hoe pak ik dit aan

Ik word er zo moe van, Melissa pakt alles af wat Fenna heeft, de speen, speelgoed, enz…



Ook al speelt melissa met duplo, zo gauw als Fenna iets heeft waar ze mooi mme aan het spelen is, pakt melissa het af, als ik dan zeg dat ze niets mag afpakken, maar samen moet spelen, of moetwachten tot Fenna er mee uitgespeeld is, krijgt mevrouw een drift bui!!



Eerder was het nog niet zo erg, want Fenna ging dan wel met wat anders spelen, maar Fenna pikt ook niet alles meer!!



Hellup weet echt niet hoe ik dit aan moet pakken, word steeds boos op dr en dan voel ik me later ook weer schuldig :frowning:

whahahah ja moet wel lachen want het is zoooooooo herkenbaar en wie moet je wanneer straffen,want Thije pikt het ook niet en gaat aan Yara d`r lange haren trekken.

En hij trekt er geregelt hele plukken uit :? :? :?

Nu trekt hij en dan kijkt hij in zijn handje,ziet hij niks dan moet er weer getrokken worden :wall: :wall: :wall:

Maar idd als Thije met iets speelt moet Yara het ook perse! En het wordt dan ook hardhandig afgepakt.

Yara terecht wijzen en dan meteen hoppa Thije weer terecht wijzen/

PPPPPPPPffffffffffffffff erg vermoeiend ook.

Maar ik hoop dat er iemand komt met DE gouden tip!

En ondertussen wens ik je sterkte en geef je een dikke knuffel.



groetjs Inge

Ook zeer herkenbaar hier met een 3 jarige en een dreumes van 13 maanden. Ben ook op zoek naar een gouden tip!

Hier nog een die op zoek is naar de gouden tip :mrgreen:

Herkenbaar. En ik pak dus gewoon terug af en geef het weer aan de kleine. Geen gouden tip, alleen heel duidelijk dat het dus niet mag en dat ze er dus niet mee wegkomt. En het wordt minder.

Hier ook iemand met ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil.

Een drie jarige peuter kan nog niet heel goed delen dat hoort bij de leeftijd. Dat wil echter niet zeggen dat je het niet kan begeleiden.

Wij hebben onze dochter geleerd dat als zij niet wil dat haar broertje aan bepaalde dingen komt dat ze dan moet zorgen dat hij er niet bij kan komen. Daarnaast zijn er spullen waar hij ook aan mag komen ook al is dat van haar. Zij mag immers ook met zijn speelgoed spelen.

Wat wij doen als ze boos wordt dat haar broertje ergens mee speelt is het bespreekbaar maken (telkens weer) maar ook belonen als ze het wel goed doet of juist stimuleren om samen te spelen.

Wanneer haar broertje iets heeft wat zij graag wil hebben mag ze het ruilen voor een ander speelgoedje mits haar broertje zich daar in kan vinden.

Herkenbaar hoor Oessie.



“je mag niet afpakken” is hier een veel gehoorde kreet, maar het helpt niet altijd. Het speelgoed waar de ander mee speelt is blijkbaar zo aantrekkelijk dat ze zich telkens weer met elkaar bemoeien :roll:



De kleinste in de box helpt soms, maar dat vind ze eigenlijk maar niks. De grote in de box? Hier vindt Noëmi dat soms wel interessant. En inderdaad telkens begeleiden, baby ergens anders neerzetten, als de kleinste slaapt extra aandacht voor de grote. En uitleggen dat lelijk doen niet gezellig is en als Joëlle iets wil pakken, dat ze beter iets anders in haar handjes kan geven. Dat laatste werkt steeds beter :thumbup: Lost nog je probleem van het afpakken van Melissa niet op. Maar daar zou ik toch wel redelijk streng op zijn, zij zou moeten snappen dat dat niet mag. Op het kdv of peuterspeelzaal is die regel er ook, maar goed daar is het speelgoed van ‘niemand’.



Veel sterkte, ik hoor dat het weer overgaat (als ze een jaar of 8 zijn) :wink:

Wacht ook op de gouden tip :shifty:



Hier hetzelfde verhaal, Serina pakt ook constant speelgoed af waar Wesley mee speeld, ook mag hij niet dansen als zij danst.

Serina pakt het ook slim aan als Wesley ergens mee speeld dan gaat ze dus ruilen pakt ze een ander stuk speelgoed en geeft die aan Wesley om zo zijn speelgoed af te pakken opzich vind ik dat niet erg 1 of 2x maar ze doet het dus constant.

Wesley pikt het soms wel en soms niet

Als ik Serina uitleg dat ze moet wachten tot Wesley klaar is met spelen dat zij het dan mag pakken…word het dus drama dan bruld ze de boel bij elkaar, maar goed ik probeer vol te houden :angel:

Meestal pak ik het dus gewoon weer van haar af en geef het aan Wesley.

En als het samen spelen echt niet gaat zet ik ze vaak even appart Serina gaat dan kleuren aan tafel en zo kan Wesley op de grond met blokjes ofzo spelen dat werkt ook wel goed.

Hier ook erg herkenbaar :wink:



Alle kindjes mogen met senna zijn speelgoed spelen behalve maris niet

Nu heb ik met senna afgesproken waar maris echt niet mee mag spelen en dat is zijn grote kraan en de brandweerauto



Daar mag maris dan ook niet aankomen voor de rest deelt hij zijn speelgoed maar soms wordt hij boos als maris aan zijn speelgoed komt dan wijs ik hem er op dat maris met dat speelgoed wel mag spelen en dat hij ook met het speelgoed van maris mag spelen

hier ook herkenbaar maar dan met de kleine van een vriendin van me… (met lucas gebeurt het ook, maar die is op zo’n leeftijd dat je het hem uit kan leggen)… en eerlijk?? Ik laat het ze tot op zekere hoogte zelf uitvechten… Ze zullen beiden hun plek moetne leren en ook van zich af moeten leren bijten. Dus ik grijp pas in op het moment dat het echt lichamelijk wordt en pijn gaat doen, en dan wijs ik nog niet zo zeer op het afpakken, dan wel naar het niet pijn doen…



Bij continu ingrijpen leer je je kindjes toch dat ze toch wel hulp krijgen als het ze te moeilijk wordt… en door het ze zelf te laten oplossen verhogen ze hun weerbaarheid(let wel, niet als het echt lichamelijk gaat worden en ze elkaar pijn gaan doen hoor!!)