Hoe: speurtochtje op kinderfeestje

Hoihoi,

Wie heeft er al eens een speurtocht(je) geoorganiseerd op een kinderfeestje?

Hoe doe je zoiets, doe je alleen de weg wijzen naar een eindplaats of zijn e rnog opdrachtjes onderweg?

De tijd begint te dringen voor Anne s feestje en tis nog steeds 1 grote rommel in mn hoofd.

Wie helpt?

:?

(er is geen thema en er komen jongens en meisjes)

wij hebben het afgelopen maand gedaan en wij hadden met lintjes een route uitgezet.

Onderweg kwamen we langs een veldje en daar hebben we de kids even vrij laten spelen. Tikkertje, van de heuvel gerold en gewoon lekker gerend. Ik had drinken en een snoepje mee, dus dat hebben we daar ook even gedronken/gegeten en toen weer op zoek naar het volgende lintje.

Bij 1 fietsbruggetje waar we over moesten hebben ze die lopend op van die loopklossen gedaan en we eindigden in de speeltuin vlakbij ons huis waar een kaart hing met IJS erop.

Laatste stukje ben ik even anders afgeslagen om die ijsjes op te halen en we waren tegelijk bij de speeltuin. Ijsje, lekker spelen… dus eigenlijk weinig opdrachten, maar die lintjes zoeken was al spannend genoeg (hingen ook een paar moeilijk te vinden juist op kruizingen, dus ze moesten afentoe echt goed zoeken).

In de kerstvakantie heb ik op mijn werk ook een speurtocht gedaan. Toen was het thema dan kerst, maar je kunt er ook zomerse dingen aan toevoegen.

Het enige wat je nodig hebt is een stapel kaartjes met vragen en opdrachten en stoepkrijt.

Op de kaartjes hadden wij vragen zoals: Hoeveel kerstbomen zie je in deze straat, teken een kerstman op de grond (toen lag er sneeuw, dus in de sneeuw getekend) hoeveel kerststerren zie je voor de ramen hangen, teken een kerstbal, zing Oh Denneboom heel hard etc etc.

Nu zou je kunnen doen: Hoeveel nummertjes 2 kun je tellen in deze straat? Hoeveel blauwkleurige auto’s zie je? Teken een mooie bloem. Zal iemand een zwembad in zijn tuin hebben? Dat soort vragen.

Je begint in je voortuin en laat Anne kiezen welke kant je opgaat. Op de eerste kruispunt wat je tegen komt mag Anne een kaartje uitzoeken. Doe dan de opdracht en Anne mag kiezen welk kindje na haar aan de beurt is. Dan mag dat kindje wijzen welke kant jullie opgaan en op de eerste kruispunt wat je tegenkomt mag dat kindje een kaart kiezen. Z gaat het door tot iedereen is geweest.

Natuurlijk probeer je wel een beetje de weg te wijzen zodat je wel een soort rondje loopt of iig wel weer bij huis uitkomt.

Maar dat scheelt je van te voren een route uitstippel en gesjouw met touwtjes of andere merkjes.

je kunt de weg ook wijzen door fotootjes van de kruising met iemand erop die de juiste weg aanwijst, en die dan in volgorde geven. Is voor kinderen ook goed te doen en leuk puzzelen naar wanneer ze bij de plek van de volgende foto zijn.

Of schematische weergave van kruisingen en dergelijke, op kaartjes, met een pijl voor de juiste richting.

Ik zou wel wat opdrachtjes tussendoor doen. Bepaalde dingen tellen, misschien af en toe ergens wat lekkers verstoppen en dat dan ook op die kaartjes aangeven.

Ik heb nu al zin in december :inlove:

Ik heb nu al leuke ideeen dankzij jullie :thumbup:

Uiteindelijk willen we uitkomen bij het bosje langs ons huis waar een schat verstopt zit en die mogen ze zoeken, in de schat zitten de zakjes snoep die de kinderen mee naar huis mogen nemen.

Onderweg kunnen we ook nog bellenblazen, snoephappen, ringgooien etc.

Ik moet het aleen niet te lang doen, het is maar een ‘kort’ feestje.

Kinderen komen om 10uur, kadotjes doen we maar meteen uitpakken als het kindje binnenkomt. Dan iets lekkers eten en drinken (dacht eerst cake versieren, maar zoals het ernaaruitziet kunnen we geen friet gaan eten om 12uur dus wordt dat pannenkoeken versieren).

Dan een groepspelletje (er komen best veel kinderen)…ze nemen reserve kleren mee en die wil ik in een zak stoppen, alle kindjes in de tuin en op de muziek de zak rond laten gaan, als de muziek stopt moet het kindje die de zak heeft er een kledingstuk uithalen en dat aandoen (over eigen kleren heen)…dan gaat de zak weer verder op de muziek etc.

