Hoe organiseren qua speelgoed?

Mijn jongste zoon is inmiddels behoorlijk mobiel geworden en nu is dan ook de fase aangebroken dat hij alles wat hij tegenkomt, pakt en in zijn mond stopt. Zo ook het speelgoed van zijn oudere broer.

Kleine stukjes (lego, losse dopjes etc.) legden wij al op een hoger tafeltje of op de speelgoedkist of vensterbank. Maar inmiddels kan hij daar ook bij.

En het gaat niet alleen om kleine dingetjes, maar ook kartonnen doosjes en kleurboeken gaan eraan. Hij scheurt alles af of stopt dat ook in zijn mond.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik kan wel verzinnen om lego te verhuizen naar de slaapkamer van de oudste, maar ik kan niet al het speelgoed gaan verplaatsen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moe wordt om 24/7 politie-agentje te spelen en hem in de gaten te houden. Soms moet ik ook nog wel eens wat doen in het huishouden :wink:

(afgezien van het feit dat mijn jongste ook héél pittig boos kan worden, als hij ergens niet bij mag wat hij heeft gezien :mrgreen: ). Ben benieuwd naar jullie tips.

Wij hebben een Trofast (Ikea) kast gehaald, trapmodel met verschillende formaten bakken. De bovenste (lage) bakken hebben we kleine dingen in, zoals Duplo en puzzels of kleine auto’s en de onderste (hoge) bakken hebben we MegaBloks en Primo in.

Pete gaat dan aan de eettafel (op een stoel met zitverhoger) zitten om te puzzelen of met Duplo te spelen, zodat Luc en Stan er niet bij kunnen komen.

Ja, wij hebben ook zo’n kast met bakken erin van Ikea. Die doet de jongste niet echt open (en zou makkelijk zijn om te leren dat ze die-en-die bakken niet mag pakken).

Zitten we enkel nog met boekjes (die idd gesloopt worden door de jongste). Heb wat boekenplankjes aangeschaft en ben van plan om de mooiste boekjes daarop te leggen. En als de jongste groot genoeg is om ze heel te laten, kunnen ze weer op een voor allebei bereikbaar plekje.

klein speelgoed mocht alleen mee gespeeld worden als de jongste op bed lag…

nu staat het op zijn kamertje…

bijna al het speelgoed staat in hun kamertjes…

er sttat hier voor elk 1 bak waarin speelgoed zit… dat speelgoed verversen we af en toe met spul vanuit hun kamertje… zo blijft het leuk…

en er staat hier een keukentje om mee te spelen…( te groot voor in haar kamertje)

dus eigenlijk zo veel mogelijk in hun eigen kamertje houden :thumbup:

scheelt je een hoop troep op te ruimen 's avonds :wink:

:think: dat krijgen wij straks ook als dametje mobiel wordt :think:

op de eigen kamer vind ik niet zo leuk eigenlijk. hij speelt nu ook bijna nooit boven, alleen als ik boven de was aan het doen ben ofzo. en hoe doe je dat dan? jij beneden met de kleine en de oudste alleen boven spelen? hij is nog geen 3 jaar oud, dat vind ik geen prettig idee.

hmmm…ik lees even mee voor tips :wink:

We hebben inmiddels wat speelgoed naar boven verplaatst. En onze oudste de opdracht gegeven alleen aan tafel te spelen met klein speelgoed. Hij voelt zich altijd super verantwoordelijk voor zijn broertje, dus dat gaat redelijk goed :thumbup:

Maar het blijft oren en ogen open houden. Want hij is inmiddels ook begonnen met kastjes open te maken :wink:

wij hebben deze fase ook gehad, weet niet eens meer hoe ik het heb opgelost :lol:

maar in de box een optie? dat deed ik dan wel vaak.

