Hoi allemaal,
Misschien een rare vraag, gezien het tijdstip van deze wintertijd.
Ik ben momenteel bijna 14 weken zwanger, en ben 14 juli 2008 uitgerekend.
Nu zit ik te denken: stel dat het ontzettend warm is als de kleine pas geboren is, hoe kun je die dan het beste aankleden?
Kun je een pasgeborene dan gewoon in een rompertje bijvoorbeeld laten liggen als het wakker is, en als het slaapt gewoon een dekentje over de kleine heen leggen. Ik heb rolluiken boven, dus ik kan het redelijk koel houden op de slaapkamers?
En vanaf wanneer mag je met je pasgeboren kindje naar buiten om te wandelen of in de tuin te zitten als het lekker weer is, wel in de schaduw uiteraard? Mag dat al meteen, of na 1 week of na 2 weken bijvoorbeeld.
Het is mijn 1e kindje, dus ik weet nog niet zoveel van pasgeborenen af.
Groetjes Wilma33
allebei mijn jongens zijn in juli geboren
Bij Merijn was het echt heel warm. Hij lag inderdaad dan ook met romper in de box of in de schaduw in de kinderwagen buiten.
Bij Xander was het niet echt best weer, afgelopen zomer was het zo’n 19 graden ofzo. Dus dat was heel ander verhaal.
Beiden konden ook al snel hun temperatuur goed zelf reguleren, dat scheelt wel natuurlijk.
Met beiden ben ik na een dag of 5 naar buiten gegaan. Maar ik was dar zelf ook aan toe. ik had niets overgehouden aan mijn bevalling dus ik kon het lichamelijk ook aan .
het hangt dus van best wel wat factoren af hoe het bij jou zal lopen.
Maar het is een heerlijke maand om te bevallen, want je hebt heel lang zomervakantie (als je werkt natuurlijk) en het weer is altijd wel ok, ook al is het de ene keer een slechtere zomer dan de ander.
Juul is op 14 juli 2006 geboren :mrgreen: en dat was een dag voor de tweede hittegolf. Ze heeft de eerste weken bijna alleen maar rompertjes aangehad, dat was meer dan voldoende. Wel jammer, want ze was ineens uit al die lieve kleine kleertjes gegroeid…
Soms, als het even wat koeler was had ze een broekje over het rompertje aan, of een jurkje zonder rompertje.
's Nachts lag ze alleen onder een lakentje.
hier ook een hittegolf kindje…thomas lag gewoon in de romper…
het enigste waar ik voor moest oppassen was de tocht (dat hij niet voor een open raam lag of zo dat schijn wat harder te waaien)
maar ook hij mocht gewoon naar buiten in de kraamweek
Ik woon in Barcelona en ben begin september bevallen. WARM (25-30 graden) was het hier. Heb hem alleen in zijn rompertje gehad, ook 's nachts, en dan alleen een dun dekentje en lakentje over. Ik was er ook erg onzeker over, maar het was echt goed aan zijn nekje te voelen of hij niet te warm / te koud was. En te warm heb ik nu eigenlijk alleen nog maar in de winter meegemaakt als hij iets teveel aanhad bij me in de draagdoek. Denk idd wel om de tocht. Ik moest bv de ventilator uitzetten, sjiiiiit.
Komt wel goed hoor, het loopt allemaal zo’n vaart niet als je het goed in de gaten houdt.
Groetjes,
Femke
Elise is geboren in augustus, was de warme week dit jaar ( als je het warm kunt noemen…) De dag dat ze geboren was was het redelijk warm en kreeg ze toch een velours pakje aan, want tja, een pasgeboren baby is altijd lastig… Ze heeft in die week ook wel alleen in d’r rompertje gelegen en heeft ook een dag zelfs met kruik gelegen, dus is geen peil aan te trekken… Duidelijk had ze moeite met d’r temperatuur zou houden als moest, terwijl ze toch een flinke meid was van bijna 4 kilo! Ik had van alles in huis, maar heb amper korte mouw shirtjes aangetrokken bij haar, wel rompertjes met een broekje erover heen. ( ook geen korte broekjes trouwens ) Ze was op een vrijdag geboren en precies een week later deden we onze eerste stapjes buiten de deur! Denk dat je eerder ook niet wilt, is ook wel zwaar voor de moeders hoor!!! Een week raadde de kraamhulp ook aan en de vrijdag dat we weggingen was ook de dag nadat de kraamhulp er voor het laatst was!
succes ermee en ik ken de problemen… wat wel te kopen, wat niet te kopen…
Hier ook een juli 2006 kindje, Noa is precies tussen twee hittegolven in geboren (al was het met 27 graden toen nog niet echt koel te noemen, maargoed).
De eerste dagen droeg ze ondanks de warmte wel een boxpakje en een mutsje. Na een weekje kon ze zichzelf goed op temperatuur houden en lag ze dus gewoon in een rompertje. Met slapen lag ze alleen onder een lakentje.
Ik mocht na een paar dagen met haar naar buiten, alleen zoals Kim al zegt wel oppassen voor de tocht / wind.
Ik zou wel zorgen dat ik van alles wat heb qua kleertjes, het is inderdaad lastig inschatten van tevoren…
Het scheelt ontzettend per kindje. Bo is geboren toen we dat jaar toch nog een nazomer kregen. De zomer zelf was helemaal drie keer niks. Het was buiten 28° en mevrouw lag volledig gekleed in bed, onder een lakentje en dekentje, met 2 kruiken en een mutsje op. Zij kon zichzelf erg slecht op temperatuur houden. Met haar hebben we dan ook 1,5 week gewacht voordat we naar buiten gingen. Nikkie hield zichzelf vrijwel meteen goed op temperatuur, en met haar liepen we na 5 daagjes dan ook al buiten.
Je kraamhulp zal je ook veel leren over het kleden etc. van je kindje en je kunt haar natuurlijk alles vragen!
Zorg dat je qua kleding van alles wat in huis hebt. En als je iets niet in huis hebt, is er vast wel iemand die het alsnog snel voor je wil gaan halen.
Wilma,
Ik heb ook een meisje wat geboren is in juli 2006. Kan mij wel voorstellen dat je niet precies weet hoe je dan je beebje moet kleden. Ik had het zelf ook in het begin. Ik klede Siënne zelfs even iets te warm aan, maar dat kwam ook omdat zij te vroeg geboren is. Daarna gewoon rompertje of shirtjes met korte mouw en dun broekje. Je voelt aan je kindje zelf wel of het te warm of te koud heeft.
Gr. Debbie
Haha, wat grappig; ik kom al mijn maandmama’s hier tegen…
Zal ik mij dan ook maar even toevoegen Cynthia :lol: .
Lienke is 31 juli 2006 geboren dus ja, ook in het jaar van de hittegolven. Lienke kon zichzelf al snel op temperatuur houden en lag dus vaak overdag alleen in rompertje. 's Nachts deed ik haar meestal wel een dun broekje met truitje aan en lag ze in bed met een dunne deken met een lakentje (het was vrij koel boven). Maar het is net wat de anderen ook al zeggen, het ligt eraan of je kindje zich op temperatuur kan houden. De kraamhulp zal je er zeker wel bij helpen hoor.
Onze 2e verwachten wij ook in juli 2008 :mrgreen:
Groetjes Renate