Hoe vieren ze pasen bij jullie op de basisschool?

Hoihoi,



Het leek me leuk om te delen hoe Pasen wordt gevierd op de verschillende scholen.

Wat mij heel erg opvalt is dat Anne op een katholieke school zit en ze het over de paashaas hebben :lol: . Vinden wij niet erg, want we geloven zelf niet, maar het echte verhaal komt ook aan bod. Het lijkt me een hele leuke dag te worden.



Dit is de planing voor pasen dit jaar op de school waar Anne zit:



Donderdag 1 april is het “Witte Donderdag�, de dag van het laatste avondmaal van Jezus.

Dan vieren wij op school het Paasfeest. Er is deze dag een continu rooster. De school is dan uit om 14.15 uur.

’s Morgens gaan de groepen 5 t/m 8 paaseieren verstoppen voor de kinderen van de groepen 1 t/m 4.

Een Paashaas houdt een oogje in het zeil dat alles goed gaat, en hij neemt alle gevonden eieren in ontvangst.

Hij gaat ze, als ze allemaal gevonden zijn, weer eerlijk verdelen zodat iedereen een lekker eitje heeft.



Want eieren horen nu eenmaal bij Pasen …





En er zijn niet alleen de gevonden eieren, maar ook gekookte eieren. Deze mogen in de klassen geverfd/versierd worden, en later opgegeten.



Natuurlijk is er ook tijd voor het Paasverhaal, iedere groep doet dit op zijn eigen manier in de eigen klas.



Om 12.00 uur gaat we met de hele school lunchen.

Niet zomaar gewoon in de eigen klas en met de eigen groep, maar alle groepen zijn in kleine groepjes verdeeld, en deze groepjes worden verdeeld over alle leerjaren.

Er komen dus leerlingen uit verschillende jaren bij elkaar in een klas, groot en klein gezellig door elkaar.

We kunnen dan genieten van een lekker broodhaantje en diverse andere broodsoorten. En ook voor drinken wordt gezorgd.

Na de lunch wordt de dag in de eigen klas afgesloten.



Namens de Paaswerkgroep,

Bij tigo op school is morgen paasontbijt. Ze hebben van te voren “lootjes” getrokken en nemen voor een ander kind het ontbijt mee in een thuis versierde doos :slight_smile:

Hier morgen ook Pasen op school. Onze oudste moet om 8.30 uur op school zijn, dan wordt er gezamenlijk ontbeten. Alle kinderen blijven tussen de middag over op school en er wordt wederom gezamenlijk geluncht. Daarna mogen de ouders/grootouders naar school komen en wordt de dag afgesloten met een Paasjubel op het schoolplein.

hier ook paasfeest morgen

morgen in de grote pauze gaan ze eten

erg leuk voor de kids

daarna hebben ze 1 week vrij

endan hoef ze pas 8 april naar school

Bij mijn oudste dochter hebben ze morgen ook paasfeest (geen basisschool maar mkd, mag dat ook ?)

De paashaas komt op bezoek :mrgreen:

Ze gaan paaseieren zoeken en tussen de middag een paaslunch.

De kinderen moesten hier vorige week een kale stok meenemen (kruis) en deze hebben ze op school versierd met slingers enz en lekkers en een broodhaantje erbovenop. (dit was dinsdag).

Donderdag hebben ze palmpasenoptocht gelopen door de wijk met hun stok (ook toen pas het broodhaantje erop natuurlijk).

In de hal van de school stond een bak met kuikentjes, zo lief :inlove: .

En vrijdag hebben ze een paaslunch op school. Alle ouders maken iets lekkers (wij maken poffertjes met fruit op een stokje).

Daarna hebben ze een week vakantie.

Morgenochtend eerst paasontbijt, dan gaan ze eitjes zoeken. In de namiddag gaan ze geloof ik knutselen.



Kaylee zit op een openbare school.

Hier heeft Y.eline morgen paasfeest en gaan ze samen met de hele school lekker eten, ze zijn om 13 uur dan vrij

Hier wordt op vrijdag pasen gevierd. Ook hier beginnen ze met een paasontbijt, door school geregeld en met de eigen klas. Daarna gaan ze een wandeltocht houden naar een dierenpark in de buurt van de school, waar als het goed is de paashaas rondhuppelt en liggen er eitjes verstopt. Dan is voor iedereen om 12.00 de school uit. Dinsdag is toevallig studiedag en op woensdag worden ze weer op school verwacht. Ook al is het een openbare school, toch wordt ook hier op een leuke manier (door voorlezen) het paasverhaal verteld.



Alleen moet ik met m’n jongste vrijdag naar het ziekenhuis en kan ze nog meedoen met het paasontbijt, maar dan haal ik haar op. Dinsdag gaat ze onder het mes voor een dubbele liesbreuk en vrijdag is de pedagogische voorbereiding daarvoor. De oudste kan wel gewoon het hele programma volgen.

hier wordt morgen ook pasen gevierd op school.

alle kinderne komen op witte donderdag in het wit, een vrolijk gezicht :lol:

voor de kleuters en groep 3 en 4 is er 's morgens eieren zoeken. om 10 uur hebben alle klassen een paasontbijt.

Groep 5 viert joods paasfeest omdat hier de verhalen uit het oude testament verteld worden. Het paasfeest heeft hier te maken met de uittocht van de joden uit egypte (mozes).

de kinderen van groep 6,7 en 8 zijn iedere dag in de aula geweest en hebben daar het verhaal van jezus zijn laatste week gehoord.

Morgen horen ze dus het einde :?

na de lunch zijn ze lekker vroeg uit!



bij mijn kids op de creche hebben ze eerst paaseieren zoeken en dan een lunch!

Jeetje, wat heftig zeg, het paasverhaal dat zelfs op sommige scholen aan hele kleintjes wordt verteld. Daar zou ik absoluut niet gelukkig mee zijn eigenlijk.



Bij ons op school is het een groots gebeuren; vorige week werd er palmpasen gevierd, met lekkers en natuurlijk een flinke wandeling met zelfgemaakte palmpasenstok.

Deze week, de stille week, komen de kinderen van klas 1 t/m 6 bij elkaar in de aula iedere morgen. Er wordt muziek gemaakt en gezongen, daarna een verhaal verteld.

Pasen wordt hier dus ook altijd na de stille week gevierd; dinsdag pas dus. Ze gaan dan paaseieren zoeken en eten met elkaar een paasmaaltijd, maken een paasknutsel en een wandeling. Een van de klassen van mn kinderen gaat ipv wandelen naar de kinderboerderij.

Vanmorgen heb ik samen met andere moeders 29 haasjes van vilt zitten maken, die krijgen de kinderen van 1 van de klassen weer, erg leuk!

Voor de ander moet ik een paasstol bakken en de laatste ga ik mee naar de kinderboerderij.

Jeetje, wat heftig zeg, het paasverhaal dat zelfs op sommige scholen aan hele kleintjes wordt verteld. Daar zou ik absoluut niet gelukkig mee zijn eigenlijk.



niet de hele kleintjes, alleen de hoogste 3 klassen…[/quote]

@Lune wrote:

Jeetje, wat heftig zeg, het paasverhaal dat zelfs op sommige scholen aan hele kleintjes wordt verteld. Daar zou ik absoluut niet gelukkig mee zijn eigenlijk.




tja als je kind op een chr. of katholieke school zit is die kans toch vrij groot lijkt me… juist pasen en kerst zijn dan de dagen waarbij ik dat zelf ook wel ‘verwacht’.



Wij zijn zelf niet gelovig, maar onze kinderen zitten op een chr. basisschool. En ja ook bij de kleutertjes vertellen ze het verhaal. Maar je hebt het verhaal en je hebt het verhaal toch? Je hebt het zoals het in de bijbel staat en je hebt de kinderbijbel en je hebt ‘gewoon’ het verhaal. En papa en mama leren er hier ook nog weer wat bij :oops: of ik zoek zelf de rest erbij.



Maar hier gaan ze vanochtend gewoon naar school, volgens mij doen ze dan gewoon als anders de gewone dingen en om 12 uur is er een paaslunch. Net als bij de TS worden de kindjes ook in groepjes verdeeld en door de klassen heen verdeeld, kleuters met middenbouw en bovenbouw door elkaar. Lange tafels en de grote helpen de kleintjes en natuurlijk zijn de juffen en meesters er ook gewoon bij :lol:



Na het eten hebben alle klassen of de onder/midden en bovenbouw een liedje voorbereid… onze kids hebben het allebei steeds over een lente liedje met bolletjes in de grond en het voorjaar dat zal komen… dus niet eens echt een paasliedje.



Om 14 uur zijn ze vrij en dan is het weekend :thumbup:

Mijn kinderen gaan naar een vrije school, met een christelijke grondslag.