Dan ff knutselen…ik heb a4 formaat prikborden gehaald met houten lijst. De lijst mogen ze versieren met vanalles dat ik in huis heb gehaald. Er wordt een groepsfoto gemaakt en die laten we snelservice afprinten en prikken we op het bord, de kinderen mogen die borden mee naar huis nemen. Dan ff vrij spelen en pannenkoeken versieren en opeten.

Na het eten de speurtocht met spelletjes en om 14uur worden ze weer opgehaald.

Ben benieuwd of ik het allemaal red in die tijd :?

Lijkt jullie dit iets?

Ik sta in het bedenken er helemaal alleen voor en ik wordt er erg nerveus van kan ik je zeggen. Op de dag zelf is mn partner thuis en heb ik een moeder erbij, dus we zijn met 3 volwassenen om de bende te leiden.

het klinkt redelijk vol voor een kort feestje. Ik zou misschien de speurtocht naar voren halen, voor als ze nog vol energie en enthousiasme zitten, aangezien ze dan echt nog iets ‘moeten’ doen, nl naar voren lopen :mrgreen: En dan kun je daarna het thuis gedeelte een beetje laten lopen zoals het loopt…

Verder klinkt het leuk!

@fiep klophout wrote:

het klinkt redelijk vol voor een kort feestje. Ik zou misschien de speurtocht naar voren halen, voor als ze nog vol energie en enthousiasme zitten, aangezien ze dan echt nog iets ‘moeten’ doen, nl naar voren lopen :mrgreen: En dan kun je daarna het thuis gedeelte een beetje laten lopen zoals het loopt…

Verder klinkt het leuk!

Tja, ik hoor hier van ouders dat je het feestje wle lopend moet houden anders wordt het een zooitje, maar ik heb e rnog geen ervaring mee. Aangezien er meer dan 10 kinderen komen en ook nog verschillend in karakter moet ik even zien hoe het gaat ( en jongens en meiden gemengd)

Het knutselen moet vrij vroeg gebeuren, als ze met lijm aan de gang gaan is het wel fijn als dat redelijk droog mee naar huis kan :?

Of ik moet de speurtocht laten schieten en gewoon spelletjes doen in het speeltuintje voor de deur (we hebben de beschikking over vrij veel spelletjes, alleen ivm de groepsgrote moeten we de kinderen in 2 groepen delen anders moeten ze te lang wachten) en ze op het einde laten zoeken in het bosje naar de kist met snoep? De kist zal vrij vlot gevonden zijn, tis maar een klein bosje en de kist is fel rood met blauw )

Moeilijk hoor (wel leuk denk ik op de dag zelf, maar ben nu al kei kei nerveus)

Uit spelletjes heb ik:

sjoelen

hinkeltwister

waterballonnen

snoep uit diep bord water vissen

ringgooien

bekertje met water parcour afleggen (ipv eierlopen)

stoelendans

gewoon lekker met water en zand kliederen (speeltuintje eheft een soort zandbak)

tik spelletjes

watervoetbal

uhm noem maar op

vergeet ik iets? :lol:

(ik ben een vrij onzeker persoon, dus ik wil het graag goed doen :oops: )

tja ik hoor dat ook zo vaak van andere ouders dat je de kinderen bezig moet houden etc… wij hebben nu 2 kinderfeestjes gehad en vind het eigenlijk heel erg mee vallen.

Vorig jaar hebben we lekker allemaal spelletjes in huis en in de tuin. Van blikgooien tot koekhappen en ook nog lekker gekleurd en gedaan. Tussendoor wat drinken en eten, keer een ijsje… tijd was echt zo om.

En dit jaar dus met de speurtocht, maar ook met veel vrijheid voor de kids op het veldje en later in de speeltuin.

Hadden beide keren ook een gemengde groep, maar daar heb ik eigenlijk weinig ‘last’ van gehad en ik vond het juist wel grappig om te zien dat de kindjes die je individueel al redelijk goed kent in een groep toch weer heel anders blijken te zijn (onze mazzel… dan waren ze rustiger :mrgreen: ).

Ben er zelf heel erg in gegaan met: we zien wel hoe het gaat!

Had genoeg spelletjes enzo voorbereid, maar me ook voorgenomen: als zij het niet willen en gewoon willen spelen… dan is dat ook goed!

Beide keren is dat helemaal goed gekomen :thumbup:

Heb zelf zoiets… als ze een jaar of 8/9 zijn… wat moet je dan? Dat lijkt me dus echt zo’n leeftijd dat ze heel veel saaaaaaaiiiii vinden etc. Maar dat duurt gelukkig nog een paar jaar :smiley: