Hoe pak je het aan?

Mijn dochter is nu ruim 1,5 en begint nu al zelf aan te geven dat ze haar luier vies vindt. Zoals 's ochtends in bed, als ze gepoept heeft zegt ze direct bah, als je binnenkomt en wijst naar haar kont. Ook als ze geplast heeft kan ze bah zeggen en naar haar luier wijzen.

Kortom ze gaat het al doorhebben.



Ik heb nu ookal een paar keer gemerkt dat ze begint te zeggen dat haar luier vies is. Dan check ik deze, niks, ze blijft het zeggen en een paar minuutjes later heeft ze gepoept.



Heb dus al een potje gekocht.

Maar hoe nu verder? Hoe pak ik het aan? Door middel van een boekje of gewoon haar er op zetten?

Heb dat pas een paar x gedaan. Ze vind het dan leuk om er op te zitten. Staat op en dan plast ze.

En dan gaat ze helemaal uit haar dak want, mama bah en dan wijst ze naar de grond. En dan moet ik het heel snel opruimen want ze gaat dan steeds harder bah gillen.



Groetjes,



Petite

ik heb nooit ‘getraind’ in de zin van ze op een potje zetten of zo.

Jelle heb ik de hele zomer in zijn blootje laten lopen, en die ging op een gegeven moment zefl op het potje zitten. Die had ik gewoon standaard in de tuin staan. Ik heb toen van die luierbroekjes gekocht en toen jij doorhad dat hij die zelf naar beneden kon trekken, was hij snel zindelijk. maar hij was denk ik tweeénhalf of zo.

ik heb het dus gewoon laten gaan, en gekeken wat hij ervan bakte…

poepen duurde trouwens langer. Dat wilde hij nog wel in zijn luier doen.

Het schijnt trouwens zo te zijn dat kids van af een jaar of twee hun sluitspier pas goed kunnen beheersen. En als je té vroeg begint, hebben ze langer last van terugvallen…

Ik heb ook gehoord dat als je te vroeg begint met trainen dat het averechts kan werken en dat ze hun sluitspier niet meer kunnen ontspannen met als gevolg…drama’s bij het plassen en poepen.



Bij Nerine ben ik ook nog niet begonnen hoor. Het potje staat wel al tijden in de kamer, maar zij speelt er nog mee. Als het straks weer warmer wordt buiten gaat ze in haar blote kontje naar buiten en dan zie ik wel. Ik ga niks pushen in ieder geval…al zou het wel lekker zijn als ze overdag uit de luiers zou zijn als de tweeling gebroen wordt.

ja ik doe het ook zo, als het goed weer is loopt chloe ook in haar blootje buiten, maar ja nu met dat regenachtige weer, stel ik het ook even uit. Vorige week had ze binnen het nodige gedaan hihi, het blijft opletten als ze binnen in haar blootje loopt, en ff nie opletten en whalla!

Wat me nog te binnen schoot, is dat je een kind prima kan leren bah te zeggen zonder dat ze weten dat bah ‘vies’ betekent.

Als je maar vroeg genoeg begint kun je een kind ook aanleren om majmmjam te roepen als ze een vieze luier hebben. :wink:

ik bedoel er mee te zeggen dat een kind zich niet bewust van de betekenis van woorden hoeft te zijn.

Ik vind d’r ook nog wel erg jong om zindelijk te worden, maar je hebt altijd uitzonderingen!



Vroeger zetten ze een kind gewoon de hele dag op de pot, waren ze wel vaak rond het 2 jaar zindelijk!

Ik zou haar gewoon in d’r blote kont rond laten lopen en het potje in het midden van de kamer neerzetten. Misschien gaat ze er zelf wel op zitten.Zo hebben we het ook met onze dochter gedaan, nooit gedwongen maar heeft nu alleen 's nachts nog een luier om, die de laatste tijd ook nog bijna altijd droog is.



Groetjes Marianne

Wij gaan vrijdag op vakantie en we staan drie weken op een camping.

Ik ben van plan om onze jongste zoon gewoon in zijn blote billen rond te laten lopen.

Misschien leert hij er wel van.

Het hoeft niet want hij is nog vrij jong, nl 15 maanden.

Maar ik kan het alvast proberen.

Je hoeft niet per se te trainen maar je kunt wel het concept duidelijk beginnen te maken. Een boekje erover halen in de bieb, meenemen als je zelf naar de wc gaat (vinden ze geweldig :roll: ) en vertellen dat de poep in haar luier strakjes als ze groter is in de wc moet enz enz… (het als je groter bent verhaal stimuleert sommige kinderen ook erg, dan willen ze graag laten zien dat ze groot zijn)

Maro zei voor zijn 2de op een keer zomaar “mama ik moet plassen op de C” Een potje is ook niet voor elk kind geschikt Maro was meer te spreken over de “grote C” zoals hij deze noemde.

Hij was met 3.5 dag en nacht droog. En idd duurde het poepen op het toilet ook langer, maar dat is een kwestie van afwachten en geduld.

Mijn jongste zoon van bijna 2,5 geeft ook al maanden aan wanneer ie heeft gepoept en ook regelmatig dat ie moet poepen. Zetten we hem echter op de w.c. (wil niet op het potje en op de wc zonder verkleiner) gebeurt er niets (hij roept al heel gauw klaar) maar 5 minuten nadat zijn luier weer is omgegaan, poept ie.



