Hoe vaak spelen met klasgenootje ?

Ik heb het gevoel dat ik een heel leuk kind heb.

Heb ik natuurlijk ook :inlove:

Maar ik verbaas me over het feit hoe vaak kinderen hier willen spelen :o

Sommige kinderen willen iedere vrije middag hier zijn en met Eva spelen.

Heel gezellig en leuk voor de kinderen maar ik heb er niet altijd zin in. Ik ben namelijk een moeder die het de kinderen naar de zin wil maken en spelletjes met ze doet, naar het bos gaat en gaat verven, kleien en plakken. Maar om dit nu iedere maandag, woensdag en vrijdag te doen ? Neuh…

Ik moet er bij zeggen dat Eva alleen nog maar hier thuis wil spelen en niet bij andere kinderen, dus het is vooralsnog geen wisselwerking, dat moet nog komen… En het zelf spelen, dat moet ook nog groeien, ze hebbn nog veel sturing nodig, dat is logisch, vandaar ook dat ik veel " mee doe".

Hoe vaak spelen jullie kinderen met klasgenootjes op afspraak ?

Wij wonen in het centrum van het dorp, niet echt in de buurt van alle klasgenootjes, dus als hier samen gespeeld wordt, is dat op afspraak.

Afgelopen woensdagmiddag was hier een vriendje direct uit school (12:00) tot 17uur. En vandaag weer een ander vriendje van 14u tot 17u. Ik vind dat heel gezellig maar ik kom zelf nergens aan toe. Ze zijn natuurlijk ook nog jong maar ik ben vanavond wel even op de bank geploft! Pfffff, moe!!!

Hoi Karin,

Tja dat afspreken he, hele boeken kun je er over schrijven.

Wij hadden de afspraak dat er 1 dag niet werd afgesproken.

En dat is nog steeds eigenlijk zo.

maandag mag het, dan is papa thuis, dinsdag mag het, dan is mama thuis, woensdag gaan ze naar de nso, dan kan het niet, donderdag mag het, dan is oma er, vrijdag is mama er, maar dan mag het niet, eind van de week zijn ze vaak moe, en dan worden ze op het eind van de middag lamlendig, of vervelend.

Dus vrijdag is hier een dag dat niet wordt afgesproken.

Dan mogen ze dus 3 dagen afspreken, en omdat het dan iedere dag een andere volwassene is, is het voor de volwassenen ook nog te doen :wink:

Is Eva 3 middagen vrij??

Hier zijn ze alleen de woensdag-en de vrijdagmiddag vrij…

Misschien kan je alleen de woensdagmiddag doen?

Hier wordt niet op dinsdag en donderdag afgesproken omdat de tijd dan zo kort is. Pas om half 4 zitten we aan tafel met thee enzo.

Greta, moet jouw meisje ook op maandagmiddag ? Vreemd, ik dacht dat dat universeel was zeg maar. Ze moeten toch dezelfde uren maken, dan hebben jullie vast andere lestijden ?

Hier gaan ze op ma, woe en vrijdag van 8:30 tot 12u en op dinsdag en d onderdag van 8:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15u.

Hier dezelfde tijden, alleen gaan ze dus ook op maandagmiddag naar school bij ons. Dus dat is dan toch 2 uurtjes langer per week.

Verschil is wel dat groep 1 en 2 eenmaal per 2 weken op vrijdag vrij is. Dus dan wordt het aantal uren zo rechtgetrokken

Ik heb het altijd gedaan met de oudsten en nu met de jongste ga ik het ook doen.

Alleen op woensdag en vrijdag afspreken.

De andere dagen vind ik dat ze veel te weinig tijd hebben om te spelen.

In de kleuterklassen.

Als ze wat ouder worden en zich zelf beter zelf gaan vermaken mogen ze van mij vaker gaan afspreken.

Jij bent gewoon een veel te leuke moeder joh, geen wonder dat ze allemaal bij jou thuis willen spelen!

Als ik zo lees wat je doet op een middag, dat klinkt bijna als een verjaardagsfeestje. (wel heel leuk natuurlijk!)

Als Laura iemand te spelen heeft, dan laat ik ze toch vooral zelf spelen. Ik reik wel ideeën aan, zo van “goh, hebben jullie geen zin om te gaan stoepkrijten”, en verzorg op zijn tijd een bekertje ranja en een koekje, maar ik ga ze niet de hele middag vermaken.

Oh ik laat ze ook wel alleen spelen hoor, maar E.va vindt dat gewon moeilijk om lang vol te houden. Dat moeten groeien/leren. Op een gegeven moment mag mama zich nergens meer mee bemoeien denk ik :wink:

Hihihi dat dacht ik ook al… E.va is niet alleen een heel leuk meisje, ze heeft ook een hele leuke moeder! :wink: :thumbup:

Op het moment speelt Th. nooit met klasgenootjes buiten school, hij wil zelf niet en zijn vriendinnetje is nog een beetje te jong (net 4 en vindt school nog erg spannend/vermoeiend). Th heeft elke schooldag van 8.30 tot 13uur school dus wat dat betreft maakt het niet uit op welke dag ze willen spelen maar aan het einde van de week is hij wel erg moe en dan is het gewoon niet gezellig. Op woensdagmiddag heeft hij meestal logopedie dus dan kan het ook niet, donderdag is oma-dag dan kan het eigelijk ook niet…dus eigelijk kan er hier op maandag of dinsdag gespeelt worden.

Hier eigenlijk alleen de woensdagmiddag, omdat ze de vrijdagmiddag naar de naschoolse opvang gaan. Die middag is ook compleet voor de kids. Dan plan ik niks en kan er veel.

Na een lange dag school vind ik het echt onhandig! Dus dat doen we ook niet. We wonen hier in een zeer kinderrijke buurt dus dan is er altijd wel wat te spelen.

In het weekend doe ik ook niet. Er zit een meisje bij mijn oudste zoon in de klas die iedere zaterdag de hele lijst afbeld tot ze beet heeft. Nee de weekenden zijn voor onszelf.

@Karin2 wrote:

Hier wordt niet op dinsdag en donderdag afgesproken omdat de tijd dan zo kort is. Pas om half 4 zitten we aan tafel met thee enzo.

Greta, moet jouw meisje ook op maandagmiddag ? Vreemd, ik dacht dat dat universeel was zeg maar. Ze moeten toch dezelfde uren maken, dan hebben jullie vast andere lestijden ?

Hier gaan ze op ma, woe en vrijdag van 8:30 tot 12u en op dinsdag en d onderdag van 8:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15u.

Van 08:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15 dezelfde tijden dus!! :wink:

Een buurjongetje is dinsdag-, woendagdag- en vrijdagmiddag vrij…

Ons meisje alleen woensdagmiddag en vrijdagmiddag…

Ze heeft af en toe wel een margemiddag maar vanaf het begin van het schooljaar tot aan het einde van het jaar maar 1x (1 middag vrij dus)

Ze maakt meer uren dan veel andere kindertjes…

@Greetje14 wrote:

@Karin2 wrote:

Van 08:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15 dezelfde tijden dus!! :wink:

Een buurjongetje is dinsdag-, woendagdag- en vrijdagmiddag vrij…

Ons meisje alleen woensdagmiddag en vrijdagmiddag…

Ze heeft af en toe wel een margemiddag maar vanaf het begin van het schooljaar tot aan het einde van het jaar maar 1x (1 middag vrij dus)

Ze maakt meer uren dan veel andere kindertjes…

Laura heeft ook 3 middagen les, woensdag- en vrijdagmiddag vrij. Maar ze heeft het komende schooljaar wel 2 weken meivakantie (dat is op veel scholen niet zo). Dus ik neem aan dat het totaal aantal uren wel ongeveer gelijk uitkomt per school, als je de vrije dagen (studiedagen, vakanties) meetelt?

Ik zou niet alleen minder vaak afspreken, maar ook korter. Van 12 tot 17 vind ik persoonlijk erg lang als ze zo jong zijn. Hier is de gewoonte van 12 tot half 3, of van 3 tot 5 (ongeveer). die tijd kunnen ze zichzelf goed vermaken, en je hebt minder vaak een speeldip.

Ik zou ook wel minder lang willen, dan hikken we er ook minder tegenaan. E.va wil zelf nog helemaal niet echt spelen eigenlijk maar als ik aan haar vraag of ze wel wil (als er een klasgenootje na schooltijd naast haar staat die wil spelen) zegt ze altijd ja.

De tijden hier zijn normaliter van half 2 tot 5 en dat vind ik al te lang. Heb liever van half 3 tot half 5 ofzo. Misschien moet ik dat ook gewoon maar zeggen…

Btw : Van 12 -17 was een uitzondering omdat het jongetje perse bij ons wilde eten. Ik had nee kunnen zeggen maar het was wel heel gezellig hoor!

