Hoe oud naar psz??

Hallo, even een vraagje, mijn zoon is 9 augustus 2 geworden en de volgende dag lag er al een kaart in de bus dat hij dinsdag mag kennis maken van half 2 tot half 3 en de 16e mag hij s’morgens al komen om 9:00 uur…nu is het zo dat ik 2 jaar beetje te jong vind vooral omdat hij nog niet kan praten en nog niet eens fatsoenlijk uit een bekertje kan drinken en Julian ligt nog in bed van half 1 tot zeker half 4 en daar kan hij niet zonder anders is hij de dag niet te genieten.

Hoe oud waren jullie peuters? En zouden jullie het uitstellen tot 2 1/2 want dat was de leeftijd dat de oudste 2 van mij naar een psz gingen.

hier mag je ze opgeven als ze 2 zijn en vanaf 2,5 zijn ze welkom, ik heb trouwens zelfs nog wat langer gewacht en daarna alleen 2 ochtenden want sil heeft tot ie 4,5 was smiddags nog geslapen :mrgreen:

Hier mag de eerste vanaf 2.5 jaar komen en de 2e vanaf 2. Maar als ik jou hoor zou ik het in jouw geval nog een half jaartje uitstellen idd. Hoe ik dat bij Lieke ga doen weet ik pas als ze een jaartje verder is :wink:

Hier wordt aangeraden om met 1 jaar op te geven ivm wachtlijst.

Dan mogen ze vanaf de tweede verjaardag komen. Twee ochtenden in de week tot half 12. Als ze drie zijn, mogen ze eventueel nog een derde dagdeel erbij komen.

's Middags kan je kind dus nog gewoon een middagslaapje doen.

Mijn dochtertje gaat straks als ze twee is naar de PSZ.

Ik vind het belangrijk dat ze met andere kinderen om leert gaan en ik merk ook dat ze die behoefte ook heeft.

Verder drinkt ze al een hele tijd uit een bekertje/glas en heeft ze een ruime actieve woordenschat.

Daarbij is het dan straks ook leuk voor haar brusje dat die ook twee dagdelen alleen de aandacht heeft thuis.

Bij mijn oudste was het vanaf 2,5 jaar, bij mijn middelste was die grens al teruggedrongen en hij ging met 2 jaar en 2 maanden en mijn dochter gaat volgende week al en is dan 2 jaar en 1 maand. Ik heb bij mijn zoons nooit gemerkt dat die paar maanden zoveel uitmaakten, ze deden het even goed en bij het inschrijven mocht mijn dochter meespelen en dat ging ook heel goed (anders hadden we na de herstvakantie misschien gedaan).

Anne gaat 30 augustus voor het eerst naar de psz. 27 Juli is ze 2 geworden. Anne kan goed uit een beker drinken en al aardig kletsen, daarnaast is ze zo goed als zindelijk. Dus voor ons geen redenen om te wachten. Wij konden zelf aangeven wanneer we wilden dat ze ging. Inschrijven kon vanaf 1.5jaar. Je moet voor jezelf beslissen of je vind dat het kan of niet. De leidsters zullen heus wel bergrijpen dat niet elk kind van 2 hetzelfde is.

Ruben is ook met 2 begonnen en Minke gaat dinsdag over een week voor het eerst (heeft voor de zomer al geoefend, alsof dat nog nodig was, ze kwam er al 2x per week om Ruben te brengen dus was er al helemaal thuis :wink: )

Ruben zei toen hij 2 was nog niet meer dan “die” en “nie” en ook uit een bekertje drinken kon hij nog niet maar dit heeft nooit een probleem opgeleverd. Integendeel; ik denk dat zijn praten er een stuk op vooruit gegaan is door hem naar de psz te sturen.

Je kan het toch allicht een paar keer proberen en als het niet gaat even pauze nemen?

Bedankt voor de adviezen, we gaan gewoon naar de kennismaking en dan hebben we het er daar eens over met de leiding, is het geen probleem en ik merk dat Julian het leuk vind proberen we het gewoon een tijdje, als hij het niets vind wachten we gewoon een half jaar…

Tijn gaat dinsdag voor het eerst, hij is dan bijna 2.5.

Opgeven mag hier vanaf 2 jaar!

Dat vind ik eigenlijk een mooie leeftijd, 2 1/2 jaar.

@LadyBlue wrote:

Dat vind ik eigenlijk een mooie leeftijd, 2 1/2 jaar.

Ik kreeg Anne met 1.5jaar al haast niet mee terug naar huis toen we waren wezen kijken. Ze zag mij helemaal niet meer staan en toen ik haar mee naar huis wilde nemen krijg ze een driftbui :mrgreen: . Dus ik denk echt dat het per kind verschillend is.

Hier is de grens ook 2,5 en dat vond ik ook prima. Met 2 jaar had ik het ook echt te vroeg gevonden. Ach en dat bekertje drinken komt daar vanzelf, ze doen toch gewoon iedereen na!

Ik ben toen Tijn 1,5 jaar was een speelochtend gaan organiseren, voor dreumessen bij ons in het dorp.

Dena van KOK kwam (en komt) er ook. Helaas heb ik een paar maanden geleden het moeten overdragen aan een ander, omdat ik voortaan op maandag ging werken, maar zoiets is een prima alternatief, voor de PSZ.

Je bent er als ouder zelf bij, en ze kunnen op deze manier alvast met andere kindjes kennismaken!

Julian zit nu sinds 2 weken op de peuterspeelzaal, drama als mijn man vertrekt en ook drama voor mijn man want zijn enigst kind gaat de grote wereld in…was ff slikken voor hem en nog als Julian het uitschreeuwt van verdriet.

Ze nemen hem meteen op schoot als we weg zijn en dan is het leed ook vlug geleden, Julian geniet dan van de speeluurtjes die hij dan op school is. Hij is wel erg op zichzelf en hopelijk gaat dit na verloop van tijd beter.

We hebben dus toch maar besloten om hem er heen te laten gaan al is het alleen al voor hem om met andere kinderen te spelen.

Mijn dochter van net 2 (18 juli) is nu 2x naar de psz geweest en heeft geen traan gelaten toen papa of mama haar daar achterliet.

Juf was zelfs erg blij met d’r want ze was de enige van de (allemaal jonge) peuters die liedjes (op haar manier) meezong :inlove: !

hier mogen ze vanaf 2jr.

levi is nu al niet weg te slaan daar als we ethan weg brengen.

dus als hij 2 is mag hij ook heen.

vandaag weer drama, hij gaf zelfs over toen mijn man hem daar achterliet… :shock: Dus wij zitten hier in dubio…eerst bij oma toen we hem daar achterlieten en nu weer op de peuterspeelzaal.