Hoe (over)productie afstemmen op vraag?

Onze start was niet zo goed:

1 dag na de geboorte van Daphne ben ik opgneomen met een infectie in mijn buik. Mijn BV kwam niet goed opgang omdat ik te ziek was. Daphne heeft bijvoeding gehad. Ben haar wel blijven aanleggen en daarnaast begonnen met kolven.



Na een tijdje dronk mevrouw uit beide borsten en dat ging steeds beter. Bijvoeding werd afgebouwd. De dag voordat ik naar huis mocht gaan werd Daphne ziek en werd zij opgenomen in het ziekenhuis. Ze was te ziek om nog aan de borts te drinken, maar uit een flesje drinken deed ze wel omdat dat minder energie koste.



Nu is ze beter en drinkt ze (bijna) alles uit de borst. Soms krijgt ze nog een flesje omdat we echt nog moeten wennen aan elkaar en als mevrouw te boos is (ongeduldig) drinkt ze niet goed meer. Maar het gaat steeds beter…



Mijn probleem: ik heb toen zij ziek was gekolfd. Ik kolfde mijn borsten leeg totdat ze geen pijn meer deden. Dus ik kolfde niet eens helemaal leeg. Nu Daphne alles drinkt uit de borst, worden ze nog minder geleegd dan met kolven. Helaas heb ik een overproductie en lopen mijn bortsten steeds maar voller en voller. Ik moet ze af en toe nog kolven omdat ze anders te gespannen zijn voor Daphne en ze er niet uit wil drinken. Ik kolf nu een half uurtje/ kwartiertje voor de voeding de spanning eraf.



hoe kan ik het beste e.e.a. aanpakken zodat mijn borsten minder melk aanmaken en ik niet meer hoef af te kolven om ze zacht te krijgen zodat Daphne kan drinken?



Ik hoop dat jullie tips hebben.



Groeten,



Marg

kan je niet wat korter kolven? ik vind dat je best lang kolft alleen maar om de druk er af te halen.

Het enige is je kolf wegleggen in dit geval, je houd het zo in stand en je borsten maken nu meer aan dan je kindje weg kan werken.

Als je alleen haar laat drinken dan stemt het zich vanzelf af.

Je hebt opnieuw stuwing nu.

Denk idd ook dat je het alleen afstemt door de kolf weg te leggen of echt minimaal te kolven als het echt niet te houden is, maar niet met elke voeding.

En dan vooral iedereen uit de buurt van je borsten houden :roll: want die zullen wel erg vol gaan zitten dan.

Bel anders toch eens een lactatiekundige. Heel soms schijnt het een oplossing te kunnen zijn om wel op sommige momenten je borsten ‘volledig leeg’ te kolven. En ze hebben bv ook manieren om zonder de (mechanische?) kolf de ergste spanning voor het drinken van je borsten te krijgen. De kolf kan het extremer stimuleren (melkaanmaak) dan wanneer je bv met de hand afkolft.



Iig dingen die niet te beoordelen zijn via de PC maar wel ‘live’. De strijd van haar (mss vanwege het lastige aanleggen door de stuwing?) is natuurlijk iets wat je geen van twee wenst want zou zo jammer zijn als de borst gaat tegenstaan bij je dochtertje. :frowning:

Hoi,



Even terugkomend op mijn tekst:

Ik kolf nu een half uurtje/ kwartiertje voor de voeding de spanning eraf.


Daar bedoel ik mee: 15 minuten voor de voeding even kolven. Ik haal er dan ongeveer 20 cc uit (dat is in een paar minuten gebeurd). En dan pak ik Daphne, ga zitten/ doe haar ieventueel in bad en geef haar dan de borst. Ik kolf dus niet zo lang, maar vlak voor dat ik de borst geef. Ik begrijp dat ik het wat verwarrend opgeschreven heb.

Echt de kolf wegleggen is nu écht geen optie. Ik heb na 3 uur al van die harde plekken erin zitten. Tegen mijn borsten aankomen is pijnlijk, gewoon door de spanning. Als Daphne veel drinkt is de pijn ook weg, dus er zitten volgens mij geen onstekingen.

Misschien een lactatiedeskundige bellen..... Kijk het nog een dagje aan.

Vanuit het ziekenhuis raadde ze aan 1 keer per 24 uur helemaal leeg te kolven omdat je anders problemen kunt krijgen. Nadeel: iedereen zegt weer wat anders in zo een ziekenhuis.

Marg voed jij haar op verzoek of op schema? Ivm dat je dat kwartiertje zo kunt timen. Mss nog ietsje korter op de voeding mikken met kolven? Geen kwartier maar meer richting de 5 minuutjes ervoor. Iedere keer kolven met te lang tijd (tja wat is te lang zal voor iedere vrouw anders zijn) tijd tussen het wegkolven van de ergste druk en de voeding zal voor je borsten ws lijken op een ‘nieuw voedingsmoment’ en dus ‘nieuwe vraag’.

Zolang je tepel ‘aan te happen’ is is het al voldoende afgekolft.



En als je zelf nog af en toe om borstontsteking etc te voorkomen leegkolft, niet voor de nacht iig! De nacht is nl het moment voor je borsten om aan te gaan maken dus je kunt beter incl (een beetje) stuwing gaan slapen zodat je borsten de productie wat omlaag gaan gooien. :thumbup:



Heel veel succes en hopelijk straks zonder stuwing etc prettig voeden!

Ik heb soms ook van die hele pijnlijke harde borsten, maar dan wacht ik tot Lieke zich meldt en kolf dán pas het harde eraf. Ook zo’n 20 cc, net als jij. Ik denk dat een half uur voor het voeden te ver van te voren is, je hebt dan wel een toeschietreflex en die zal je een half uur later weer hebben. Als je precies voor de voeding kolft krijg je ook de toeschietreflex, maar dan niet opnieuw als je dochter aan de borst drinkt.



Ik denk wel dat het door de tijd ook minder gaat worden, je dochtertje is nu nog heel jong en straks worden je borsten vanzelf wat minder gevuld.

Hallo,



Even een berichtje over hoe het nu gaat.



Ik heb nog ee paar keer moeten kolven omdat het echt niet ging qua pijn en opgezette borsten. Ik doe nu blokvoeding: 3 uur lang 1 borst en 3 uur lang de andere borst. (uitleg staat op bv punt com).



De stuwing is erg afgenomen en ik hoef nu niet meer te kolven. Het gaat dus hardstikke goed. Zelf zo goed dat mevrouw in 6 dagen tijd 400 gram is aangekomen!



Ik ben erg blij dat het nu lekker gaat.



Bedankt voor het meedenken!