Hoe speel je met je baby??

Mijn dochter is nu 3 weken oud en tussendoor nu vaker wakker.

Ik vind het lastig om te bepalen of ze wakker is omdat ze wil drinken (wil ze eigenlijk altijd wel… als ze de kans krijgt ligt ze de hele dag aan de borst…) of dat ze ‘gewoon’ wakker is.

En als ze dan wakker is, wat kan ik dan met haar doen? Het is nu vooral nog een beetje op schoot zitten en tegen haar kletsen, maar verder weet ik het niet zo goed.

Kan ze al in de box? En hoe zit het met speelgoed, kan ze daar al wat mee?

Groetjes,

Sandra

Rivano lag wel af en toe in de box met die leeftijd. Heb je niet zo een mobiel bv boven de box, daar kunnen ze naar kijken.

Tja verder een wandelingetje maken, of nu met mooi weer mss op een kleed in de tuin ofzo

julia lag vanaf dat we thuis waren in de box… dus vanaf dag 5! en ze ligt er nu nog steeds in met veel plezier!

Wat herken ik mijzelf in deze vraag!

Ik heb mezelf de eerste 3 maanden met Lotte dus echt afgevraagd wat ik moest “doen”. Nu weet ik eigenlijk het antwoord pas (althans, dit geldt voor mij :wink: ) : Nix :mrgreen:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen “baby-mama” ben, of blijk te zijn. Ik vond het pas echt leuk worden toen er meer interactie kwam tussen Lotte en mij, en Lotte en de rest van haar omgeving. Natuurlijk genoot ik wel van de kleine hummel, maar pas na een maand of 3 vond ik het echt leuk worden. En het wordt alleen maar leuker.

De eerste maanden bestond het “spelen” dan ook vooral uit:

• op onze arm door het huis lopen en dingen bekijken
  • op schoot (op onze bovenbenen) liggen, boekje voorlezen, met handjes en voetjes spelen, beetje praten, gekke bekken trekken etc.
  • wandelen met de hond
  • in de wipstoel in de box (lotte vond de box veel te groot dus op die manier hebben we het wat kleiner gemaakt)
  • op kleed liggen en naar knuffeltjes kijken (zelf)
  • toen ze ietsjes ouder was, in de box liggen met mobiel met muziek en beweging

… maar vooral veel op schoot de wereld in kijken en knuffelen.

Owh, en niet te vergeten: babymassage!

Zeker in het begin veel gedaan. Vond ze erg lekker (en wij ook!)

Juul lag vanaf de eerste week in de box. wel hadden het voedingskussen in de box gelegt waar Juul fijn op kon liggen. Hij vond het muziek mobiel in het begin alleen leuk als het niet aan stond. Als het ding rondjes begon te maken en muziek begon te spelen kreeg hij denk te veel prikkels.

Ik heb veel gewandeld, gekletst, liedjes gezongen, en ook babymassage gedaan, wat was dat heerlijk!

Maar ik ben blij dat Juul nu bijna 1 wordt en baby-af is… Dat vind ik nog heerlijker… :oops:

Met een beebje zo klein valt niet echt te spelen. Beetje kletsen en rondkijken is dan al genoeg, denk ik. Je moet je kindje ook niet willen overprikkelen he. Met speelgoed doet ze nu nog niets, dat komt over een paar maandjes pas. Lekker bij papa/mama/wie dan ook zijn vind zo’n kleintje vaak al heel prettig, hoef je ze niet eens te entertainen :wink:

hahaha…ik had ook echt vaak zo iets van: en nu dan :think: ???

Heb ook heeeeel wat uurtjes knuffelend en babbelend op de bank doorgebracht… :mrgreen: (doen we nu nog, maar ietsjes korter 8) )

Eigenlijk moet je maar 1 ding doen: GENIETEN :inlove:

@mayo28 wrote:

Eigenlijk moet je maar 1 ding doen: GENIETEN :inlove:

Juist!!! :inlove:

De eerste 3 maanden kan je gewoon nog niet echt veel ‘doen’ met je kindje. Hij/zij moet het dan echt hebben van kijken. Dus inderdaad lekker op je arm meenemen door het huis, op het kleed laten liggen en ondertussen alle ledematen benoemen en tegelijkertijd masseren (vind Amélie nu nog steeds geweldig!) liedjes zingen, wiegen en dansen door de kamer…tja eigenlijk hele simpele dingetjes die je in 5 minuutjes gedaan heb, maar genoeg uitputtend voor je kleintje zijn.

