten en onze kleine dochter drinkt daarom per keer maar aan één borst. Anders loopt ze echt over. Nu wil ik graag een voorraadje afgekolfde melk gaan aanleggen zodat ik af en toe een voeding kan overslaan. Afgelopen maandag heb ik na een voeding voor het eerst (beide borsten) leeg gekolfd en hield daaraan 120 cc over. Maar de dagen daarna was ze niet zo tevreden als anders, dus ik twijfelde of mijn borsten niet te leeg waren.
Hoe snel maak je nieuwe melk aan en hoe kan ik die voorraad het beste aanleggen? een keer per dag alles leeg kolven na een voeding, of juist vaker een klein beetje?
Het lijkt me niet zo verstandig voor je productie om nu al soms een voeding over te gaan slaan. Maar om op je vraag in te gaan: Volgensmij zitten je borsten ongeveer 2 uur na een voeding weer vol.
Hoe dan ook, als ze een paar dagen niet tevreden was dan lag dat niet aan het ene keertje kolven, misschien had ze even een regeldagje nodig?
Kaya is natuurlijk al wat ouder dan jou kindje, maar ik kolf iedere ochtend af als ze heeft doorgeeslapen. Dit levert me per dag ongeveer 70-100 ml extra op. Ook als je kindje nog niet doorslaapt raden ze volgensmij aan om na een nacht te kolven, gezien kindjes 's nachts net wat meer tijd ertussen laten en er dan dus net wat meer melk in je borsten zit.
Na een nacht dus, klinkt logisch. Onze kraamhulp raadde juist aan om met ongeveer 4 weken te beginnen met kolven en af en toe een flesje te geven. Niet twee dagen achtereen, maar wel met enige regelmaat zodat ze vast kan wennen aan een flesje voor als ik straks weer moet werken.
Je kunt ook kolven op het moment dat zij het flesje drinkt.
Het is denk ik nog te vroeg om een voorraadje te gaan aanleggen. Bovendien verandert je melk nu nog zo vaak van samenstelling. Ik geloof dat de melk een beetje een stabiele samenstelling bereikt als je kindje tussen de 6 en 8 weken oud is.
Die eerste voedingen kolfde ik 's avonds af. Na 2x kolven had ik genoeg voor een oefenflesje.
Als je dochter maar 1 borst leegdrinkt zou ik die andere direct na de voeding leegkolven. Je creeert zo niet meer vraag en dus komt er ook geen stuwing op gang omdat je meisje nog geen extra vraag heeft. Vergis je trouwens niet houd wel je eigen ritme aan van links rechts want een kolf is niet zo goed in je borsten leegmaken als je kind dat kan. Mocht ze tzt toch beide gaan leegdrinken dan kun je een moment precies tussen 2 voedingen kiezen of een uur na haar laatste voeding als ze relatief lang doorslaapt in de nacht. Als ze in de nacht niet meer komt ook niet in de nacht gaan kolven (maar das toch al geen toffe optie ivm je eigen slaap ) omdat je borsten dan dus extra gaan produceren.
In de ochtend kolven is wel handig… Dan heb je zelf gerust dus veel melk aangemaakt. En dan kan je dochter een borst drinken en jij de andere kolven.
Wij hebben hier vanaf week 4 ook af en toe een flesje gegeven. Dat betekent niet dat je zelf de voeding overslaat. Jij moet dat kolven wanneer je dochter gaat drinken. Zo blijft je productie op pijl.
En wat micro zegt klopt. Een voorraad heeft niet zoveel zin. Maar misschien 1 of 2 flesjes in de vriezer die je redelijk snel gebruikt onnatuurlijk wel.
ik heb in het begin elke ochtend aan een borst gevoed en tegenlijk de andere borst gekolft. heeft me 16 voedingen in de diepvries opgeleverd en een hoop rust als ik op mijn werk niet genoeg melk kolf…
Maar probeer aub even uit of je kindje jouw ontdooide melk lust!
Bij sommige vrouwen verandert de smaak, dit was bij mij zo en Marijne wilde het niet hebben.
Uiteindelijk is mijn mooie voorraad dus in de gootsteen verdwenen…
Zo, dat zou ook zuur zijn zeg! Goede tip Marlous.
Ik ben momenteel ook bezig een voorraadje aan te leggen. Voor zowel zelf eens een keertje weg te kunnen, te gaan werken en als om haar er aan te leren wennen.
De keren dat ze een flesje krijgt, kolf ik erg veel uit de borst die ze gehad zou moeten hebben, maar de andere kant is vrijwel leeg. (Ze drinkt om de vier uur) Iets extra gaat een stuk minder goed als 2 weken geleden.
Toen kolfde ik ruim 100cc en nu red ik met moeite 40 cc per borst.
Iemand hier tips voor? Ik gebruik de handkolf van A.vent.