Hoe vaak naar de PSZ?

Hoe vaak gaan jullie kinderen naar de PSZ?

Vandaag heb ik het informatieboekje van de PSZ hier in Pijnacker gehad en daar werken ze met vaste dagdeelcombinaties:

• maandagochtend en donderdagmiddag
  • maandagmiddag en donderdagochtend
  • dinsdagochtend en vrijdagmiddag
  • dinsdagmiddag en vrijdagochtend
  • woensdagochtend

Ik werk op maandag, dinsdag en vrijdag, dus geen enkele dagdeelcombinatie is handig :think:

Ik dacht zelf aan dinsdagmiddag en woensdagochtend (zodat hij toch met beide programma’s mee kan doen), maar dat gaat hier dus niet :frowning:

Nu is alleen de woensdagochtend een optie, maar door de PSZ wordt het afgeraden om maar 1 dagdeel in de week naar de PSZ te gaan, omdat ze dan niet goed kunnen wennen :eh: Kan ik ook wel inkomen, maar naast de PSZ gaat Jarno ook gewoon 1 dag (of misschien straks zelfs 2 dagen, we staan op de wachtlijst) in de week naar het KDV.

mag ik vragen waarom je hem dan ook nog naar de PSZ wil hebben als hij ook naar een KDV gaat?

Ik heb dat nooit gedaan, alleen KDV ( vond het teveel gedoe… :oops: en als ik dan vrij ben vond ik het ook gezellig als ze thuis waren) ik vond PSZ dan eigenlijk niets toevoegen…

op school ( basisschool) gaat het verder prima en heeft ze 0,0 problemen gehad

Ik heb altijd begrepen dat de PSZ een goede ‘opstap’ is richting de basisschool :think:

Als het bijna geen verschil is tussen een KDV en een PSZ, dan hoeft Jarno van mij niet ook nog zonodig naar de PSZ toe.

misschien kan je een keer gaan kijken? Ik zou dat de eerste keer zonder kind doen… wordt ie ook nog niet enthousiast… maar mijn ervaring is dat er niet veel verschil is…

en mocht je al weten naar welke basisschool je hem wilt hebben kan je daar op school ook altijd nog naar ervaringen vragen

en jarno is van maart ofzo ergens toch dus hij stroomt in dan en dan naar de zomervakantie begint ie ook weer in groep 1 dan heeft ie tot de zomervakantie ook mooi tijd om te wennen aan school enzo als opstap…

op het CB hebben ze mij al veteld dat PS niet nodig was als ze ook al meerdere dagdelen naar een KDV gingen, dus ik heb het niet gedaan en het scheelt ook een hoop heen en weer geren moet ik zeggen :wink:

Plus ik voind het anders teveel worden, 2 dagen KDV en dan ook nog PS…

@Heleen wrote:

op het CB hebben ze mij al veteld dat PS niet nodig was als ze ook al meerdere dagdelen naar een KDV gingen, dus ik heb het niet gedaan en het scheelt ook een hoop heen en weer geren moet ik zeggen :wink:

Plus ik voind het anders teveel worden, 2 dagen KDV en dan ook nog PS…

dat had ik dus ook, willemijn zit nu drie dagen bij het KDV dan zou ik haar ook nog twee delen naar de PSZ brengen… daggetnie

ik blijf bezig he, hahaha

kijk voorbereiding op school klinkt harstikke leuk enzo maar groep 1 is nog heeel veel gewoon spelen… in de hoeken en buiten enzo…

vorig jaar hadden ze drie werkmomenten in de week… drie uur is dat ongeveer, de rest was spelen in de hoeken, vrij spelen en buiten spelen…

en ze leren daar heel veel van maar of ze daar nou zo fanatiek op voorbereid hoeven worden…, dat lukt op een PSZ ook wel.

ze leren op een PSZ dan wel even dat ze in de kring zitten enzo maar op een KDV doen ze dan wel geen kring maar bij het gezamenlijk eten en drinken en zingen lijkt er ook wel op… en uiteindelijk is het toch weer anders als op school en leren ze het daar ook nog wel hoor.

en wat ik eerder ook al zei… tot de zomervakantie in zijn eerste jaar kan hij ook mooi wennen…

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik binnenkort dan maar een keer een kijkje ga nemen op de PSZ om te zien hoe of wat. Op het KDV waar Jarno nu zit doen ze ook al onwijs veel activiteiten met buiten spelen, eten, drinken enzo.

Als het met Thomas goed gaat dan gaat hij 2 halve dagen naar de Peuterspeelzaal (maandagmiddag & donderdagochtend), anders gaat hij tijdelijk 1 halve dag. Maar ik vraag me af in hoeverre hij de PSZ nodig heeft als voorbereiding, hij gaat naar de Vrije School en daar is het toch anders.

Maar het lijkt me dat een KDV bijna hetzelfde bied als een PSZ!

Ik zie de kleutergroepen als voorbereiding op de verdere basisschool. En een voorbereiding op een voorbereiding lijkt me niet nodig.

De oudste 3 zijn destijds wel aan de psz geweest. En dan met name omdat het me leuk leek voor de kinderen en ik op die manier ook andere ouders leerde kennen. De 3de is overigens bewust pas vavanf ruim 3 jaar gegaan.

De 4de en 5de zijn helemaal niet meer gegaan. (en dus ook niet naar het kdv). Ik doe liever zelf leuke dingen met ze (zwemmen, peutergym, speelgroepje, met vriedinnen met kleine kinderen afspreken).

Ook de jongste van 2 heb ik niet op de wachtlijst laten zetten.