Amélie ligt al vanaf de kraamweek regelmatig in de box. Ik heb het heel rustig in de box, en heb pas sinds een maand de mobiel erin hangen. Wel steeds geprobeerd of ze hem leuk vond, maar ze draaide resoluut haar hoofd weg van de mobiel.

Nu hang hij er wel regelmatig, maar als ze ergens anders mee speelt haal ik hem altijd weg…ik moet er zelf ook niet aan denken om continue bewegende poppetje boven me te hebben.

Gelukkig dat er in ieder geval meer moeders zijn die in het begin dachten: ja, en nu???

Altijd prettig om te weten dat je niet de enige bent…

Ik blijf het toch wel lastig vinden, de ene dag is ze heel veel wakker en de andere dag slaapt ze bijna alleen maar.

Er zit nog niet echt ritme in, waardoor ik het lastig vind om te bepalen wanneer ze zou moeten slapen en wanneer ze wil ‘spelen’

Nog tips?

ik merkte gewoon heel duidelijk wanneer hij wilde slapen, eten en ff kroelen… Als hij honger had gaf hij een huiltje, smakte wat, en hapte langs zich heen of op zijn vuistje… Als hij moe was viel hij gewoon in slaap of gaapte hij heel veel, of begon te jengelen(daan sliep in het begin vaak beneden in de box, tot ik naar bed ging) en af en toe was hij gewoon wakker, lag te kijken en dan pakte ik hem wel eens gewoon knuffelen of naast me op de bank liggen terwijl ik tv zat te kijken ofzo. Favoriet was wel op mijn borst liggen… en dan gewoon niks anders doen dan aaien, liedjes zingen of gewoon relaxed zitten…

Tis gewoon een beetje aftasten, ik had met daan een heel rustig kindje, Lucas was vele slagen anders… had veel meer behoefte aan rust om hem heen en die lag dan ook veel meer in zijn bedje… of bij mij op de bank of op de borst te slapen, zonder geluiden in huis…

@Sandra wrote:

Ik blijf het toch wel lastig vinden, de ene dag is ze heel veel wakker en de andere dag slaapt ze bijna alleen maar.

Er zit nog niet echt ritme in, waardoor ik het lastig vind om te bepalen wanneer ze zou moeten slapen en wanneer ze wil ‘spelen’ Nog tips?

Bij ons was het spelen (rondlopen langs alle lampen in huis, liedje zingen, over de schouder hangen, op kleed liggen met felgekleurde knuffel ernaast/boven) tot de 2de gaap en dan weer naar bed. Dat van die gaap was tip uit nogal dogmatisch boek over hoe om te gaan met je baby (“Wat je baby vertelt” van Tracy Hogg) maar werkte goed voor ons

HIhi :mrgreen: zo herkenbaar! Ik heb altijd gezegd: dát is waarom vrouwen zogenaamd meer met baby’s hebben, die vragen dat zich af, wat je in vredesnaam met een baby moet doen, gaan er dan wat aan doen, gaan leren, :thumbup:

Mannen denken dan : 'ehhh :think: , ik kan er niks mee" en zijn er dan trots op dat ze een man zijn :mrgreen: :doh:

(okok dit is heeeeeel generaliserend, :mrgreen: )

Maar goed,

INderdaad kletsen ,op de arm dragen, beetje babymassage, lekker in badje doen, knuffelen, Dat was het wel zo’n beetje in het begin

Eerst samen “spelen”, dan zelf "spelen"en dan weer naar bed, wat voor mij (nu ) een heel goed herkenningspunt is dat je moet stoppen met samen spelen als je kindje het contact afwendt, dus zijn/ haar ogen ( en soms ook gezichtje) van je afwendt en het contact verbroken houdt.

Dan leg ik hem in de box , lekker een tijdje rondkijken , Als hij begint te pruttelen pak ik hem op , en idd bij het 2e gaapje , lekker naar bed, (of de wipper of waar hij/zij dan ook lekker slaapt)

Het blijft lastig soms, maar je krijgt er wel meer en meer vaardigheid in moet ik zeggen.

Nb Gaat het nu weer een beetje ok met de kraamtranen trouwens? :hug: