Voor ons zoontje van 1 hebben we 2 dagen een oppas aan huis, en anderhalve dag gaat hij naar een gastouder toe. Nu ben ik zwanger van nummer 2 en vraag ik me af hoe ik dat moet regelen straks met mijn zwangerschapsverlof? Wat is ‘normaal’?
Ik wil de gastouder denk ik voor die 4 maanden misschien afzeggen. Maar voor de oppas aan huis vind ik eigenlijk niet dat ik dat kan doen. Het is echt een inkomen voor haar (en natuurlijk hobby) en ik denk dat ze het ontzetten jammer zou vinden als ze opeens zo lang niet hoeft te komen. Van de andere kant is opvang natuurlijk ook wel relaxed, maar deze is wel bij ons aan huis :think:
zou je het dan niet vreemd vinden dat de oppas aan huis komt terwijl jij gewoon thuis bent? ik zou dus eerder de 1,5 dag gastouder aanhouden… beide zou ik niet doen maar van de andere kant blijft je oudste dan wel in het ritme… lastig hoor.
Kan je kindje dan niet tijdelijk naar die oppas aan huis toe?
Ik zou er voor kiezen om je kindje in het ritme te houden van wat gewend is.
ik zou ook je kindje zo veel mogelijk in het ritme houden, en er vooral zelf van ‘genieten’ dat je dan wat extra rust hebt.
Daarbij zou ook ik de go buitenshuis minder raar vinden om aan te houden dan de oppas in huis, gewoon omdat het dan een beetje een rare situatie kan worden met jou erbij.
Ik ben ook gastouder en mijn gastkinderen zijn wel degelijk mijn inkomsten. Als alle moeders die zwanger zijn van een tweede of derde hun plek 4 maanden zouden opzeggen dan zou ik daar écht niet blij mee zijn. Mijn gastkinderen blijven juist gewoon komen om het ritme erin te houden. Ze komen soms iets later of worden iets eerder opgehaald dan anders maar ze blijven dus wel gewoon op de vaste dagen komen tijdens het zwangerschapsverlof van mama. Wat de anderen ook zeggen, ik zou, als je dan tóch zou moeten kiezen de oppas aan huis tijdelijk opzeggen. Er lijkt me niets zo erg als zelf thuis zijn en je kind dan mét oppas ook in huis hebben.
ik zou het gewoon lekker door laten gaan.
voor je 1e is het daar nog "gewoon"terwijl thuis alles opeens adners is met een broertje of zusje.
verder is het voor jou en de baby ook gewoon erg lekker om even samen te zijn. Waarschijnlijk ben je ook je plekje kwijt als je opzegt.
Ik zou het dus niet doen!
ik zou de oppas aan huis afzeggen en de ga dor laten gaan.
het lijkt me een erg vreemde situatie als jij thuis bent als de oppas er is voor je kindje.
lijkt me ook voor de oppas vreemd, en voor je kind ook.
Naar wie moet hij dan luisteren?
wij hebben destijds de opvang van de oudste gewoon door laten lopen tijdens mijn verlof.
Wel een dag minder aangezien het plan was die dag zelf (man) op te laten vangen. Hij ging tijdens mijn verlof nog 1,5 dag ipv 2,5 dag naar het kdv.
Voor hem was het heerlijke continuiteit en zelf heb ik voor de bevalling nog afentoe wat dingetjes kunnen doen/ voorbereiden en na de geboorte was dat mama en baby tijd.
Uiteindelijk ben ik na mijn verlof niet meer aan het werk gegaan en is het kdv natuurlijk opgezegd.
Tja ik blijf het lastig vinden :think:
Snap wel dat gevoelsmatig het handiger is om juist de gastouder door te laten gaan. Maar de oppas aan huis is onderhand een deel van de familie geworden. En haar wil ik absoluut niet kwijt. Van de andere kant is het misschien verwarrend om ‘samen’ thuis te zijn.
vond jullie gastouder het verder goed dan om 4 maanden af te zeggen en dan weer terug te komen? Ik snap namelijk best dat het voor hun inkomen belangrijk is om wat continuiteit te hebben. :think:
Niemand bekend met oppas aan huis? Naar haar toe gaat bijna niet, ze woont zeker 30 min met de auto rijden in een andere stad… :?
Toen ik zwanger was, was dat tegelijk met de moeder van mijn toenmalig oppas kindje. Beide tegelijk zwanger 4weken na elkaar uitgerekend. De eerst 3mnd van onze zwangerschap heb ik heel veel op haar kindje gepast. Dit omdat ik nergens last van had en zij 24/7 3mnd lang ziek was. Ook gewoon bij hun in huis. Ik ging er lekker op uit met kind, lazen een boekje, speelden in de tuin of aten samen een broodje en legde daarna kind op bed. In die tijd lag moeder dus op bed/bank of hing boven toilet.
Het was helemaal niet verwarrend voor het kind aangezien ik altijd al bij hun in huis kwam oppassen en we alle normale dingen deden die we wel vaker deden. Alleen met een ‘zieke’ mama thuis die ook echt niet in staat was om voor de kleine te zorgen op dat moment.
Ik denk dat de kans groot is dat je het plek bij de GA kwijt raakt, of anders die 4 maanden evengoed moet betalen. Zo is het met een kdv ook , dus lijkt me ergens wel logisch… En dan kan je er net zo goed gebruik van maken toch?
Hier is Amy ook gewoon 3 dagen naar het kdv gegaan. Soms een dag thuis, soms een middagje thuis, maar ze ging wel.
Ze bleef in het ritme en kreeg dan na de geboorte ook niet het idee dat ze ineens weer weg moest, omdat er broertjes bij waren gekomen.
Ik zou ze allebei aanhouden, dan blijft ze in het ritme en er verandert al genoeg in haar leven. Mijn dochter bleef tijdens gewoon 3 dagen naar het kdv gaan en mijn vriend bleef op zijn pappadag gewoon thuis. Ze heeft het nooit gek gevonden dat mamma er ook op pappadag was, alleen maar gezellig. Ik speelde wel gewoon met haar maar ging als ik moe was gewoon naar bed.
Lastig ja. Ik heb straks een beetje hetzelfde probleem, maar niet die van de oppas in huis. Kun je niet tijdelijk een compromis afspreken? Dat ze ipv 2 dagen 1 dag in de week komt gedurende die 4 mndn?
Mijn ventje (nu bijna 16mndn) gaat ook 1 dag in de week naar de gastouder en 1 dag naar het KDV en voor zijn ritme houd ik dat maar aan. En ik denk dat ik het ook wel prettig vind om dan even ononderbroken tijd aan nr 2 te kunnen besteden…
miss. eens bespreken met de oppas aan huis zelf?
wie weet kan ze je ook helpen, met wat huishoudelijke taken, enzo.
en dan iets minder uren bij jullie thuis zijn?
bijvoorbeeld alleen 2 ochtenden?
mijn juul blijft gewoon naar kdv gaan, ondanks dat ik straks verlof heb en overdag niet werk. Ze gaat wel minder vaak heen, maar gaat gewoon heen voor het ritme.
Tja ik zal het natuurlijk wel eens met haar bespreken. Als maandag de echo goed is vertel ik het haar…kijken wat ze zegt…
ik ben ook gastouder
hier al verschillende ouders gehad die zwanger zijn van de tweede of de derde maar die kinderen zijn ook allemaal gewoon blijven komen in de zwangerschapsverlofweken
ik laat ze ook altijd weten dat ik geen 4 maanden een plek vrij kan houden voor ze
er zijn er hier zo vaak zwanger dat ik dan echt geen zeker inkomen meer heb
en met mijn inkomen als gastouder ben ik toch de kostwinner in huis
dus zou het hier ook niet erg handig zijn
succes met je keuze
Als deze oppas aan huis straks ook op je baby gaat passen,dan is misschien vast oefenen met de kleine geen gek idee…
Dan heb jij een rustdag…of een dag om in je huis wat te doen,desnoods komt ze kortere dagen,zodat ze wat leuks kan doen met je kind (en na de bevalling beide kids) en jij even je handen vrij hebt…
Opvang buitenshuis zou ik door laten gaan. Jo ging toen nog 1 dag naar het KDV…dat hebben we zo gehouden…ook al zou ik de resterende tijd toch thuis zijn.
Voor hem was het 1 speeldag geworden en voor ons 1 dag dat ik ofwel wat rustiger aan kon doen, me meer met Eli bezighouden of iets meer aan het huishouden doen, als Eli even sliep…
Oppas aan huis hadden we ook,maar dat waren de oma’s. Die kwamen af en toe toch wel langs om even wat leuks te doen…maar uiteindelijk niet elke week meer natuurlijk…
tijdnes mijn verlof is Dave gewoon in zijn eigen ritme gebleven… dus gewoon naar de opvang en naar opa en oma op zijn dagen…