Hoe staan jullie hierin? verjaardagsfeestje perikelen

Niek is in september 8 geworden en ze mag haar feestje in januari doen. Nou wil ze 3 meisjes uitnodigen waar ze in eerdere groepen mee bevriend was, maar die haar nu eigenlijk helemaal links laten liggen. Het was ooit een hecht clubje, maar door klassenindeling die veranderde kwam Niek als enige in een andere klas terecht en hoewel ze dicht bij elkaar wonen, spelen ze nooit meer samen.

Afgelopen jaar is Niek dus ook bij geen van deze meisjes uitgenodigd (voorheen altijd) en ik heb er dus moeite mee dat ze deze meisjes wel wil uitnodigen op haar feestje. Naar mijn idee kan ze beter investeren in meisjes die vanuit de klas en vanuit paardrijden met haar bevriend zijn en ook vaak met haar spelen. Dan komt ze ook makkelijk aan 7 vriendinnetjes. Maar ze wil dus toch die 3 meisjes erbij en daarvoor moet ze dan 3 andere meisjes laten schieten terwijl die in potentie toch echt meer met haar omgaan… hoe zouden jullie dit vinden en wat zou je doen. Moet ik het laten gaan en haar zelf laten ontdekken dat het niets word of toch een beetje sturen… :think:

Ik zou haar uitleggen waarom jij die meisjes niet zou uitnodigen.

Maar als zij daarna aangeeft de drie dames wel te willen uitnodigen, dit gewoon doen en dan maar zien hoe het gaat.

moeilijk. Vindt ze het niet erg dat ze niet op de feestjes was van die kinderen? niet dat je dat terug moet doen, maar ze hebben toen niet aan haar gedacht.

Moeilijk!

Michaël had zijn feestje drie weken geleden.

Ik zag het niet zitten om de hele klas uit te nodigen (22 kids).

Hij mocht er 6 uitnodigen van mij (met hem erbij dus 7 én hij werd 7 jaar, dus een deal waar hij zich kon in vinden).

Nu heb ik het niet voor een bepaald vriendje van hem ( :silenced: ). Hij wou hem er in eerste instantie graag bij, maar dat zag ik niet goed zitten (probleem is dat Michaël nogal gemakkelijk beïnvloedbaar is en die jongen hem niet in positieve zin beïnvloedt, zeg maar).

Ik heb hem alternatief aangereikt, door andere namen te noemen.

Goed voor mij, is hij daar zonder problemen mee in gestemd.

Als ik het doortrek naar jouw situatie, dan zou ik dus proberen Niek te overtuigen/uit te leggen waarom je liever die drie meiden er niet bij hebt.

(terecht, vind ik).

Maar misschien wil Niek net wél pogen om de banden die ze ooit hadden opnieuw hechter te krijgen. Het siert je dochter dat zij hen toch wil uitnodigen, ondanks het feit dat zij op hun beurt haar “vergeten” zijn. Pols grondig naar haar drijfveren en zie wat daar uitkomt.

hoe dan ook: fijn feestje gewenst !

xxx

Gerda

Wij hadden hetzelfde op Laura’s feestje, al ging dat maar om 1 meisje. Dat meisje is blijven zitten het afgelopen schooljaar, dus ze zitten nu niet meer samen in de klas. Het jaar ervoor had Laura haar wel uitgenodigd, maar dat meisje haar niet (mocht niet van de moeder, ik weet nog steeds niet waarom niet, want ze speelden toen heel vaak samen). Dus wij hadden zoiets van “dan is zij ook niet meer welkom bij ons”, maar eigenlijk vond ik dat ook weer te kinderachtig. Hoe dan ook, ondanks veel praten en uitleggen wilde Laura haar er toch perse bij hebben dit jaar en dat hebben we gedaan (ook al ging het tegen ons gevoel/verstand in).

Maar wij vonden Laura’s wens toch belangrijker.

In jouw geval gaat het om drie meisjes. Ik zou voorstellen om die drie samen een keertje apart uit te nodigen om pannenkoeken te komen eten of zoiets, zodat ze toch een beetje iets feestelijks doen samen, maar dan niet op haar kinderfeestje. Misschien krijg je je dochter wel warm voor dat idee?

Ze wil iets gaan doen waar we met de auto naar toe gaan. Dus naast haarzelf kunnen er echt maar 7 anderen mee. Puur vanuit bestaande vriendschappen hebben we haar gezegd dat we het belangrijk vinden dat ze in eerste instantie denkt aan haar liefste vriendinnetjes waar ze graag en vaak mee speelt. Dat zijn er sowieso al 5. Dus dan kunnen er maar 2 nog bij. Ze wil toch graag dan 2 van die 3 meisjes. Van 1 kan ik het me nog indenken, die komt, zij het zelden toch nog wel eens vragen of Niek kan spelen. Dat ze nu niet was uitgenodigd was volgens zeggen omdat het feestje op vrijdagmiddag was en Niek in groep 5 zit en vrijdagmiddag school heeft… oke, maar dan nog had ik het fijn gevonden als ze dit hadden aangegeven.

