Hoe vaak vraag je iets

Onze zoon houdt erg van escapes.



Wanneer je hem een opdracht geeft, wil hij eerst nog even zijn eigen ding doen, daarna gooit hij er een paar grapjes tegen aan om vervolgens nog even iets anders te gaan doen, al vorens hij aan zijn opdracht begint. (bijvoorbeeld sokken aan trekken).



Soms gaat daar dus redelijk veel tijd in zitten.



Hoe vaak vragen jullie iets voordat er een consequentie op volgt.

Drie keer. Heel duidelijk en hier bij 1 van de 3 ook echt nodig anders gebeurd het nooit.

ik ook 3 keer

Ik vraag het 1 keer, de 2de keer stel ik ze voor de keus. zelf doen of ik doe het. Gelukkig zitten die van mij nog op een leeftijd dat ze het heel graag zelf willen doen :wink:



Over een paar jaar zou ik het ze ook 1 keer vragen, als ze niet aangekleed zijn, gaan ze maar in hun pyama naar school. Zeker weten dat ze voortaan na die ene keer vragen wel luisteren. (weet ik uit ervaring, mijn broer is 1 keer zo naar school geweest).

aankleden in de ochtend is hier ook maar 1x.

Ben je niet aangekleed dan kan je niet naar beneden, dus eet je niet mee.



En brood eten ze hier graag :wink: .



Idem voor schoenen en jas aantrekken voor we naar school moeten.

Heb je het niet aan… dan ga je maar zonder schoenen en jas.



Klinkt wel erg bitchy als ik het zo lees :shifty:

Maar zeker onze 2e die moet je niet vaker gaan vragen.

Wordt die echt heel erg vervelend van.

Hij heeft die duidelijkheid ook gewoon nodig.



Dat merken we vooral op de dagen dat papa er ‘per ongeluk’ in de ochtend ook bij is.



Ben ik alleen met de kinderen zijn we om uiterlijk half 8 allemaal (dus ook de jongste 2) aangekleed beneden zonder al teveel problemen.

Is mijn man er ook bij dan duurt het langer, is er gezeur van onze 2e… dus nadat ik goeiemorgen heb gezegd en de ochtendknuffel is gegeven vraag ik cq zeg ik dat het tijd is om aan te kleden en ga dan zelf nummer 3 en 4 gereed maken.

Mama marije, jouw verhaal is erg duidelijk. Ik ben erg van het positief belonen, maar merk nu dat hij steeds meer escapes gebruikt.



Als je aangekleed ben kun je komen eten, vind ik wel een goede regel.

Niet vragen maar zeggen…

In plaats van “wil jij je broek aantrekken”



Ik wil dat je nu je broek aan trekt…



Anders hebben ze de keus om nee te zeggen :slight_smile:



Dit was voor mij even een eye opener :mrgreen:



En daarna is het tot 3 tellen en als het bij 3 nog niet gebeurd is dan op de kruk…



Zo iets ?

@Renellen wrote:

Niet vragen maar zeggen…

In plaats van “wil jij je broek aantrekken”



Ik wil dat je nu je broek aan trekt…



Anders hebben ze de keus om nee te zeggen :slight_smile:




In die trant laatst onze wijsneus… hij pakte een walnoot in de winkel: oeh mama lekker nemen we die ook mee?

Dus ik: nee we hebben thuis nog walnoten, dus leg die maar terug.

Hij die noot teruggooien in de zak, dus ik ‘nee niet ermee gooien’ en wat doet hij?

Laat die noot vallen.



Dus ik: je zou niet gooien!

Hij: ik gooide niet… ik liet hem vallen :wall: dat ik daar nog in trap :shifty:

Ha ha, ja echt een kleutergeintje. Gewoon effe kijken wat er gebeurt als je mama te slim af bent.



Hier eentje die gewoon continu afgeleid is. Met aankleden loop ik vaak juist weg met de mededeling dat ze kan komen als ze klaar is. Erbij blijven leidt geheid tot ruzie. Maar met andere dingen moet ik haar vaak eindeloos herinneren aan wat ze ook weer aan het doen was.



‘Nog even dit…’ ken ik ook. Dat mag niet. Ze mag wel vragen / overleggen, maar niet overleggen is sowieso niet je zin krijgen. Ik zie het wel als een meerjarenplan hoor, om dat erdoor te krijgen :mrgreen: .



Soms doet ze opzettelijk stout. Dan ga ik gewoon even bij haar zitten en zeg dat ik dat zie, dat je weleens zo’n bui kan hebben, en dat ze nu kan kiezen: goed meewerken en een gezellige middag hebben of stout zijn en weggestuurd worden. Soms koppel ik er nog een beloninkje aan die altijd neerkomt op extra exclusieve aandacht. Vaak lukt het haar wel om dan verstandig te kiezen en te schakelen.

Mijn advies: lees het boek How2talk2kids :mrgreen:

Of de truucs werken weet ik nog niet, maar de tips die erin staan lijken me erg plausibel.

3x maar bij de tweede keer maak er wel een consequentie aan vast… en dan gaat het altyd heel snel erna :lol: