Hoe pakken we dit aan? (verbouwing)

Mijn man en ik hebben altijd al gedroomd van een groot gezin en we zouden deze droom graag waar willen maken. Alleen… we hebben niet zo’n groot huis, vooral boven is het klein. We hebben drie kleine slaapkamertjes en die zijn nu dus alledrie bezet. Voordat we aan gezinsuitbreiding willen denken willen we eerst de mogelijkheden bekijken om te verbouwen. Verhuizen is geen optie, we wonen in een hele fijne wijk met werk, ouders, schoonouders, school etc heel dichtbij. Een groter huis in onze wijk kopen is financieel niet mogelijk en naar een buitenwijk willen we niet. We hebben wel een uitbouw in de woonkamer en daar zou misschien een kamertje bovenop gebouwd kunnen worden, maar we hebben geen idee hoe we het moeten aanpakken. Moeten we dan een architect erbij halen of een aannemer? Of moeten we eerst bij de gemeente gaan informeren of we wel toestemming zouden kunnen krijgen? We hebben geen idee waar we moeten beginnen. Wie kan ons op weg helpen?



Liefs,

Winnie

als je op je uitbouw wilt bouuwen moet je wel kijken of je fundering die er nu onder ligt dat aan kan.

Heb je geen zolder? Daar een dakkapel op over de breedte van je huis en je hebt 2 kamers meer, dat is wat wij hebben gedaan.

:-*

@annette77 wrote:

Heb je geen zolder? Daar een dakkapel op over de breedte van je huis en je hebt 2 kamers meer, dat is wat wij hebben gedaan.

:-


Dat is de derde kleine slaapkamer :roll: :mrgreen:

Dank je voor je snelle reactie :-



Liefs,

Winnie

Misschien is het mogelijk om het aantal kamers boven te herindelen en er dan 3 van te maken ipv 2?

Dan heb je er 4 in totaal.

Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn. Alleen worden de kamers dan helaas zo klein dat er alleen een bedje kan staan. Bij Arwen op de kamer staat nu een ledikantje, een commode en een stoel en bij Quint op de kamer staat een bed en een kledingkast. De kamers staan vol. Wij slapen op zolder, maar er past alleen een bed en twee nachtkastjes in de kamer en die staat ook vol. Onze kledingkast staat op de overloop. Het is nu dus al behoorlijk krap boven, het past allemaal net. Verbouwen wordt eigenlijk onvermijdelijk, maar we weten dus niet waar we moeten beginnen.



Liefs,

Winnie

volgens mij kun je het beste met een aannemer beginnen. Die mensen hebben verstand van zaken en kunnen je vertellen of je een kamer op je uitbouw kunt plaatsen of niet. En ws heeft een aannemer wel ideeen voor het maken van meer ruimte…



en anders…past er een stapelbed op een van de kinderkamers? Dan kun je quint en arwen tzt samen op een kamertje kwijt.

Wij hebben precies zo verbouwd zoals jullie willen. We hebben ook een uitbouw op de begane grond en hier hebben we door een bevriende architect, een verdieping op laten tekenen. Hij heeft verschillende schetsen gemaakt welke bijna wel zeker door de welstandscommissie zou komen en dat is gelukt. Het is nogal een gedoe om alles aan te vragen via de gemeente.



Een aannemer in de arm nemen kan ook eigenlijk pas nadat je een tekening hebt laten maken zodat de aannemer weet waar hij aan begint alvorens hij een offerte opmaakt.



Onze verbouwing heeft ons 25000 euro gekost maar de wezenlijke kosten waren 40000-45000 euro. De aannemer had zich niet voldoende verdiept in de huidige constructie en heeft te weinig begroot. Dit heeft hij niet aan ons doorberekend.



Gossie, ik wil je eigenlijk wel een heel verhaal vertellen en ook wel foto’s laten zien maar momenteel ben ik mijn concentratie even kwijt :? Drukke tijd gehad… Ik zal proberen je later van wat meer info te voorzien.

Karin2, geweldig dat je me meer wil vertellen. Ik ben zeer geinteresseerd in jouw verhaal!



Liefs,

Winnie

Ik heb voor nu even wat beeldmateriaal voor je :smiley:

Het vetgedrukte is de bovenverdieping, de rest is begane grond: De aanbouw van de woonkamer waar we op wilden bouwen en je ziet verder de bijkeuken.



De gehele bovenverdieping beslaat nu 65m2.



Noot: We hebben het huis gekocht in augustus 2006 en we zijn er gaan wonen in mei 2007. We hebben het hele huis aangepakt en helemaal gestript.

Nieuwe wanden, dubbele beglazing, nieuwe keuken, keuken in de bijkeuken, nieuwe badkamer, nieuwe vloeren en tegels. Extra dakkapel etc…



En de bijbehorende foto’s. Ik ben net nog maar even naar buiten gelopen, ik kan geen foto’s vinden van de aanbouw :think: Deze is in april 2007 helemaal klaar gemaakt.:

Nu nog een mooie veranda bouwen want we hebben wel heel veel zon en licht in de woonkamer en zo kunnen we ook als het regent naar buiten :thumbup:



En, vind je het wat ?

Dat is mooi, zeg! Ik ben alleen een beetje geschrokken van de kosten (de werkelijke, niet wat jullie betaald hebben). Ik verwacht dat het bij ons nog duurder uit zal gaan vallen, want wij hebben de badkamer tegen het uitbouwgedeelte aan zitten en die zal verplaatst moeten worden, want daar moet dan nog een stukje gang komen. Anders moeten we de andere kamer als gang gaan gebruiken en dan schieten we er nog niets mee op :think: . Moeilijk is dit. Is het jullie wel meegevallen, de verbouwing? Heb je nog tips waar we op moeten letten, bijvoorbeeld bij het zoeken naar een architect?



Liefs,

Winnie