Het andere meisje laat haar echt helemaal links liggen, maar volgens Niek schijnt ze op school wel veel met haar te spelen…

We laten het even rusten en als ze het echt wil, dan gaan we het maar doen denk ik… maar lastig vind ik het wel… :?

Cell, als je het nu al lastig vindt…wacht maar tot ze groter worden :mrgreen:

Ik snap je dilemma’s en vragen…heb ze zelf ook gehad en met een meisje van nu 9 in groep 6 die sinds dit schooljaar is opgesplitst in 2 groepen (5/6 en een 6/7-groep) nog meer…er zijn al meerdere kinderen jarig geweest, maar niemand weet eigenlijk goed hoe nu de feestjes te plannen en wie uit te nodigen, dus blijft het allemaal een beetje hangen/zweven.

Komende zaterdag is er een feestje van de eerste, die toch echt al op 6 oktober jarig was…gelukkig kan mijn meisje erbij zijn, aangezien ze om de week bij haar vader is en komend weekend gelukkig niet.

Lastig blijft het om je te proberen in te leven in wat er in de hoofden van de meiden van haar leeftijd omgaat…en dat blijft echt toch nog heel lang zo, hier weten we het zelf bij de grootste van 14 niet eens…

Blijf bij jezelf, probeer dichtbij de wereld van jouw meisje te blijven en dan komt het allemaal goed… :hug:

Ik vind het het ook lastig en ik kan me je gevoel heel erg voorstellen. Ik geloof niet dat ik er heel erg blij van worden zou. Vind de tip om die meiden een keer apart met elkaar pannenkoeken te laten eten wel een goede. Dan kan je meteen aan ze vragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. Ik had dat in het belang van mijn meissie wel willen weten. Sas is ook best gevoelig en ik wil niet dat ze op haar hart getrapt wordt, dus ik zou het die dames dan dus vragen. Ik hoop dat ze een topfeessie heeft!

Toch zou ik er voor nu niet zo zwaar aan tillen

Kinderen wisselen nog vaak en hebben soms echt eigen ideeen over feestjes en komen dan wij volwassenen.

Zeker als het pas in januari is ik zou het nog even laten rusten.

Nou, in groep 5 word er niet meer zoveel gewisseld hoor… dat herken ik idd wel, maar dat was hier afgelopen in groep 4… Dat zie ik ook aan Peet en als ik terug denk aan mijn eigen jeugd, dan had ik rond de 8 a 9 jaar zo’n 3 vaste vriendinnetjes en dat was het dan. Niek is ook nog eens “vroegrijp” zeg maar, ze zit al in de pre-puberteit met alle bijkomende emotionele buien en perikelen en speelt echt nagenoeg niet meer met deze 3 meisjes.

Het is bij haar meer de hang naar… ze vind het moeilijk om te accepteren dat ze niet meer bij hen terecht kan, Niek is nogal trouw, altijd geweest ook.

Het is gewoon heel naar dat zij nog wel regelmatig vraagt of ze kunnen spelen, maar dan hebben deze 3 altijd al wat anders, ze kunnen nooit en negeren haar ook bijvoorbeeld als ze uit tekenles komt. (1 is dan altijd op het plein) Maar als er dan vanwege vakantie niemand is, dan ineens is Niek wel goed genoeg. Tja, daar heb ik moeite mee, zo voed ik mijn kinderen gewoon niet op.

Zo had Niek verleden jaar dat ze graag alle meisjes uit haar klas wilde vragen voor een pyama feestje, alle meisjes op 1 na… Dat vind ik dan dus niet kunnen, dat is echt zeer duidelijk buitensluiten en ik vond niet dat ze daar een terechte reden voor had. Het lijkt mij niet verkeerd om kinderen mee te geven wat behoorlijk sociaal gedrag is en wat niet.

Maar goed, we hebben het er nog over gehad en toen kwam eruit dat ze nog een meisje graag wilde uitnodigen en nu is er geen ruimte meer voor 1 van deze 3. Ze heeft dan ook bedacht dat ze hen toch maar niet vraagt en dat als er nog iets over is van hun vriendschap, dat eerst maar weer opgebouwd moet worden los van haar feestje.

Dus we gaan naar Schateiland zeumeren met 7 meisjes, waarvan 5 zeer hechte vriendinnetjes en 2 kinderen die ze aardig vind en waar ze sporadisch maar toch wel echt mee speelt en van de 3 meiden die haar al ruim 18 maanden compleet negeren tenzij het vakantie is en het hen goed uitkomt, gaat niemand mee.

Oja, het feestje is de eerste zaterdag na de kerstvakantie, dus vandaar dat we er nu al druk mee zijn, de uitnodigingen gaan de deur uit op de laatste dag van school voor de kerstvakantie zodat ouders die evt weg gaan in de vakantie het ook tijdig weten. Dat is over een paar weken al natuurlijk, lijkt me dan handig om nu al duidelijk te hebben hoeveel, hoelaat, wanneer en wie… :wink: