Hoe vieren jullie kerst op school?

Na Sinterklaas, nu de vraag hoe/wat ze bij jullie op school aan kerst doen.



Bij zoon op school begint het met de Advent periode, 's ochtends is het stil in school, er is muziek in de gang en de lichten zijn uit, er branden alleen kaarsjes. De klas is ook een beetje kaal/leeg en er is vooral de kleur blauw. Op de maandag hebben ze de Advenstviering waarbij de kleuters een spiraal lopen van dennegroen, het nieuwe kaarsje mag aangestoken worden en de kleuters krijgen een geschenk (1e week stenen, 2e week planten, 3e week dieren, 4e week mensen), dit jaar is het een Adventstasje. Verder knutselen ze veel, een ster (van karton en zijdevloei), ze maken zelf een kaarsje en meer van die dingen.

De hele adventstijd spelen ze als ochtendspel het kerstverhaal, juf verteld en de kinderen spelen en zingen. Vanmorgen mochten de ouders komen kijken :inlove: .

Morgen is er dan nog een soort van kerstontbijt en dan is het om 11 uur vakantie!



En eigelijk gaat het na de vakatie nog weer door, met Drie Koningen en dan op 2 februari, Maria Lichtmis, brengen de kleuters alle kaars stompjes naar buiten en is de kersttijd pas eigelijk echt afgelopen!

Bij ons wordt kerst zo ook ongeveer gevierd, vrije school he :wink:



1e advent muziek in de aula voor ouders en kinderen,met een tableau vivant van maria en de engel (de verkoniging). kleuters lopen daarna adventstuintje in de klas. klas 1t/m6 gaatnaar de aulo, luisterd naar een advent verhaal en "haalt"het licht van de grote krans om mee te nemen naar de klas.

De andere adventsvieringen gaan ook. Woensdag heeft onze kleuter het kerstspelletje van de eigen klas aan de ouders laten zien, zo schattig!

Morgen kerstviering in de aula en daarna ontbijt in de eigen klas. 's avonds speelt het lerarenteam het "grote"kerstspel voor alle kinderen, ouders en belangstellende! Zo’n leuke sfeer altijd met muziek en vuurkorven op het plein. Helaas doe ik dit jaar niet mee maar ik mis het wel…

Anne zit op een katholieke school, maar totaal niet streng.



Ze hebben alles leuk versierd, in alle klassen staat een kerstboom. Ze zingen liedjes krijgen het kerstverhaal te horen en gaan gewoon verder met hun werkjes enzo.

As donderdag moeten ze een halve dag naar school en dan hebben ze van 17-19uur kerstdiner op school. Geen idee wat ze gaan eten, dat is allemaal door school gereld en dan hebben ze vanaf de 24e vakantie.

I.S. heeft gisteravond een kerstdiner gehad op school. Vandaag hebben ze een continurooster tot 14.15 uur. Om 10 uur hebben ze een kerstviering in de kerk. Ik kan er niet bij aanwezig zijn omdat ik met deze sneeuw en 2 krukken er niet heen kan, en mijn man die is de kamer van L.R. aan het witten.



Volgend jaar hoop ik er wel bij te kunnen zijn.

Naar de kerk zelfs, dat is best bijzonder.



Hier ook vrije school en min/meer hetzelfde verhaal.

Wij hebben elke ochtend voor schooltijd een adventconcertje, heel mooi en sfeervol is dat. Vanmorgen had een van mijn kinderen kerstspel in de klas (voor de ouders), vanmiddag is op school in de grote zaal het kerstspel voor kleuters, 's avonds voor de 1e klas en ouder met een kerstmarktje enzo. Erg leuk!

Bijzonder… tja… ik ben ook niet anders gewend van mijn basisscholen.



En toch heb ik voor I.S. geen school gekozen die veel met het geloof doet. Ik ben wel blij om te weten dat ze wel IETS mee krijgen van een geloof.



I.S. zit op een katholieke basisschool, maar dat is ook maar een naampje. Er wordt namelijk meer dan alleen het katholieke geloof mee gegeven aan de kinderen.

kids gaan hier naar een chr. school en dus krijgt kerst zijn aandacht wel.

Gister hadden de kids kerstviering op school.

Kleuterklassen hadden allemaal stukje van het kerstverhaal als toneelstukje ingestudeerd en speelden dat met z’n allen en daarna in de eigen klassen nog wat zingen, wat drinken en lekker koekje erbij.



Helaas zonder ouders erbij… vond onze middelste ook niet leuk, want hij was priester in het toneelstukje en wou dat wij dat ook zagen!



Wij gaan dan ook begin van het nieuwe jaar even briefje in de ideeenbus gooien over hoe het misschien ook kan MET stukje in eigen klas, maar ook een deel waar de ouders bij kunnen zijn.

Wil dan ook best volgend jaar helpen met organisatorische dingen die daar bij komen kijken en weet zo nog wel 10 ouders voor wie dat geldt :thumbup:



Het was hier altijd om het jaar in de kerk, maar daar zijn ze dit jaar mee gestopt. Waarom precies weet ik eigenlijk niet.



Verder staan er in alle klassen kerstbomen, door de klassen zelf versierd. Levert hele mooie exemplaren op :lol:

gisteren kerstdiner; aankomst op school waar een kampvuur op het schoolplein was en groep 8 kerstliederen zong. Daarna naar binnen waar ouders hapjes hadden gemaakt en er in de klas dus een buffet was voor de kinderen.

Vandaag kerstviering, waarin alle klassen stukjes opvoerden.



Zijn sfeervolle dagen en vind dat school het leuk aanpakt. (maar ik miste dan wel een beetje dat er blijkbaar 0,0 achtergrond is verteld over het feest. Dacht dat ook een openbare basisschool daar toch wel aandacht aan zou schenken (en dan ongeacht of ze kiezen voor de christelijke insteek of het germaanse lichtfeest) maar blijkbaar vinden ze dat niet nodig, of vinden ze de kleuters daar nog te jong voor. Dan hebben ze gelukkig altijd nog ouders die eea kunnen vertellen :angel: )

Volgende week dinsdag avond is er kerstviering in de kerk.

@hedwich wrote:

Volgende week dinsdag avond is er kerstviering in de kerk.




van school nog?



Er hing hier vandaag een echte kerstsfeer in school en rond mijn kind… hij gaf zelfs de jongen waar hij het niet mee kan vinden een hand… en juf kreeg een dikke zoen op haar wang en hij gaf zijn koekje aan zijn vriend :thumbup: :inlove: .

En hij was apetrots op zijn adventstasje met kostbare schatten. En het kaarsje die hij de afgelopen tijd zelf getrokken heeft (dan mogen alle kinderen een lont even onderdompelen in de bijenwas en komt er dus steeds weer een laagje over tot het een echt kaarsje is)



En nu hebben we vakantie! :dance:

Zondag met zn tweetjes naar de balletvoorstelling “De Notenkrakersuite” van de balletschool waar zoon ook op zit (maar de 2 jongste groepen doen nog niet mee, dus we zitten in de zaal).

@Marite wrote:

@hedwich wrote:
Volgende week dinsdag avond is er kerstviering in de kerk.




van school nog?




Er zijn best veel scholen volgens mij die volgende week nog gewoon heen gaan en dus een week later kerstvakantie hebben.

Klopt

Jan moet tot en met woensdag naar school en dan 3 januari weer starten.

Heel logisch, heeft hij dan donderdag 6 januari vrij ivm studiedag

Okay, dat wist ik niet!

Hier 2 volle weken vrij.

Anne moet t/m de 23e naar school en moet 10 janurari weer naar school, best laat dus.