hoe vieren jullie sinterklaas?

Ik ben benieuwd hoe anderen sinterklaas vieren met een peuter van (op een week na) 3 jaar oud. Van de ene kant snapt ie er misschien nog niet veel van, van de andere kant lijkt het me wel een moment om ‘ermee te beginnen’.



Ook vind ik het wat lastig om zgn ‘tradities’ binnen de familie te veranderen nu. We deden voorheen altijd gedichtjes/surprise met de familie van mijn man, maar daar zijn verder geen kinderen bij (zijn zus en broer hebben bewust geen kinderen) dus het is voor mijn gevoel eigenlijk helemaal niet echt meer iets van sinterklaas. Ik weet ook eigenlijk niet of ik dat uberhaupt nog leuk vind nu er kindjes bijkomen. Ook is het zo dat mijn eigen ouders (die dus niks meer deden aan sinterklaas) eigenlijk ook iets willen doen met de kinderen. Om het extra lastig te maken is de relatie tussen de familie van mijn man en die van mij niet echt geweldig, dus samen vind ik ook niet leuk. :roll:



Hoe doen anderen dit? :shifty:

Ik zou voor mezelf zeggen; het is een kinderfeest, dus dat gaat voor de surprises. Voor de rest kan ik niet echt helpen. Met mijn ouders is er geen contact en we vierden afgelopen 2 jaar met mijn schoonvader en mijn man’s zus + man. Die doen niet aan surprises en half aan gedichten maar wel aan het kopen van zoveel mogelijk prullaria. Ruilen? :angel:

mijn kinderen zijn de enige in de familie. Wij vieren het sinds n oud genoeg is (en das met drie toch zeker wel hoor!) op de volgende manier: we trekken loodjes (zonder loodjes voor de kinderen), iedereen maakt een suprise/gedicht voor diegene (verschilt per jaar, soms wel surprise soms alleen maar kopen met gedicht). Koop-cadeautjes gaan in een zak, die ik aanvul met cadeautjes voor n (en er zitten ook altijd nog wat extra cadeautjes voor n in, geen idee van wie :angel: t zal de sint zijn).

Dan meteen na het eten vieren we sint met de zak. Probeer elk jaar iets leuks te bedenken waarop die zak ons bereikt. In de zak zit dan dus voor iedereen wat (en voor n wat meer, maar dat vindt ie logisch want sint is een kindervriend). En als n hyperdepieper naar bed gaat, gaan wij verder met de surprises of met het dobbelspel of wat dan ook.







ik vind het hebben van een eigen gezinnetje overigens wel een prima moment om de huidige tradities eens onder de loep te nemen en te bekijken of je niet gewoon nu met je eigen gezinnetje wilt vieren, als dat je meer trekt. :thumbup:

Hallo,



hier ook een peutertje van 3. Eerdere jaren vierden we gewoon met de rest van de familie mee, omdat hij het toch nog niet doorhad.



Eerder deden we het als volgt bij de schoonfamilie: lootjes trekken voor de ouderen. Het ene jaar met gedichten en het andere jaar zonder gedichten (lees 14 ouderen en 7 kleinkinderen). Voor de kleine kinderen haalde elk stel een cadeautje en dit ging mee in de zak.



Mijn kant van de familie deed nog nergens aan en ik heb voor dit jaar nog geen idee of we daar wat aan gaan doen.



Eigenlijk vind ik het wel leuk om een eigen traditie met het eigen gezin te starten. Lekker met onze eigen kindertjes op de bank en de zak in de kamer alles uitpakken.



Vind het met de families wel erg druk en groot worden. Ik ga er nog eens even over nadenken.

Met mijn kant van de familie zijn we nooit gestopt met een zak met kadootjes. Dus dat is gemakkelijk, we blijven dat gewoon doen en het is alleen maar leuker geworden nu er weer een kleintje bij is.



Met andere kant van de familie doen we zak met kadootjes voor de kleinkinderen (Fenna en haar nichtje) en de rest koopt 1 kadootje voor elkaar (dus per persoon krijg je 1 kado). Vind dat de kinderen dan wel erg verwend worden eerlijk gezegd.



Als er surprises gedaan zouden worden zou ik er toch wel op aansturen om dat pas weer te gaan doen als (klein)kinderen groter zijn. Dat zou ik nl niet leuk vinden. Vind/vond Sinterklaas zo’n leuk en spannend feest.

Wij vieren al sinds ik nog heel klein was Sinterklaas met de hele familie van mijn vader. Dit jaar - helaas - voor het eerst zonder (overgroot)oma (opa is al een heel aantal jaar geleden overleden), maar wel met mijn ouders, zussen, ooms, tantes, neven, nichten en kinderen daarvan. Een gezelschap van 25 volwassenen en 7 kinderen (onder de 3 en nog één op komst ;)) inmiddels.



Voor de volwassenen trekken we altijd lootjes en voor degene die op je lootje staat koop je een cadeautje en schrijf je een gedicht. En als je wilt maak je een surprise. Verder kopen alle gezinnen een klein cadeautje voor de kinderen.



We zijn al met al wel even bezig. :wink: Maar het is een leuke traditie en ik hoop ook dat we hem nog even voort kunnen zetten.

Wij doen geen lootjes en gedichten ed maar simpelweg een zak. Mijn man haalt iets voor mij en ik voor hem en voor kindlief gaan er 2/3 kadootjes in. Overdosis heb je al snel voor elkaar. Daarbij gaat hij al snel op in het spelen met zijn gekregen kadootjes. :inlove: Tot nu toe iedere keer wel iemand in de buurt gevonden die even op de deur wilde bonsen en even wat strooigoed wilde strooien. Scheelt wel dat we een tussendeur hebben en het bonsen dus nooit te hard klinkt en kindlief er nooit van is geschrokken.

Al kan ik me herinneren dat Fiep idd altijd leuke ideetjes heeft voor het vinden van de zak! Dus als je ze wilt delen Fiep? :mrgreen: Zodra Casper iets groter is lijkt me dat dus ook erg leuk ergens in huis verstoppen en op een leuke manier voor hem laten zoeken. We versieren hier trouwens sinds vorig jaar het huis ook, slingers want het is een feestje en heb een leuk setje voor pepernoten en chocolademelk. :inlove: Genieten hier echt van het traditionele.

Rhiannon, klinkt zo gezellig hoe jij het verteld!

Hier ook traditioneel, maar dan bij opa en oma (“mijn” kant).

We kopen voor iedereen 1 kadootje, ook voor de kids, (3 van ons en 1, bijna 2 van mijn zus)

Het eerste jaar deden we geen cadeautjes limiet, en de berg was echt te groot!! Ze wisten niet eens waar ze mee moesten spelen. Echt niet leuk!

Nu zijn ze heel tevreden en blij met hun cadeau’s en spelen er ook echt mee. Heb er ook dit jaar weer zin in.

Mijn schoonouders daar mogen ze 1 x hun schoentje zetten, en daar ligt met kerst een cadeautje onder de kerstboom, anders wordt het met sinterklaas zoveel. En zo hebben hun ook een cadeautjes dag.



Succes met jullie sinterklaasfeest!