Speelgoed op de kamers vind ik oer ongezellig en zal ik dus ook nooit doen. Slaapkamers zijn om in te slapen, de woonkamer is om in te spelen.

we gaan binnenkort op zoek naar een mega kast, zo’n 2 meter breed, 50 cm diep en zo’n 110/125 hoog (laten we op maat maken, kost wat maar heb je ook wat voor) en daar gaat al het speelgoed in. Heb nu al zin om hem in te richten :mrgreen: Gaan er morgen voor op pad.

Ik was al het speelgoed vorige week opeens zat. Alles stond daar maar los, ik heb wel 1 enorme ronde mand met speelgoed, maar daar kan hij zelf niet bij. Dat was wel ideaal toen hij jonger was. Met een stevig deksel erop.

Maar nu hij zelf veel speelt, en ik het fijn vind dat hij zelf overal bij komt, heb ik bij Ikea een roomdivider gekocht. Met 8 vakken, 2 hoog. In de bovenste rij staan mandjes met daarin duplo, autootjes, boekjes en nog wat rommeltjes. In de onderste vakken staat wat groter speelgoed, zoals een vormenstoof en zijn trein. Daarnaast een wit tafeltje met stoeltje, waar zijn trommel op staat. Zo is het meteen veel netter in huis, maar wel een beetje speelgoed zichtbaar.

Ik heb dus wel sinds de jongste is geboren al het speelgoed van de oudste op haar kamer staan.

ze speelt daarmee op haar kamer en sommige dingen mag ze mee nemen naar de woonkamer.

Maar moet ze daarna ook weer naar haar kamer opruimen.

maar ze speelt ook met de baby spullen van haar broertje

@Sabrina84 wrote:

Ik heb dus wel sinds de jongste is geboren al het speelgoed van de oudste op haar kamer staan.

ze speelt daarmee op haar kamer en sommige dingen mag ze mee nemen naar de woonkamer.

Zo gaat het hier ook werken…

hier ook dito…

Speelgoed x 4 kids = enorme megahoeveelheden…

Ze hebben hun eigen dingen op hun eigen kamer staan.

Treinbaan, lego, playmobiel, hotwheels incluis streetrace spul, kookspullen… t ligt allemaal bij Peter.

Barbies, petshop, little pony, babyborn meuk, spelletjes en haar playmobiel ligt ook op haar kamer.

Mega blocks, v tech spul en little people ligt allemaal bij Mies.

Elke dag mogen ze per kind een bak met iets naar beneden doen en toen Mies nog klein was moest de gewone lego en de playmobiel boven blijven.

Die periode duurt ook niet eeuwig he.

Hier stopt Mies al vanaf een maand of 17 a 18 nagenoeg niets meer in zijn mond.

De woonkamer is idd ook om te spelen, maar als ik al het speelgoed in de woonkamer moet hebben voor 4 kinderen, dan word er niet gespeeld, alleen rommel gemaakt.

Juist door het speelgoed op hun kamers te hebben en dagelijks een specifiek item naar beneden te doen, word er echt gespeeld.

Playmobiel mag overigens nog steeds niet naar beneden, ze zijn er redelijk slordig mee en die kleine onderdelen verdwijnen dan.

Goh, een vraag waar ik laatst ook aan zat te denken, al is het niet voor de komende maanden, maar voor wat later, want mijn kleintje moet nog geboren worden :mrgreen:

Maar goed. L.enno heeft een groot deel van zijn speelgoed op zijn kamer staan (auto’s, serviesje, verkleedkleren, troepjes, instrumenten, boeken, spelletjes).

Beneden in de hal, in een Expedit kast van Ikea staan in dozen de playmobiel, de houten trein en houten blokken, de legotrein en gewone lego en de knutelspullen.

Met de eerste speelgoedjejes speelt hij graag beneden en de knutselspullen hou ik graag een beetje in het zicht. Maarja, de lego en playmobiel, dat is natuurlijk wel “klein spul”.

Hij is de helft van de week bij zijn moeder en de andere helft bij ons, dus het “probleem” is maar de helft van de week.

Ik wil hem ook niet naar boven verbannen en hij vind het heerlijk om met de 2 treinbanen, de lego, de blokken, de playmobiel een hele stad te maken door de hele huiskamer heen. Die wil hij dan natuurlijk altijd graag even laten staan, en dat snap ik wel, want hij maakt er altijd veel werk van. Nu mag hij het gewoon 2 dagen ofzo laten staan. (wij spingen er dan een avondje overheen)

Ik denk toch dat het op een compromis uitkomt. Als hij het wil laten staan op zijn eigen kamer, al hij het meteen opruimt, beneden als de kleine slaapt (en de kleine kan natuurlijk ook af en toe in de box)…

Of wennen aan spelen op de eettafel. Al valt alles daar natuurlijk ook vanaf. Een kind moet wel onbevangen kunnen spelen, dus constant opletten is niet altijd mogelijk (en ook niet leuk)…

Overigens zijn we hem nu al zo af en toe aan het uitleggen dat hij moet wennen aan goed de vloer controleren op kleine spulletjes bij het opruimen, omdat straks, als de kleine er is, dat gevaarlijk kan zijn. Dus en stukje bewustwording proberen we er wel in te brengen, maar ik vind het uiteindelijk wel onze verantwoordelijkheid dat het veilig is in huis.

wij hebben beneden en boven een trofast staan.

Beneden zit de duplo, de autootjes en een bak little people. Allemaal spul waar de jongste ook gewoon mee mag en kan spelen (wat een verschil, de oudste zag pas Duplo op zijn 1e verjaardag, de jongste vond het met 6 maand al geweldig om een paar blokje tegen elkaar te rammen :mrgreen: ).

Boven zit de kleine lego, de playmobil en andere dingen die te klein/kwetsbaar zijn. Die bakken mogen wel naar beneden, maar OF als de jongste op bed ligt (dan mogen ze er ook gewoon mee op de grond spelen) OF aan tafel.

Tot voor kort wilden ze verder nooit boven spelen, maar heel afentoe vragen ze nu zelf of dat mag. Ja, maar wel opruimen voor bedtijd :wink:

De box is er hier uit gegaan met zijn 1e verjaardag… heb hem zelf nooit gemist, iedereen moet ook maar leren rekening te houden met elkaar :shifty: en ja oppassen is het soms wel. Als ik alsnog eventjes rust wil van de kleine sloopkogel… dan gaat die even lekker in zijn stoel met een boekje oid om na een kwartiertje weer lekker op de grond te gaan spelen.

Ben benieuwd hoe het hier straks met 4 zal gaan, maar dat duurt nog even, dan is de jongste alweer ruim 2… komt vast goed.

@elisaatje wrote:

:think: dat krijgen wij straks ook als dametje mobiel wordt :think:

op de eigen kamer vind ik niet zo leuk eigenlijk. hij speelt nu ook bijna nooit boven, alleen als ik boven de was aan het doen ben ofzo. en hoe doe je dat dan? jij beneden met de kleine en de oudste alleen boven spelen? hij is nog geen 3 jaar oud, dat vind ik geen prettig idee.

hmmm…ik lees even mee voor tips :wink:

haha dat krijgen wij ook een keertje, dus ik lees indd ook mee :mrgreen:

@Isabel Sofie wrote:

@Sabrina84 wrote:

Zo gaat het hier ook werken…

Hier ook zo, werkt hier prima.

Vanaf dat ze drie jaar was speelt ze dus ook regelmatig alleen op haar kamer, en dit vind ze juist wel leuk.

De jongste heeft ook al twee grote bakken met speelgoed (Little People en V-tech Smartville) op haar eigen kamertje staan.

Beneden in de woonkamer staan er nog twee grote manden met speelgoed, van allebei één, met de wat grotere losse dingen erin.