Wij zijn zelf niet gelovig maar ik vind het wel mooi dat er op school eea over wordt verteld, en idd ik heb er ook al veel van geleerd :lol:

Bij ons op school ligt de nadruk op de natuur bij het paasfeest, heel lang geleden was het ook gewoon het vieren van het ontwaken van de natuur; van doods naar levend. In de hogere klassen komt pas het verhaal van jezus aan de orde (ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me dus ook echt niet voorstellen hoe je kindvriendelijk verteld dat die man gekruisigd werd etc).

Leuk om de verschillen te lezen en overeenkomsten natuurlijk.



Ik ben benieuwd hoe ons meisje het heeft vandaag, maar het zal vast reuze gezellig zijn. ik moet moiete doen om niet stiekum met de hond langs school te wandelen :oops: :smiley: .



Om 14:15uur is de school uit vandaag, dus dan hoor ik hopenlijk hoe het was. Morgen weer gewoon naar school en daarna naar het ziekenhuis en een verjaardagsfeestje van een klasgenootje. Maandag vrij en dinsdag studieochtend ( :wall: ).

hier zijn ze morgen ook al vrij.

Is goede vrijdag geen standaard vrije dag op scholen?!?!

Blijkbaar niet :lol:

@mamaMarije wrote:

hier zijn ze morgen ook al vrij.

Is goede vrijdag geen standaard vrije dag op scholen?!?!

Blijkbaar niet :lol:




Hier niet in elk geval :wink:

Maar voor een katholieke school is deze toch al wat anders dan anders :wink:

Indy moet morgen ook gewoon de hele dag naar school. Omdat de kleuters vrij zijn op vrijdag worden alle grote feesten altijd op donderdag gevierd. Vanmorgen mochten ze ontbijten op school. Ieder in zijn eigen klas, mét pyjama’s aan! Dat vonden ze helemaal geweldig! Tijdens het ontbijt waren er voorleesoma’s die een verhaal kwamen voorlezen. Mijn moeder is bij Indy in de klas geweest, ook dat was feest natuurlijk :wink: Vanmiddag gingen de hogere klassen de lagere klassen helpen met paaseieren zoeken, al dacht Indy, toen ze tussen de middag een boterhammetje kwam eten thuis dat de eieren ivm het slechte weer in de klassen verstopt zouden worden. Verder krijgen ze niets of weinig van het paasverhaal mee (ze zitten op een openbare school).

Hier begon het vorige week al, eerst met (de voorbereiding van) Palmpasen (stok mee naar school, die daar versieren, rozijntjes/noten/gedroogde vruchten rijgen, broodhaantje bakken). Helaas viel Palmpasen een beetje in het water, het regende die dag pijpestelen en we hebben een optocht gehouden door de hele school en de aangrensende bso en kdv.

En vandaag was dan het paasfeest op school, ook jammer genoeg weer anders door de regen, normaal zoeken de kinderen buiten, tijdens een wandeling naar de verstopte eieren, maar door het slechte weer verstopte de paashaas ze in de klas.

Toen de klas in een ander lokaal spelletjes gingen doen verstopte ik samen met nog een moeder de mooi geverfde eieren in de klas, voor elk kind 1 hardgekookt beschildert ei en dan is er nog het (houten) gouden ei, de wens van elk kind om die te vinden (Th had het geluk vorig jaar!).

En later een paaslunch met (andere) eitjes, noten en andere lekkernijen.

En nu hebben we “een kleine vakantie”.



Heerlijk die jaarfeesten!

@Lune wrote:

Mijn kinderen gaan naar een vrije school, met een christelijke grondslag.

Wij zijn zelf niet gelovig maar ik vind het wel mooi dat er op school eea over wordt verteld, en idd ik heb er ook al veel van geleerd :lol:

Bij ons op school ligt de nadruk op de natuur bij het paasfeest, heel lang geleden was het ook gewoon het vieren van het ontwaken van de natuur; van doods naar levend. In de hogere klassen komt pas het verhaal van jeeee aan de orde (ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me dus ook echt niet voorstellen hoe je kindvriendelijk verteld dat die man gekruisigd werd etc).




mijn kinderen zitten ook op een vrije school :lol:

daar wordt het verhaal dus verteld aan groep 6, 7 en 8. erg indrukwekkend natuurlijk. niet aan de hele kleintjes daar is het echt een ander feest.