Ik laat het nou even zitten omdat ik net bevallen ben, maar ik vond het eigenlijk ook prima hoe het met mijn oudste zoon is gegaan. Met 3 jaar en 2 maanden gaf ik hem gewoon een onderbroek, een stickerposter en hij was met een paar dagen dag en nacht zindelijk! Hopelijk gaat het deze keer ook zo! Dan liever maar wat later zindelijk, dan veel frustraties zoals nu af en toe.

Bij een kind van anderhalf is de lichamelijke ontwikkeling nog niet zover dat ze zelf hun spieren kunnen beheersen die nodig zijn om zindelijk te worden. Uitzonderingen daargelaten. Wanneer je te vroeg begint heb je kans dat er zindelijkheidsproblemen ontstaan, doe er dus heel voorzichtig mee.

Luierbroekjes kun je proberen. Die kan ze zelf aan en uit trekken als ze voelt dat ze vies zijn.

Maar onze dochter riep dat 2 jaar terug ook al en die is dus nu pas zindelijk :smiley: Het geeft dus geen garantie helaas. Ze doen het op hun eigen tijd, en bij de één kan dat best al vroeg rond anderhalf jaar, bij de ander is dat pas tegen het vierde jaar.

Ik heb daar toch zo mijn twijfels over dat kinderen tussen de 1 1/2 en 2 nog niet genoeg controle over hun spieren hebben. Waarom waren de kinderen een pakweg 40 jaar geleden dan wel allemaal met 1 1/2 a 2 jaar zindelijk?

Ik zet de kinderen vanaf het moment dat ze kunnen lopen regelmatig op het potje. (hier tussen de 13 1/2 maand en 17 maanden). Niets geen dwang, want ze kunnen er zelf weer af komen als ze willen. Op die manier probeer ik regelmatig plasjes op te vangen. En een opgevangen plasje wordt natuurlijk geprezen. Met 18 maanden gaat overdag de luier uit. Bij de oudste 5 was het een paar weken tot een maand dat ze overdag droog waren. Met 2 jaar waren ze zodanig zindelijk dat ze zelf aangaven als ze moetsen plassen of poepen en het vervolgens nog opkonden houden tot we bij de wc / pot waren. (moet het natuurlijk niet veel langer dan een half uur gaan duren).

Bij de jongste van 17 maanden ben ik nu ook op deze manier aan het oefenen. Alleen vindt ze het potje nog niet zo geweldig interessant. Maar als ze buiten in het badje zit te spelen komt ze het badje uit om vervolgens naast het badje te gaan zitten plassen. Noem dat maar eens geen controle.

Ik ben het wel een beetje met Baukje eens, mijn dochter was net 2 toen zij geheel zindelijk was. Ik werk in de thuiszorg en kreeg van een paar clienten de tip om daar toch met een maand of 13 mee te beginnen.

En het heeft resultaat gehad.

misjes zijn idd in het alegmeen eerder zindelijk dan jongens.

mbt zindelijkkheid voor 2 jaar.

het kan idd wel ja, al zijn deze kinderen wel in de minderheid.

over het algemeen hebben kinderen met 2 jaar controle over de sluitspieren.

kinderen die eerder zindelijk zijn, hebben meer kans op een terugval dan kinderen die na 2 jaar zindelijk worden.

als je de statistieken bekijkt waren er gemiddeld zo een 90% van de kids tussen de 2 en 2,5 zindelijk in het jaar 1961 tegenover een schamele 22 % nu… dus dat kids bij te jong trainen niet zindelijk zouden worden lijkt ook mij meer een aangepraat iets van de laatste jaren om het een beetje te vergoeilijken dat er steeds minder kinderen jong al zindelijk zijn…sorry.



Het heeft natuurlijk verschillende oorzaken, de luiers van nu houden zo goed droog dat een kind gewoon niet heel goed voelt hoe het is om vies te zijn… vroeger had je alleen katoen en buiten dat het nat en plakkerig aanvoelt, word het toch ook al snel koud… juist die kou helpt de blaasspier trainen.



Wel ben ik het eens met dwang, je moet niet te veel dwingen, een kind van ruim anderhalf gaat hard naar de leeftijd van… ik ben 2 en ik zeg nee. Ga je te veel pushen dan zal het zich juist gaan afzetten.



Maar idd, luierbroekjes of misschien zelfs een katoenen luierbroekje (je hebt van die katoenen zindelijkheidspakketten) en gewoon op vaste tijden na eten en drinken even op de wc gaan, al doet het niks, je bent er wel geweest en je kind went er dan wel aan. Stickervellen gebruiken en een sticker laten plakken bij een plasje of poep… en bv bij een vol vel een leuk dagje uit of een cadeautje in het vooruitzicht wil ook nog wel es helpen.



Als gastouder hier thuis was het beleid ook wel om vanaf ongeveer 20/22 maand te beginnen met wc wennen en positieve stimulatie en veel waren met 2,5 echt wel zindelijk.

eens met dwang bedoel ik mee, eens met de theorie over dwang… dat werkt dus averechts :wink: