Hoe schreeuwen afleren?

Mijn jongste zoon had als baby al een flink stemgeluid, maar heeft ook de nare gewoonte gekregen om veel en heel hard te schreeuwen. Als ie boos is, huilt, maar ook als ie blij en enthousiast is.



Hoe kunnen we het beste dat schreeuwen afleren? Met een kleine baby in huis is dat geschreeuw wel heel onhandig.

Hoi hoi,

Tjah moeilijk he dat schreeuwen! Mijn oudste zoon Thom heeft het ook gedaan vanaf dat hij baby was en hij doet het nog steeds. Wat me wel opvalt is dat het telkens periodes zijn waarin hij schreeuwt en meestal staat er dan iets ‘nieuws’ te gebeuren; iets wat hij leert of wanneer hij ziek wordt. Verder is het ook erg afhankelijk van hoe ik zelf in mijn vel zit. Volgens mij heeft het bij Thom dus erg veel met emoties te maken. Vooral toen Thies geboren werd heeft hij echt een hele periode van schreeuwen gehad. En afleren…ik weet niet hoe! Soms helpt negeren, maar het is inderdaad vaak knap lastig met een baby in huis. Op dit moment is Thom overigens vrij goed te corrigeren wanneer ik zeg dat hij nu even niet moet schreeuwen omdat Thies slaapt.

Succes…groetjes,Monique.

Ik zeg het ook tegen hem en beloof leuke dingen als ie volhoudt op tot een bepaald moment (bijvoorbeeld tot ik klaar ben met de afwas) om niet te schreeuwen, maar hij lijkt het aldoor wel te vergeten en schreeuwt een minuut later gewoon weer.



Ook straffen ‘niet meer schreeuwen anders moet je op de trap’ heeft geen zin, als ie dan weer terug mag en braaf ‘solly ik zal nie meel schleeuwen’ heeft gezegd, lijkt het na een minuutje weer vergeten en galmt die harde stem weer door het huis.

als ik ga fluisteren(omdat mn kids hard praten ofzo) gaan mn kids altijd automatisch meedoen :mrgreen: misschien is dat wat… :think:

Doe ik ook al: overdreven rustig en zachtjes praten, ook door het geschreeuw heen. Helaas… Het is echt een gewoonte van hem, maar hoe wijs je een peuter nou op een gewoonte?

Ik zat even mee te lezen, en dacht aan als jullie er nu eens met jullie kids een spelletje van maken.



Bv wie het langst zachtjes praten kan, of wie er het langst stil kan zijn.



Mischien werkt het.



Op het kinderdagverblijf waar ik ooit heb gewerkt deden we ook wel eens van die spelletjes.



succes met jullie kids

zou het wat zijn als ik na bijvoorbeeld elke minuut ga zeggen: ‘goed zo, je bent alweer een minuut stil!’?

nou,… elke minuut is wel veel hoor

maar je kan het idd wel regelamtig zeggen op het moment dat hij zachter praat.



of iets zeggen in d etrant van; als je wat zachter praat kan ik het veel beter horen,…