hoe te beginnen

mijn zoontje is nu net 2 en is erg geintresseerd in de wc. hij geeft al een tijd aan dat hij poept. alleen zit tussen het zeggen en doen welgeteld 2 seconden :mrgreen:

ook als hij zonder luier is, en hij plast (bijvoorbeeld in de badkamer) dan merkt hij het wel.



vaak gaat hij mee naar de wc als ik moet plassen, en dan wil hij ook altijd even zitten.



maar hoe kan ik nu het beste beginnen met zindelijk maken. want telkens luier om/luier af met romper is ook best een gedoetje. en in de tijd dat hij zegt en doet poepen, is hij allang klaar en moet ik zn luier nog af doen :mrgreen:

ik heb al wel een hemd en een boxershortje voor hem gekocht.

en ik denk dat ik zo’n brilverkleiner ga halen. een potje vind ik altijd een beetje viezig :sick:

Wij zijn gewoon per direct gestopt met luiers. Op een dag vertellen dat de luier afgaat, en steeds in zijn blote gat rond laten lopen, behalve als we weg gingen. maar vooral een week uitgekozen dat ik niet veel hoefde te werken, en boodschappen wat meer vooruit kopen, zodat we veel thuis waren. Eerst een berg plasjes op de grond, maar binnen een week helemaal zindelijk, en een maand later ook 's nachts. Dat laatste is helaas over sinds hij aan de diarree is geweest en er zo van geschrokken is, maar overdag gaat het sindsdien prima.

Hier juist heel erg het kind gevolgd zeg maar.



Afgelopen oktober (zoonlief was toen bijna 2,5) wilde hij ineens zelf geen luier meer om. Nou prima, mama zet hier een potje neer en als je een plasje moet doen, dan ga maar op het potje :thumbup:

Thuis mocht hij in zijn blote billen lopen, maar als we ergens naar toe gingen, dan ging de luier weer om en dat vond hij ook geen probleem.

Vanaf november mocht hij naar school (woon in België) en die 3 ochtenden moest hij dan een luierbroekje aan. Dat was élke keer weer een hoop gedoe, want om de een of andere reden wou hij géén luierbroekjes aan… :roll:



Thuis ging het redelijk, plasjes deed zo nu en dan in het potje en een enekele keer zelfs op de wc :smiley:

Maar echt zindelijk was hij nog niet. Nouja, komt vanzelf wel, heb ik altijd gedacht.



Een paar weken terug stond ik weer 's morgens te steggelen met hem omdat ie dat luierbroekje niet aan wilde. Een beetje kriegelig zei ik: Luister eens schat, als jij thuis álle plasjes op het potje of de wc doet, dan hoef je geen luier meer aan als je naar juf An gaat!

En sindsdien is meneer zindelijk :shock:

Geen enkel ongelukje meer, alle plasjes worden op tijd aan gegeven en overdag heeft ie nooit meer een luier aan, ook niet als we ergens naar toe gaan :dance:



Alleen 's avonds krijgt hij nog een luier aan…

Die hij vervolgens vrijwel meteen daarna vol poept :mrgreen:



Ik ben zo rond 2,5 ook begonnen met hemd en boxershortje, dat is idd makkelijker dan steeds een rompertje los te moeten maken.



Ik vind een potje juist handig, want soms had ik het niet eens in de gaten en dan dacht ik; wat hoor ik? En dan zat meneer al braaf op het potje te plassen.

Potje na elke plasbeurt uiteraard even goed omspoelen :wink:



Succes met het zindelijk worden, komt vast vanzelf goed!! :thumbup:

Hier een dame in hetzelfde stadium en ik twijfel ook over het vervolg. Romper en luier inderdaad heeeel onhandig (en hopelijk zit er over een paar maanden bij mij ook nog een buik in de weg :wink: ).



Gisteren hadden we bijna het eerste plasje op de wc maar ze zei ‘klaar’, ik zet haar op de grond en daar kwam het plasje :mrgreen:

Uitgelegd dat ze dat ook mag doen als ze op de wc zit. Maar ik heb nog geen zitverkleiner en ze zit dus niet lekker. Potjes ben ik ook niet zo van.



Dus ik zou eerst inderdaad voor een zitverkleiner en eventueel een voetensteun gaan, zodat hij stevig zit (erg belangrijk voor de ontspanning!). En afhankelijk van hoe je zoontje is, de snelle of de langzame methode gebruiken :wink:



Ik overweeg toch de snelle methode omdat ze zo ook in 1 weekend het drinken uit een beker doorhad. Twee keer de volledige beker drinken over zich heen gegooid, ze dacht ‘bah vies, moet ik maar niet meer doen’ en ze had het door :thumbup:

bedankt voor de tips! toch maar even kijken voor een bril verkleiner dus.

Marlous, bijna de plas in de wc :mrgreen:



uit een beker kan J. inderdaad ook ineens heel goed drinken. nu stimuleren ze dat ook op het kdv, maar hij pikt het heel snel op.



vervelend is dat ik 3 dagen werk, en hij 2 dagen op het kdv zit. is het dan niet lastig voor hem om dan als mama thuis is op de wc te gaan en dan naar het kdv een luier?