Hoe vaak speelafspraken?

Ik ben een werkende moeder.

Dus eigenlijk is deze vraag vooral bestemd voor de werkende moeders :wink:



Hoe vaak plannen jullie een speelafspraak?



Kleine kabouter speelt niet heel regelmatig bij iemand als ik vrij ben.

Wel gaat ze naar een gastouder en speelt daar in de buurt met d’r klasgenootjes.



Ik denk dat ze gemiddeld gezien 1x per maand met iemand speelt.



Ik voel me hier wel eens schuldig om, omdat ik 1 van de weinige werkende moeders ben in de klas van m’n kleine kabouter.



Is dit gevoel reëel? :wink:

Ik werk maar onder schooltijden, maar vorig jaar ging mijn dochter ook 2 dagen naar de bso. Op de dagen dat ze niet naar de bso deed, mocht ze spelen. Ik plan heel weinig een speelafspraakje omdat die vaak pas op de dag zelf na school door de kinderen zelf worden gemaakt. Of ze dan ook mag spelen, laat ik afhangen van hoe moe ze op dat moment is/hoe druk het weekend was of gaat worden en ook van of ik er wel zin in heb. Ik probeer het om en om te doen: 1 dagje spelen, 1 dagje thuis. Mijn zoon is 4,5 en die speelt heel weinig omdat hij dat een beetje eng vindt.

Een aantal klasgenootjes/vriendinnetjes gaan naar een gastouder/oppas en maken op die dagen dan ook speelafspraken: het kind waarmee ze dan gaan spelen gaat dan mee met de gastouder (als die daar plek voor heeft) of ze gaan met iemand mee en de ouder van dat kindje brengt hem dan weer terug naar de gastouder. Ik weet niet hoe ze dat financieel doen. Ik denk dat de ouders van het kind dat naar de gastouder gaan niet meer betalen als die een kindje meeneemt maar ook niet minder als het kind ergens anders gaat spelen.

Wat jouw geval betreft, gemiddeld 1 keer in de maand vind ik een beetje weinig. Is dat inclusief het in de buurt van de gastouder spelen met klasgenootjes of zijn dat alleen de speelafspraken op jouw vrije dag? Wat vindt je dochter er zelf van? Ik zou even kijken of je met de gastouder kan regelen of ze op die dagen ook eens een speelafspraak kan maken. Of anders 2 keer in de maand op jouw vrije dag spelen en 2 keer qualitytime met mamma. Merk nu trouwens dat het naarmate ze ouder worden het moeilijker wordt om speelafspraakjes te maken omdat ze nu in een leeftijd komen dat ze allemaal dingen na school gaan doen.

Hier is de afspraak alleen op korte dagen spelen, wat standaard op woensdag en vrijdag uit komt. Nou is t zo dat we afgelopen veel aan ons hoofd hebben gehad en ik erg moe ben. Heb hem uitgelegd dat mama er vandaag geen zin in heeft en hem lekker thuis wil houden. Ik zorg dan voor een lekker crossantje tussen de middag en nu speelt die in zn uppie met de tractors.



Vind dat speel afspraken een beetje een om en om moet gaan. Ene keer kindje hier, daarna hij daar en ga maar door. Nu is t hier spelen al enige tijd afgehouden dus denk dat ik er vrijdag niet aan ontkom…



Vind t altijd wel vermoeiend :shifty:

Dat 1 x per maand is vanaf thuis zeg maar.

Bij de gastouder in de straat wonen 5 klasgenootjes en daar speelt ze dagelijks mee.



Kabouter had er tot voor kort weinig behoefte aan om te spelen.

Vanmiddag is er een klasgenootje, voor volgende week is er ook al een afspraak gepland.

O dan is er toch niets om je schuldig over te voelen als ze bij de gastouder dagelijks met klasgenootjes speelt. Zeker als ze er tot voor kort ook weinig behoefte aan had. Nu heeft ze dat wel en jij hebt geregeld dat dat deze week en volgende week kan.

Alleen als hij zelf zin heeft. En dat is niet elke week. Sowieso ga ik op de dubbele dagen (maandag, dinsdag en donderdag) niet heen en weer rijden. We wonen niet in het dorp van zijn school (als 1 van de zeer weinigen, de rest woont allemaal in het dorp zelf) dus vind het mijn taak om kinderen ook weer zelf thuis te brengen, of mijn zoon op te halen bij vriendjes en vriendinnetjes. En daar heb ik geen zin in op dubbele dagen, dan rij ik al 4 x heen en weer, dat vind ik genoeg, vooral ook voor dochter die steeds meegesleept moet worden.



Bij zijn tante (daar is hij op maandag en dinsdag) speelt hij wel vaak met het overbuurmeisje van daar dat bij hem in de klas zit.



Verder interesseert het hem nog niet zo. Hij vermaakt zich uitstekend als hij alleen is, of met zijn zusje.

Als Elise de kans krijgt ( maar die is iets ouder) dan word er dagelijks gespeeld. Ik ben een partime werkende ouder, maar vind 2x in de week een speelafspraakje meer dan genoeg! Ze gaat elke vrijdag naar de NSO en woensdag naar zwemles dus vaak speelt ze op dinsdag bij een vriendinnetje en komt donderdag een vriendinnetje bij ons.



Hier geen korte/lange dagen, alle dagen tot 14.00

hier meestal 3x per week dat ze ’ afspreken’

Als ze er zelf nog geen behoefte aan had/heeft dan is het goed toch? Zoonlief wilt alleen dat vriendjes en vriendinnetjes hier komen spelen. Die andere kinderen zijn daar wel een beetje klaar mee en willen het ook een keer andersom. Maar dat wilt meneer niet. Dus hij spreekt niet zo heel vaak meer af. Tja :roll:

Ik werk drie dagen in de week (waarvan ze twee dagen naar de BSO gaat - binnenkort naar dezelfde BSO als een aantal klasgenootjes), ben dus twee dagen in de week thuis en dan mag ze afspreken. De ene week spreekt ze allebei die dagen af, de andere keer spreekt één keer af (en heel af en toe niet, maar dat komt weinig voor).



Wat vind je dochter er zelf van? Vindt die het goed of moppert ze over dat het te weinig is?

Ze vind het zelf wel prima zo :wink:



Maar voor d’r sociale ontwikkeling vind ik het ook wel weer goed dat ze hier thuis ook speelt met andere kindjes.



Vanmiddag is d’r weer een klasgenootje geweest :mrgreen:

Als ze verder geen sociale contacten buiten school zou hebben, dan zou ik het meer nodig vinden dan wanneer ze naar een gastouder gaat en daar na schooltijd met klasgenoten speelt. :slight_smile:



Maar als je het idee hebt dat het vaker ‘moet’, dan zou ik het gewoon wat meer stimuleren. :slight_smile:

Ik ben het gaan stimuleren en we hebben nu de afspraak dat ze op woensdag met iemand speelt.

2 uurtjes.

Ik merkte dat ze dat meer dan genoeg vind :wink:



Ik vraag d’r voor het weekend al met wie ze woensdag wil gaan spelen.



Kan dat klasgenootje niet dan vraagt ze iemand anders en kan die ook niet dan wordt er thuis gespeeld :wink: