Hoe uitnodigen?

Volgende week ben ik jarig en omdat mijn moeder erg ziek is, wil ik het niet écht vieren.

Nu leek het mij wel leuk en fijn om met vrienden te gaan eten, in een eetcafeetje bij mij in de buurt. Kids kunnen makkelijk mee door goede voorzieningen.

Maar… eigenlijk wilde ik niet voor twee gezinnen de rekening betalen.

Maar… vind wel dat ik dat moet doen als ik zou vragen of ze zin hebben een hapje te eten.

Hoe pak ik dat aan?

Toch maar iets anders verzinnen? :wink:

ik zou zelf geloof ik niet zo snel voor zoiets kiezen (al is het wel eens geweest met uiteten op verjaardag dat er spontaan werd bijgedragen), maar wat ik me kan bedenken om het subtiel aan te geven is bv een opmerking als: de drankjes zijn voor mijn rekening oid. Zo’n verkapte mededeling ken ik bv ook wel van verjaardagen in de kroeg, waar dan wordt gezegd: om zo laat geef ik een rondje.

Denk dat je het etentje dan beter onafhankelijk van je verjaardag kan opperen. Sterkte met je moeder.

Waarom nodig je ze niet gewoon uit om bij jullie te gaan eten?

Dan vraag je gewoon of iedereen wat mee neemt.

@esmie wrote:

Waarom nodig je ze niet gewoon uit om bij jullie te gaan eten?

Dan vraag je gewoon of iedereen wat mee neemt.

Dat wilde ik ook zeggen. :slight_smile:

Ik vind het erg raar om iemand uit te nodigen voor een etentje en dan te laten betalen voor zijn eigen deel. Dat hoort niet.

Als je dat niet wilt of kunt betalen, dan moet je ze ook niet uitnodigen daarvoor. Inderdaad, nodig ze anders voor een etentje thuis uit.

Of gewoon eerlijk aangeven dat je wel graag iets zou willen doen voor je verjaardag maar, gezien de situatie, geen energie hebt om zelf vanalles te regelen (dat zal toch iedereen begrijpen) maar het wel leuk zou vinden om een hapje te gaan eten?

En dan vragen of ze geen cadeautje voor je kopen maar in plaats daarvan hun eigen eten willen betalen? (euh dat moet je wel iets gezelliger verwoorden dan :slight_smile: )

Je kunt aangeven dat men wel zal begrijpen dat je je verjaardag niet echt wilt vieren nu, maar dat je het wel fijn zou vinden om met vrienden er even uit te zijn. Je kunt dan vragen of ze er wat voor voelen om met zijn allen een hapje te gaan eten op eigen kosten en dat jij bijvoorbeeld het toetje voor je rekening neemt of de drank ofzo. Ligt ook aan de financiele situatie van de vrienden natuurlijk. Maar als die goed is lijkt het mij geen probleem. Sterkte.

@juulke wrote:

Ik vind het erg raar om iemand uit te nodigen voor een etentje en dan te laten betalen voor zijn eigen deel. Dat hoort niet.

Als je dat niet wilt of kunt betalen, dan moet je ze ook niet uitnodigen daarvoor. Inderdaad, nodig ze anders voor een etentje thuis uit.

Zou mijn antwoord kunnen zijn :thumbup:

@lbc wrote:

Je kunt aangeven dat men wel zal begrijpen dat je je verjaardag niet echt wilt vieren nu, maar dat je het wel fijn zou vinden om met vrienden er even uit te zijn…

Dank je, je begrijpt precies wat ik bedoel.

Of ik het aandurf is een tweede :wink: