hoe reageer je op hangjongeren?

hoi, Sinds mijn zoon naar school gaat (nu groep 3) erger ik me in toenemende mate aan hangjongeren op het schoolplein. Dat ze er zitten na schooltijd vindt ik nog tot daar aan toe, hoewel ze wel voor rommel en vernielde schommels en speelgoed zorgen.

maar sinds de start van het nieuwe schooljaar is een groepje van een kind of 8 (een jaar of 14 oud) steeds vervelender aanwezig. vandaag reden ze terwijl de school uit ging op fietsen over het schoolplein, met muziek hard aan, en gingen daar voetballen. Het schoolplein is niet zo groot, dus de kinderen moeten tussen de fietsen en ballen en jongeren heen laveren en vooral mijn zoon vindt dat dus erg eng.

Nu is de directrice van de school nogal van de rustige, zachte aanpak en ik merk dat ik me daaraan erger, temeer daar het vorig jaar ook al een “item” was. Zij spreekt de jongens aan, die vervolgens niet reageren

is er iemand van jullie die wel eens met dit bijltje gehakt heeft?

hoe reageer je hierop?

liefs, Niene

Als de directeur/directrice niets eraan doet… zou ik twijfelen of ik de politie zou inschakelen.



Zou gewoon naar politie bellen of langsgaan voor informatie en duidelijk aangeven dat je dit al had aangegeven bij de directrice maar dat het geen vruchten afwierp.



Het valt namelijk wel onder overlast volgens mij. EN veiligheid is ook belangrijk :wink:

ik vind het ronduit belachelijk dat de directrice hier niks aan doet! het plein ia onder en na school vooal het eerste kwartier van school. ons plein is ook het speelplein voor de wijk, maar hangjongeren worden echt niet getollereerd!!



hoe onveilog moet een kind zich voelen??

nou ja zeg!

onder en vlak na schooltijd is toch echt de directie daar verantwoordelijk voor.

zij horen jongeren daar weg te sturen. het plein is op dat moment immers in gebruik!



Hier geen hangjongeren en zelfs de kinderenvan de school mogen er niet fietsen!

Daar kwam mijn dochter in groep 1 hardhandig achter toen ze haar nieuwe fiets demonstreerde en fel werd toegesproken en gestopt door een andere juf.

Was een beetje zielig dus maar ze grijpen hier dus onmiddelijk in om alles veilig te laten verlopen.



Ik werk op een middelbare school en ook daar worden jongeren van een andere school weggestuurd!

Als nodig met hulp van de politie.



Ik zou er een groot punt van maken.

Belachelijk zeg.

Ze moeten zelf uit school nog even naar de schommel kunnen vliegen en veilig afspraakjes kunnen maken.

Zo dan, ik zou er samen met een aantal ouders denk ik toch wel een punt van maken bij de school zelf. Ouderraad? Ik denk dat zij actie moeten ondernemen en al dan niet bijv in gesprek gaan met een wijkagent ofzo (ik zie dat je Noorwegen als woonplaats hebt dus ik weet niet of het daar ook zo werkt)



En als zij het niet willen aanpakken?? Een andere school??

In ieder geval niet zelf en individueel de jongeren aanspreken. Dit helpt niet, en met een beetje pech ben jij het mipunt. Wij hebben een jaar met een groep zeer vervelende hangjongeren naast ons huis gehad, die er dagelijks tot middernacht stonden lawaai te maken en te zuipen etc… Aantal keren redelijk gevraagd iig stiller te zijn, maar dit maakte niets uit. Het leek het voor hen alleen maar leuker te maken meer lawaai te maken (en we voelden ons onveilig). Daarop politie gebeld, iedere keer opnieuw als het lawaai weer de spuigaten uitliep. Dit op advies van de politie zelf, hoe meer meldingen, hoe meer reden om concreet actie te ondernemen. Overigens bezorgden ze ons niet alleen overlast, maar alle mensen er omheen. UIteindelijk heeft het geholpen, en hebben ze de plek zo aangepast dat jongeren er niet meer wilden hangen.



Inderdaad zou ik het via de or gaan spelen, en als dat niet helpt een klacht bij het bestuur indienen. Dit klinkt als gevaarlijk voor de jonge kinderen. Hier hebben ze speciale hangplekken voor jongeren gecreëerd zodat de pleinen er vrij van blijven. Ook hebben ze hier bij een aantal scholen hekken om de pleinen heen om dit soort toestanden te voorkomen. Succes!

nou ja!

het schoolplein hoort een veilige, prettig plek te zijn voor de kinderen die er zitten. bij de kleintjes en de groten.

no way dat dit bij onze school getolereerd zou worden!

ik zou het ook spelen via de lijn eerst juf- dan directie én ouderraad - en als dat niet werkt politie/buurtagent.

als dit vaker speelt hoort er gewoon een concierge of leerkracht het schoolplein ‘schoon’ te vegen voordat de kleintjes naar buiten komen.

en klaar!

(ik ben met dit soort dingen niet zo geduldig :shifty: )

fijne reacties, bedankt meiden!

ik woon weer in Noord-Nederland, en ben zelf lid van de ouderraad. De directrice en wij liggen niet op 1 lijn wat betreft aanpak van de jongeren.

Zij vindt dat ze ondanks borden “verboden toegang” de kinderen op het plein mogen zijn. Wij vinden dat ze er alleen mogen zijn als ze hun troep meenemen en geen kinderen van de school lastig vallen. De politie is al eens ingeschakeld, maar de mensen die dat gedaan hebben kregen eieren tegen de ramen.

E wordt inmiddels veel vanuit angst gereageerd en daar baal ik van.

Ik had het nog niet geschreven, maar ik ben dus die dag zelf het plein op gelopen en heb ze er na 1x netjes vragen flink kwaad af gebonjourd… heb er zelfs 1 bij zijn arm naar het hek moeten brengen.) nu vond ik het dus eigenlijk niet de taak van de ouderraad, maar van het schoolbestuur, vooral omdat de jongeren nu weten welk kindje van mij is en ik bang ben voor zijn veiligheid. Ik sta daar namelijk niet in de rol van ouderraadslid, maar als ouder te wachten op mijn kind.

Ik wil wel graag meedenken over oplossingen, maar zelf nog eens ingrijpen, ik weet het niet.

wat denken jullie? enig idee hoe je van die hangjongeren afkomt?

liefs, Niene

Ik kan me voorstellen dat je zelf het plein bent opgestapt. Maar handig is het niet. Vooral als je je nu zorgen maakt over de veiligheid van je kind.



Als er een oficiel bordje verboden toegang staat dan moet er vanuit de gemeente toch iets gedaan worden? Dan mogen er na schooltijd ook geen kinderen komen. Laat staan hangjongeren die vernielingen aanbrengen.

Misschien eens iemand van de gemeente uitnodigen als jullie een vergadering van de ouderraad hebben? Dan komt het niet vanuit jou alleen.



Bij ons op school waren ook veel hangjongeren. Veel overlast doordat er flessen kapot gegooit werden op het plein, wiet gerookt ( gezien de zakjes die er veelvuldig lagen) brandjes gesticht, condooms :sick:

De congierge en leerkrachten waren 's morgens een poos bezig om het plein weer kindvriendelijk te krijgen. En dat lukte niet altijd helemaal en vonden we in de omliggende bosjes nog kapotte flessen.

De gemeente heeft extra lampen aangebracht, veel bomen gekapt, hekjes geplaatst en extra controle’s 's avonds. Dit heeft geholpen en nu is het over. Maar bij ons kwamen de jongeren dus alleen 's avonds. School ligt aan een laantje achteruit in een parkje.



Hopelijk komt er bij jullie ook een oplossing.

oh wat erg dat die mensen eieren tegen het raam hebben gekregen.



Ik vrees dat als de directie niet 1 front met jullie wil vormen, jullie een nakijken hebben. Ik zou niet in mijn eentje een soort strijd willen gaan voeren.

neuh, in mijn eentje wil ik dat ook niet aan. Ik denk dat ik eerst het geval weer eens in de vergadering zal brengen, het is per slot van rekening onze school en de veiligheid van onze kinderen.



en als de directie niet mee wil werken, ondanks dat zien we wel even weer verder… dan kunnen we altijd met de gemeente om de tafel. ik wil dat echter niet doen zonder de medewerking van de directie, dat vind ik niet aardig.



De school waar mijn zoon op gaat is een hele kleine school, maar centraal in de wijk, waardoor er 3-4 groepen hangjongeren ‘vertoeven’. de schommels worden steeds opgedraaid, de netten van de zandbak kapot gemaakt, er liggen lege pakken drinken en chipszakken op het plein. En de jongeren klimmen op het dak, waardoor er lekkage komt. Ik heb al eerder mensen weggestuurd, (ben niet zo bang aangelegd) maar na dat voorval van eergisteren was ik wel even ontdaan. je hebt het wel over 7 jongeren die erg brutaal zijn… en maar 4 leerkrachten op die school, waarvan 1 directrice… en die zijn er zowiezo niet na sluitingstijd…

betrek vooral ook de wijkagent. die moet zicht hebben op dit soort groepjes hangjeugd en rommel/vernieling in de openbare ruimte is zijn terrein. schoolgebouwen zijn meestal ook van de gemeente, die moet toch weer betalen als er lekkage is/straatmeubilair wordt stuk gemaakt.



lastig hoor.

hier niet op school maar wel bij de BSO problemen. ook veel vernieling in het weekend, op het dak lopen, lampen kapot maken, flessen van het dak gooien terwijl er kindjes opgehaald worden :shock: :evil:

wat jongeren soms bezield… :?



sterkte ermee! het belangrijkste lijkt me alle betrokken partijen op één lijn te krijgen en doordrongen van de noodzaak tot actie (directie, ouderraad, gemeente, wijkagent)

Buiten wat bovenstaande dames allemaal al gezegd hebben, zeg ik ook met klem de wijkagent! Kijk of deze toevallig twitter heeft, als je het zelf hebt. Hier (ook N-H) hebben ze per wijk een eigen wijkagent en velen zijn actief op twitter en reageren daar ook op. Kan vast geen kwaad het eens aan te geven. Ik vind het zeer zwak van het bestuur er zo op te reageren, zou zelfs kijken of de MR of misschien overkoepelende stichting (als de school ergens onder valt) te raadplegen. Ze maken de school stuk…wie gaat dat betalen?



Veel gemeentes hebben teams voor overlast van jongeren. Je zou kunnen kijken of in je woonplaats of gemeente het CJG of jeugdzorg zo’n team heeft of de weg weet. Dan kunnen ze directer met de jongeren EN hun ouders om de tafel…kinderen wegsturen is 1 ding, het bij de bron (de ouders) aanpakken, lukt je niet alleen…

Als ik zou horen dat mijn kind er dagelijks zat (is hij nu te klein voor),dan kwam hij de deur niet meer uit…

Vaak is er ook wel aandacht voor overlast van jongeren en zijn de problemen met alternatieve plekken al bekend, dus zou het zeker ergens neerleggen.

dat is een goede tip! ik zal de wijkagent ook eens betrekken in dit geheel!

en iedereen op 1 lijn is zowiezo handig, lijkt me, ik ga mijn best ervoor doen! t ken even duren, maar ik zal nog even laten weten hoe het afloopt

liefs,. Niene