hoe vaak/ritme

Hier is 1 keer per uur nu al ongeveer een week de norm en dat is mij eigenlijk wat te vaak.

Hij drinkt 20/30 min aan één kant, valt in slaap, wordt een uur later wakker en wil weer.

Als ik ga verschonen ofzo (hem dus wakker maak) wil hij meteen wel weer drinken maar wil alsnog een uur later ook.

Heb niet het idee dat dat helpt dus.



's nachts ging het goed (om de 3 uren) als hij bij mij lag.

Maar nu we proberen hem in de wieg te houde (naast het bed) was dat vannacht ook met een uur ertussen.



Wat kan ik hier aan doen?

Dit vind ik wel erg heftig…



Oh ja de produktie is wel goed op gang dus datis het hem niet.

Ieder uur is wel wat veel. Misschien speelt er toch ook iets van zuigbehoefte mee? Al zou ik nog geen speen proberen maar wellicht wil hij zo af en toe even sabbelen op je pink?

Wat je ook nog zou kunnen proberen; een half uur is veel per borst. Na een kwartier loskoppelen en dan over naar de andere kant om daar ook weer te drinken. Vaak stroomt de melk na verloop niet meer zo snel aan de ene kant en als je hem dan aan de andere kant aanlegt krijgt hij dus meer voeding binnen in dezelfde tijd waardoor hij misschien wat langer verzadigt is.

ik dacht dat je niet moest wisselen voor de borst goed leeg is?



het is wel een idee.



pink lijkt ook beter te werken als een speen (al kan ik er dan nog niet bij weglopen :wink: ) en hij probeert af en toe te duimen :inlove: .

wanneer lukt ze dat?

misschien is dat de uitkomst.



probeer nu steeds zo lang mogelijk te rekken en laat het verder maar los.

@Mamalien wrote:

ik dacht dat je niet moest wisselen voor de borst goed leeg is?


Het is idd belangrijk dat je kindje de borst goed leegdrinkt, zodat hij ook goed aan de vette melk toekomt. Baby’s laten de borst vaak uit zichzelf los als ze voldaan zijn. Maar zeker als ze nog zo jong zijn is er idd kans ze na verloop van tijd in slaap vallen en toch net niet genoeg hebben gedronken.

Wat je zou kunnen doen is reageren op het drinkgedrag van je kindje. Eerst zal hij korte zuigbewegingen gaan maken om de melkstroom op gang te brengen. Zodra de melk begint te stromen, zal hij ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze). Als de borst al aardig leeg raakt (je borst zal dan soepeler aanvoelen dan vóór de voeding), zal hij meerdere keren zuigen en dan nog een slokje melk doorslikken. Misschien is hij dan al wel soezelig, maar hij zal dan waarschijnlijk nog niet echt vast slapen. Dat is een goed moment om hem voorzichtig van de borst te halen (het vacuüm kun je verbreken door je pink voorzichtig in zijn mondhoek te leggen) en hem eventueel even rechtop te houden voor een boertje of zelfs het verschonen van een luier om hem weer wat alerter te krijgen. Meestal begint een baby dan met hernieuwde belangstelling aan de andere borst, waarna hij verzadigd genoeg zal zijn om daarna lekker een poosje te kunnen slapen.

ik dacht dat je niet moest wisselen voor de borst goed leeg is?



het is wel een idee.



pink lijkt ook beter te werken als een speen (al kan ik er dan nog niet bij weglopen :wink: ) en hij probeert af en toe te duimen :inlove: .

wanneer lukt ze dat?

misschien is dat de uitkomst.



probeer nu steeds zo lang mogelijk te rekken en laat het verder maar los.

yvonne ik herken dat drinkgedrag en als ik jou goed begrijp kan ik hem dus loshalen als hij vaker zuigt als slikt.

dat vroeg ik me al af.



vannacht werkelijk ieder uur!

mijn borsten voelden ook heel leeg.



misschien moet ik dus toch sneller wisselen, denk dat hij dat niet zo goed aangeeft.

mijn dochter werd gewoon kwaad.

maar hij blijft gewoon dorgaan. met de hik ook hij ondergaat het leidzaam terwijl mijn dochter heeel hard ging huilen dan (en dan was het over :wink: ).

Misschien is dat toch het verschil tussen jongens en meiden? (Yvonne jij hebt daar meer kijk op met je setje :wink: ) Mijn jongens zijn ook behoorlijk relaxt. Casper dronk telkens maar 1 borst maar was dan ook echt voldaan en dat was niet ieder uur (begon met iets van 2 uur ertussen maar al snel werd die tijd langer).

Duimen begon bij Floris rond de 3/4 maanden (oi dan heb je nog ff… :angel:) voor hij die coordinatie had.

Aangezien je mannetje echt overduidelijk niet tevreden is na wat hij heeft gedronken, hij ws ‘doorsabbelt’ ipv effectief drinkt (dat kun je dus na verloop van tijd herkennen aan wat Yvonne schrijft, geen zuig, pauze, slik) kun je op zo’n moment gerust wisselen. Voor het op gang krijgen is het vooral heeeel belangrijk je borst leeg te laten drinken, daarna zal hij ws de tweede borst een tijdlang nog niet leeg kunnen drinken omdat er meer dan genoeg melk is. Naarmate hij groeit zal hij steeds effectiever die tweede ook leeg drinken en zo krijgen je borsten automatisch weer het sein dat het tijd wordt meer aan te maken. Is er overduidelijk te weinig melk krijg je die welbekende heerlijke regeldagen met meer willen drinken.