Hier gaat Aniek op maandag, dinsdag en donderdag naar school van 8.30 tot 11.45 en van 13.00 tot 15.15 uur.

Op woensdag en vrijdag gaat ze van 8.30 tot 11.45 uur.

Ze maken meer uren, maar zijn tot en MET groep 4 de vrijdagmiddag vrij. Dus op de lange termijn word dat gecompenseerd.

Pas in groep 5 moet ze ook vrijdagmiddag naar school.

Hier is het vaste prik, ze mag op maandagmiddag een kindje direct uit school meenemen of ergens gaan spelen en dat is dan dus van 15.30 tot zeg maar 17.00 uur.

Dinsdag word er niet afgesproken, woensdag mag ze afspreken maar dan tussen 11.45 en 15.00 uur, dan mogen er kindjes komen spelen en een broodje eten of ze gaat met het kindje direct mee.

Soms vraagt een ouder of ze het kind mogen brengen na de lunch en dan is het van 12.30 uur tot 15.30 max.

Woensdagmiddag laat zit Aniek op kaboutersport en over 4 maanden gaat ze zwemmen om 17.00 uur dus dan vind ik de max tijd van 15.30 echt prima.

Donderdag word er ook niet afgesproken, dan gaan er ook erg veel kindjes naar de NSO.

Vrijdagmiddag mag ze afspreken, maar dan is het wel dezelfde tijd als woensdag en blijven avondeten vind ik hier nog niet nodig.

Het is me al eens gevraagd, maar ik heb gezegd dat dat mag als ze in groep 3 zit. Eerder niet.

Vind het prima zo en Aniek zou ook altijd ja zeggen, ook al heeft ze geen zin, door deze afspraken te maken, krijgt zij ook ademruimte.

Als er nu op dinsdag en donderdag word gevraagd of een kindje mag komen spelen, kan ze zelf zeggen, nee dat kan niet, dat kan alleen op maandag, woensdag en vrijdag.

Klaar.

Anne moet maandag, dinsdag en donderdag naar school van 8:30-12 en van 13-15:15. Op woensdag moet ze van 8:30 tot 12:15 en vrijdags van 8:30 tot 12uur. Dit zal zoals het nu geregeld is haar hele basisschooltijd zo blijven. Vorig jaar hebben ze een wisseljaar gehad, zodat alle kinderen evenlang naar school gaan.

Hier wordt alleen op woensdagmiddag afgesproken en dan liefst na de lunch en voor het avondeten weer naar huis.

Volgens mij hebben ze hier vanaf groep 3 alleen woensdagmiddag vrij.

Hier hebben ze niet meer vakantie dan andere scholen.

En de margedagen zijn niet heel veel in een schooljaar.

Terwijl het buurjongetje elke dinsdagmiddag vrij is…

Maar om even op het topic terug te komen, ik zou alleen woensdagmiddag voor het spelen houden en dan bijv. van 14:00 tot 17:00.

Hier wordt er gespeeld van half 2 tot half 4 meestal.

Vind ik lang zat en y.ara meestal ook wel.

De ene week is dit drie keer per week (de dagen dat ze s middags vrij is)’

Een andere week bv maar 1 keer.

En speelt een kindje hier,dan bij een volgende keer speelt Y.ara daar.

Beetje om en om zeg maar.

wat een verschillen met scholen …Sanne heeft de woensdagmiddag vrij en 1x in de maand de hele vrijdag…voor de rest moet ze ook gewoon de hele vrijdag naar school :think: vraag mij soms wel af hoe dat zit want om mij heen hoor ik bij elke school weer andere tijden…

maar sanne speelt vaak ook 2/3 x en gaat liever ook nog niet naar iemand toe…heeft ze laatst voor het eerst echt gedaan en ze vond het wel leuk…vind de woensdagmiddag wel lang hoor van 1200 tot 1700 meestal…maar goed nu heeft ze woensdagsdags om 1700 uur zwemles dus wordt het iets eerder maar ze is helemaal kapot s avonds…ga er denk i nog even regelmaat in brengen in het spelen…

Issie gaat ze dan van 12.00 tot 17,00 bij iemand spelen of iemand bij haar :shock: :shock: :shock:

Dat vind ik erg lang zeg :o :o :o