hoe voed je op verzoek?

Okee, bij een pasgeborene weten we het allemaal wel: smakken, op de handjes sabbelen e.d. zijn hongersignalen.

Maar wat als ze ouder worden? Ik hoor moeders zeggen dat ze hun kind op verzoek voeden, maar ik vind dat zelf heel lastig. Hoe weet ik of ze drinken wil? De signalen van ‘vroeger’ geeft ze niet meer, of ze betekenen niks meer. Soms trekt ze mijn shirt naar beneden of duwt haar hoofdje tegen mijn borst, dat is het wel duidelijk :mrgreen: . Maar dat doet ze maar af en toe, als ik daarop wacht dan verdorst ze.

Soms heeft ze honger, maar wil ze geen borst. Als ik aankom met mijn bakje met eten, springt ze zowat uit d’r stoel van enthousiasme.

Maar hoe weet ik dat ze om de borst verzoekt?

Waar letten jullie op? Hoe maken jullie kindjes dat duidelijk als ze wat ouder zijn?

Poeh, lastige vraag.

Ik zit me echt suf te denken hoe ik dat deed :think:

Volgens mij voedde ik alleen nog op verzoek rondom het slapen gaan.

Als ik Tygo naar bed bracht dan wilde hij altijd bij mij drinken. En zo ook 'smorgens bij het opstaan.

Verder deed ik overdag altijd eerst zijn hapje eten geven, en dan daarna nog mijn borst aanbieden. Dus dat was dan niet meer op verzoek.

En verder als hij zelf aangaf om bij mij te drinken door aan m’n shirt te trekken, of zelfs probeerde door m’n shirt heen te happen.

Nou was die van mij een echte bv junk, want hij zag altijd wel een reden om bij mij te willen drinken, of hij nou dorst had of niet :mrgreen:

Nou, Lena, dat heb ik me ook vaak af zitten vragen hoor. Ik legde haar vaak gewoon aan. Tenminste…ik bood een borst aan en dan was het happen of niet. Hier weinig verzoeknummers. Alleen 's nachts had ik het idee.

Ze heeft als oudere baby überhaupt overdag nooit laten merken dat ze wilde drinken. Niet aan m’n shirt trekken of happen, helemaal niks. Ze dronk graag hoor, alleen niet zo hebbberig.

Moeilijk hè!

Tja Tessa wil dus vaak niet en dan wordt ze boos als ik er toch mee kom aanzetten. Bovendien moet ik om te voeden eigenlijk even rustig boven gaan zitten, anders ben ik sowieso kansloos. Dus het zou wel erg handig zijn als ik vantevoren kon inschatten of ze waarschijnlijk wel zin heeft of niet.

Ik deed geloof ik altijd maar wat… :shifty:

Inderdaad, boven gaan zitten, moesten wij ook. En ik merkte ook de laatste maand dat ik voedde, dat ze overdag vaak niet zo’n zin had en eerder begon te protesteren. Ik ben noodgedwongen gestopt gezien de stress, maar ik had al wel langer het idee dat ze er zelf de brui aan zou geven over niet al te lange tijd. Alhoewel de nachtvoeding wel goed ging en die had ik best lang nog willen geven… :frowning: . Nouja, achteraf gepraat.

Om weer even terug te komen op je vraag: Ik zag ook geen echte seintjes meer op den duur hoor. Volgens mij is het dan meer een ritme wat er in gesleten is, dan verzoek.

Ik heb er nog eens over na zitten denken

Later werd het wel makkelijker. Toen hij woordjes ging zeggen, ging hij ook weer vragen om mama drinken (“mama hnnngknnn”)

Dus toen voedde ik wel weer op verzoek.

Ja dat had ik ook bedacht. Gisteren zat ze in mijn borst te prikken ‘tit tit tit!!’. Dus als ik d’r nou effe leer dat ze dat moet zeggen als ze drinken wil :lol: .

Joh, zegt ze dat al?? Slim ding!!

Ik voed in principe ook op verzoek, maar inderdaad geeft ze nu met 6 maanden steeds minder vaak het signaal dat ze wil drinken. Alleen in de ochtend en avond wel. Overdag geef ik haar dus 2 x op tijden dat het mij uitkomt en heeft ze dan geen zin, dan niet en probeer ik het voordat ze weer naar bed gaat.