Daarom is het ook belangrijk dat als je in zo’n ‘tussenstadium’ zit en je bent bv met je linkerborst een voeding geeindigd dat je de volgende voeding begint aan die linkerkant zodat beide borsten een gelijk seintje krijgen.

Hopelijk heb je wat aan de tips (vooral je kereltje natuurlijk) en krijg je eindelijk wat meer uurtjes nachtrust. :-*

@Mamalien wrote:

yvonne ik herken dat drinkgedrag en als ik jou goed begrijp kan ik hem dus loshalen als hij vaker zuigt als slikt.

dat vroeg ik me al af.


Ja hoor, dat kan :slight_smile: Hij moet wel eerst een tijdje echt actief en effectief hebben gedronken en als je dan op een gegeven moment idd merkt dat hij meerdere keren moet zuigen om nog eens een slokje melk binnen te krijgen, dan kun je aannemen dat die borst goed leeg is gedronken.

Hoe doet je zoontje het verder ten aanzien van groei en de plas- en poepluiers?



@Mamalien wrote:
misschien moet ik dus toch sneller wisselen, denk dat hij dat niet zo goed aangeeft.


Dat is heel goed mogelijk. Het komt wel vaker voor dat zo’n kleintje de kracht en energie nog niet heeft om het helemaal zelf te regelen en dan kan er tijdelijk een beetje hulp van de moeder nodig zijn.



Ik hoop dat de nachten snel wat beter gaan, succes!

@Rhiannon wrote:

Misschien is dat toch het verschil tussen jongens en meiden? (Yvonne jij hebt daar meer kijk op met je setje :wink: )


Mijn setje heeft idd twee hele verschillende bv-periodes opgeleverd :smiley: Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke ervaring heh :wink: Uit onderzoeken is volgens mij wel naar voren gekomen, dat jongetjes gemiddeld 's nachts vaker wakker worden en 's nachts vaker om een voeding vragen dan meisjes.

Heel verschillend zal vast ook gebeuren bij 2 meiden of 2 jongens. Mijn jongste is nu ook al anders dan de voorgaande BV periode. Maar dat van de nachten…euhm daar begint zich ook een verschil te ontwikkelen. Waar de oudste ondertussen doorsliep wenst deze jongeman idd nog een slokje midden in de nacht. 8) Ach ooit slaapt ie door en daarna volgt weer een periode dat ze midden in de nacht pas terug komen van het stappen. :lol:

Ik ga Floris weer wat drinken aanbieden want hij roept me. :-*

Meisjes slapen eerder door tov. jongens? Kan iemand dat Kaya even vertellen? :lol:

Lynn wordt ook nog tig keer wakker 's nachts hoor, en is bijna 10 maanden :zzz:

Maandag Lk langs laten komen want het was nog steeds drama.



Eindconclusie was vette overprodukte.

Dus hij kwam zo vaak omdat ik toch nog te snel van borst wisselde ipv te weinig.

En doordat ik nog meer ging wisselen werd het erger.



Ze hoorde met drinken hoe hij zich steeds verslikte en het hem om de mond heen weg liep.

Hij kreeg dus geen vetten of in iedergeval niet genoeg.



Moet nu 4 uur lang 1 kant geven.

En morgen belt ze hoe het gaat.

hoop dat dit het is.

Mijn borsten zijn nog niet omgeschakeld dus er staat nu helemaal veel druk op voor hem.



Moest eerst naar het CB en daar bleek hij enorm gegroeid.

Ik moest van hun maar even alles af gaan kolven, bewaren en tijdelijk ha flesvoeding geven om te kijken of het niet aan mijn borsten lag :wall:

Je had de LK moeten horen :mrgreen: .

Wat een ommezwaai zeg, van constant soepele borsten en vaak drinken naar overproductie en blijkbaar gespannen borsten. Goed dat je een lk hebt geraadpleegd :thumbup:

Waarschijnlijk zul je wel een aantal dagen moeten blokvoeden (dus binnen drie a vier uur steeds dezelfde borst aanbieden als je kindje wil drinken en na dat tijdsbestek de andere borst aan bod laten komen) om de overproductie onder controle te krijgen. Als de spanning in je borsten erg vervelend wordt, kun je eventueel éénmalig je borsten goed leeg kolven en vanaf dat punt met een schone lei het voeden weer oppakken.

Hopelijk is e.e.a. snel weer goed op elkaar afgestemd, succes!

ja had het ook nooit bedacht maar soepel betekende blijkbaar niet leeg.



natuurlijk weet ik niet of de lk het bij het rechte eind had, dat moet nog blijken.

maar merk wel dat teveel melk NU in iedergeval het probleem is.

Maf maar wel goed zeg! Er is iig genoeg voor hem dat scheelt, balen dat het eigenlijk teveel blijkt want die vetten is idd waar hij lekker van kan slapen. Hopelijk merk je daar ook het effect van. :-*

Gelukkig maar eigenlijk dat soepel niet betekend leeg anders liepen we allemaal met Pamela’s gedurende de hele BV tijd. :lol: Als voorbeeld; tijdens de zwangerschap zo rond het einde was het bij mij uit de klauwen gegroeid en zat ik in maat F/G en nu zit ik weer in mijn eigen maat een ruime D. :wink: Anders was BV geven ook niet voordelig met die grote maten BH’s met dito grote prijzen… :angel:

@Rhiannon wrote:

Gelukkig maar eigenlijk dat soepel niet betekend leeg anders liepen we allemaal met Pamela’s gedurende de hele BV tijd. :lol:


Soepel=‘leeg’ moet wel in context worden gezien, je kijkt dan dus naar het hele proces (als een borst goed wordt leeggedronken, zal deze aan het einde van een voeding soepeler aanvoelen dan ervoor) :slight_smile: