Hoe vette frituurpan schoonmaken?

haha wat moet ik om jullie lachen, een nieuwe frietpan omdat hij te vies is… sorry hoor.



Weet je wij zeggen dat hier in huis altijd als grap met de auto, als de asbak vol is kopen we een nieuwe auto (we roken niet eens in de auto :wink. sterker nog mijn man rookt niet en ik alleen op zon-en feestdagen zeg maar)



Maar hier wordt de frietpan 1 x per week gebruikt, het mandje en het deksel gaan wekelijks de vaatwasser in en 1 x per 8 weken(ongeveer) ververs ik het frietvet en ga ik buiten frietpan schoonmaakactie houden.

Ik heb een semi-professionele frietpan van rvs die geheel uit elkaar kan.

Dat houdt in met ontvetter(om het even wat want ik vind het allemaal niet zo goed werken dus ga die van de Wibra eens proberen) de buitenkant goed schoonmaken, eerst gebruik ik overigens de schoonmaakdoekjes van de lidl.

De binnenpot doe ik met keukenrol schoonwrijven dan met heetwater + vaatwasblokje een half uurtje weken en daarna gaat dat ding mijn vaatwasser in, dan gaan gelijk de roosters van mijn afzuigkap erin.

8 weken later komt die rotklus weer… misschien moet ik het gewoon alleen met doekjes van de lidl doen en ook iedere 2 jaar een nieuwe kopen :mrgreen:



natas

@SusanneB wrote:

@Koda wrote:
@SusanneB wrote:
Inmiddels hebben we een Actify en gebruiken we de friteuse niet meer, die Actifry gaat grotendeels gewoon mee in de afwas.




Wat is dat? :think: Nooit van gehoord.



Ik heb zo’n hekel aan dat ding schoonmaken. We gebruiken hem bijna nooit, en toch is ie altijd vies. Denk er ook over een nieuwe te kopen.




http://www.tefalgezondenlekker.nl/producten_actifry.php

Het valt onder de noemer friteuse, maar eiegnlijk is het een multicooker…lees maar op de link. WIi gebruiken het ding dagelijks; gebakken aardappeltjes, krokante kipjes/vleesjes/visjes, hele visschotels, groente- en fruitgerechten, elke dag draait dat ding rond. Daarnaast kun je er bijna alles wat in de frietpan in klaarmaken maar dan zonder (of met heel weinig) olie… :inlove: hummie.




Dat klinkt wel interessant zeg! Enneh…het is dus ook echt lekker wat eruit komt?

Lily, ja is echt lekker; de frietjes/aardappeltjes worden toch knapperig ondanks dat je weinig olie gebruikt (bij verse friet doe ik een halve eetlepel olijfolie). EN de een-pans gerechten zijn echt super…Je kunt er alleen geen bitterballen of kroketten in doen trouwens omdat er een ronddraaiend ding inzit die die ballen/ketten kapot zou maken… Maar wij zijn fan.

…en hij is écht makkelijk schoon te maken? Zo van, in de vaatwasser…?



T klinkt wel erg goed, en ik houd erg van minder- vet opties…mijn schoonvader maakt altijd verse friet…heel lekker, ware het niet dat hij vast frietvet in een pan op t fornuis gebruikt… :sick: (serieus waar verkopen ze dat spul nog :hand:)

Voordeel 1 is dat er geen vet in het ding zit, dat heeft weer als bijkomend voordeel dat het niet stinkt. Verder maak je etenswaren en gerechten klaar in een soort anti-aanbak binnenpan die zo de afwas of vaatwasser in kan. Dat draaiding idem dito. De klep maak ik wekelijks schoon, die klik je eraf en gooi je bij de afwas, het filtertje kun je ook gewoon afwassen…en that’s it. Eigenlijk net zoveel moeite als het schoonmaken van een hapjespan met deksel…geen moeite dus.

@marloes vip wrote:

Grmbl, ik had voor vanavond macaronischotel bedacht, belt mijn man net p dat hij zin heeft in aardappelschijfjes, op zich niet zo erg maar dat betekend dat ik die nare pan ook moet schoonbikken. Bah!



De binnenpan wil wel rap schoon worden maar de buitenkant… diepe diepe zucht. Zou hij me geloven als ik zeg dat beide supermarkten in de wijk geen zonnebloemolie meer hadden en ik dus niet frituren kan?




Maar aardappelschijfjes kun je toch ook gewoon in olijfolie in een pan bakken…lekkerrr…

Grmbl, ik had voor vanavond macaronischotel bedacht, belt mijn man net p dat hij zin heeft in aardappelschijfjes, op zich niet zo erg maar dat betekend dat ik die nare pan ook moet schoonbikken. Bah!



De binnenpan wil wel rap schoon worden maar de buitenkant… diepe diepe zucht. Zou hij me geloven als ik zeg dat beide supermarkten in de wijk geen zonnebloemolie meer hadden en ik dus niet frituren kan?