Wat aansluiting betreft op de kleutergroepen was voor de 4de en de 5de geen enkel probleem. De 4de is zelfs versneld naar groep 3 gegaan omdat hij het wel gezien had in de kleutergroep.

Nu hadden/hebben ze natuurlijk het voordeel dat ze de school al van binnen en buiten kennen voordat ze 4 jaar zijn. Dit in tegenstelling tot een oudste binnen een gezin. Maar buiten dat ben ik ook van mening dat er niets mis is met het feit dat een 4 jarige een klein half jaartje moet wennen aan de basisschool. En veel dingen die kinderen op een psz zouden kunnen leren kunnen ze ook thuis in hun veilige omgeving leren. En dan zijn ze met 4 jaar nog jong genoeg om de vleugels verder uit te slaan.

ik wilde nog stemmen, maar mijn mogelijkheid staat er niet bij. 0 keer dus.

Mijn oudste van 2,5 tot ruim 3 jaar: 2 dagdelen, daarna 3 dagdelen.

Mijn jongste zoon van 2 jaar en 2 maanden: 2 dagdelen, vanaf 2 jaar en 9 maanden 3 dagdelen.

brittany gaat maandagmiddag en donderdag ochtend en dat is dus 2 dagdelen.

en als 3 jaar is kan ze eventueel woensdagochtend naar de 3 jarige groep.

maar denk niet dat ik doe

Andre gaat 2 dagdelen naar de PSZ, nl. de maandagmiddag en de donderdagochtend. Ik had liever gehad dat hij 2 ochtenden ging maar dat was hier niet mogelijk. Hij komt nu maandagmiddag helemaal kapoetie thuis en gaat dan gelijk z’n bedje in voor een uurtje.

Normaliter slaapt hij tussen de middag nog minimaal 1 uur, maar meestal 1,5 a 2 uur.

Als Sandra straks 2,5 jaar is gaat zij er ook heen. Ik vind het een goede ontwikkeling voor ze. Aangezien ik de hele dag werk en mijn hubbie niet van het knutsel- en kleurwerk is en ik niet alles in het weekend kan, leren ze dat daar ook veel.

Wij zijn zelfs aan het kijken of Sandra niet 1 dag in de week naar het KDV kan. Het ligt eraan of dit financieel haalbaar is voor ons en wat we hiervan terugkrijgen. Ik heb nl. bij Andre gemerkt (die van z’n 4e tot 1,3 jaar naar het KDV ging) dat hij veel makkelijker naar anderen toe gaat of anderen bij zich toelaat. Dus niets eenkennig ofzo. Maar misschien heb ik ook wel gewoon geluk gehad hoor!

Hier heb je veel PSZ waar je je kindje niet op kunt geven als ze ook al naar het KDV gaan. Dat vinden ze teveel voor het kind. Een klein beetje kan ik me dat wel voorstellen.

Mijn ervaring is overigens dat ze zowel op het KDV als op de PSZ werkjes maken, boeken lezen, kring houden en allerlei andere leuke dingen doen met de kinderen. Daar zit niet zo heel veel verschil volgens mij in.

Suc6

Mijn kinderen gingen eerst 2 dagdelen naar school en vanaf dat ze 3 waren gingen ze ook 3 dagdelen naar de psz. Dat 3e dagdeel ws een groep met alleen 3-jarigen.Ze kregen dan vaak ook wat moeilijkere opdrachten die te moeilijk zouden zijn voor 2-jarigen.

@lentemama wrote:

Ik heb altijd begrepen dat de PSZ een goede ‘opstap’ is richting de basisschool :think:

Als het bijna geen verschil is tussen een KDV en een PSZ, dan hoeft Jarno van mij niet ook nog zonodig naar de PSZ toe.

de enige toevoeging die ik kan bedenken voor een PSZ is dat hij daar kindjes leert kennen die samen met hem naar de basisschool gaan. Maar dan moet je wel een PSZ hebben die aan een school gekoppeld is, zeg maar, zodat alle kindjes van die PSZ ook naar dezelfde school gaan.

En je ziet wel vaker dat ze op een PSZ dezelfde werkmethode hebben als op de basisschool in de kleuterklassen (bijv. zelfde methode met thema’s). Dan is het weer wat meer herkenbaar zodra ze naar de basisschool gaan.

ethan begon met 1 octend en gaat nu 3 ochtenden. het liefst heb ik hem 4 ochtenden maar daar moeten we nog eventjes mee wachten.

ethan moet zo vaak om hem te stimuleren in zijn ontwikkeling.

hij geniet op psz en leert daar heel veel.

voor levi zou ik gewoon 2 dagdelen doen en misschien als hij 3 wordt 1 dagdeel erbij maar zover is het nog niet. :mrgreen:

Lucas gaat naar het kdv dus ik ga hem echt niet naar en psz brengen. Ik zie de toegevoegde waarde niet. Ik wil hem ook nog een paar dagen thuishebben… haha. PSZ is ook goed horo voor een kind maar alleen als ze hele dagen thuis zijn en niet naar een kdv gaan (vindt ik).

Ds als jou kindje ook al naar een KDV gaan zou ik misschien de PSZ maar laten schieten.

Succes met je keuze.

Ruben gaat 2 dagdelen naar de psz en 2 dagen naar het kdv. Reden om hem ook naar de psz te doen zijn oa dat hij daar weer andere kindjes leert kennen. De meesten zal hij op school ook weer tegenkomen. Ik had de indruk dat hij die uitdaging nodig had. En bovendien gun ik het Minke ook om mij eens een paar uurtjes voor zichzelf te hebben. Dat heeft Ruben ruim1,5 jaar ook gehad. Ik merk dat zij veel rustiger zelf en met mij kan spelen als hij er niet omheen loopt te stuiteren.