hoe omgaan met instabiel bekken?

Ik ben nu 21 weken zwanger en heb al een poosje veel last van mijn bekken.

Ik heb een zoontje van bijna 2, dus om voor hem te kunnen zorgen, kan ik niet altijd rustig aan doen, moet ik soms belastende dingen doen.

Wie heeft er ervaring met instabiel bekken in een vroeg stadium en hoe ga je ermee om?

Shalom

Cesar therapie…ik zweer erbij. Heb al 7 jaar bekkenklachten, en na mijn eerste verkeerde therapie gehad. Dat heeft de hele boel verkl**t. Nu met Cesar gaat het heel lang goed, en na de bevalling herstelt het veel sneller.

en haal een bekkenband, deze heb ik voorgeschreven gekregen aangezien de fysio niet durftte handelen aangezien ik geen probleemloze zwangerschap heb.

hoi joy ik heb hms en ook bekkeninstabiliteit blijven helaas :frowning:

er was mij gezegt liever geen kids meer te krijgen , ik ben nu zwanger van de 6de ik heb veel therapies gehad alleen omdat ik ook hms heb helpt het niet . wel let ik natuurlijk goed op ik heb goede dagen ertussen en zeer slechte dan kan ik amper lopen .

na de bevalling zakt het wel naar het minimum maar de klachten gaan nooit weg helemaal als ik dan weer eens te veel doe kan ik dagen niks . lastig als je een groot gezin hebt . maar ik heb wel hulp maar overdag ben ik ook alleen met een drukke puber

een bekkenband kan verlichting geven , verder oefeningen die je van de fysio komen , bij mij werd er gezegt : niet te lang lopen , geen trappen lopen , niet fietsen niet bukken ,en niet te zwaar tillen . zo veel mogenlijk op stevige schoen lopen en niet gaan wiebelen in de rij dus van de ene op de andere been dan breng je alles uit balans .

ik hoop dat je hier wat aan hebt :-*

Hoi,

Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik vanaf 16 weken last van mijn onderrug en schaambot, vanaf 22 weken ben ik naar een huisarts gegaan en kreeg ik het etiket ‘bekkeninstabiliteit’ bestempeld. Ik ben naar een bekkentherapeut gegaan, maar dit hield in dat ik bekkenbodemoefeningen kreeg en dat er naar mijn manier van zitten/staan/tillen werd gekeken. Na een paar keer vond ik dit wel voldoende en ben ik niet meer gegaan. In mijn ogen zou ik meer gehad hebben aan massage van mijn onderrug en billen.

Nu ben ik weer zwanger en deze keer zelfs van een tweeling. Sinds 2 a 3 weken heb ik alweer last van mijn schaambot als ik een lange wandeling heb gemaakt.

Het is belangrijk om niet teveel te staan en zijwaartse bewegingen zijn ook niet fijn voor een instabiel bekken. Huishoudelijke klussen zoals stofzuigen en strijken kun je dan ook beter aan iemand anders overlaten. En veel traplopen is ook niet aan te raden. Combineer dus zoveel mogelijk dingen om zo min mogelijk op die trap te moeten. Dus ga zelf even op bed liggen als je zoontje een middagdutje gaat doen. Of doe een vuile was in de wasmachine en ga dan even schone was opvouwen. En als je partner thuis is, laat het tillen van je zoontje dan aan hem over.

Groetjes Saskia

In elk geval naar de fysio gaan en zo min mogelijk tillen en onverwachtse bewegingen maken.

En benen bij elkaar als je de auto in en uit stapt en je omdraait in bed en uit bed stapt. Geen kracht op één been zetten, maar met beide benen tegelijk. Traplopen zo veel mogelijk vermijden (luiers etc. beneden leggen). Geen zwaar huishoudelijk werk doen. Stofzuigen is ongeveer het zwaarste wat er is met je bekken, dus zelf niet doen. Stoel bij de strijkplank zetten zodat je kunt zitten. Niet te lang staan, maar ook niet te lang zitten. Zoveel mogelijk afwisselen. Rustig opstarten 's morgens. Op tijd naar bed. Ik ging vaak tegelijk met mijn peuter naar bed. Mijn lichaam kreeg zo wat meer rust. Veel mensen denken dat zwemmen goed is. Dat is het ook, maar je mag geen schoolslag doen ivm met je bekken. Dan maak je het alleen maar erger. De andere slagen beheers ik niet goed genoeg, dus voor mij was zwemmen een no go.

Fietsen kon ik het langst volhouden, lopen werd al snel zwaarder.

De laatste weken vond ik erg zwaar beide keren, maar deze keer meer omdat ik er een peuter bij had lopen. Ik was echt aan het aftellen en wist soms niet hoe ik de dag door moest komen, maar deze weken gaan ook om en ook al heb ik nu nog wel last van mijn bekken, ik ben tenminste weer mobiel.

Ik ben toen naar een bekkenfysio geweest, ik kreeg oefeningen en tips en ging toen ook minder werken.

De fysio deed dan ook elke twee weken even flink losmaseren en ik moet zeggen dat dit het beste hielp.

Heel veel tips zijn hierboven al gegeven.

Traplopen is niet goed, maar wel onvermijdelijk vaak. Je dreumes zelf laten lopen scheelt al veel en ander per trede naar boven, dus niet doorlopen maar steeds bijstappen.

En zwemmen inderdaad geen schoolslag, dat is echt heel slecht.

Bij mij was het gelijk over toen Jasmijn eruit was overigens.

Sterkte!

Hallo,

Ik had hier vorige week ook en vraag over gesteld, ik had zo’n last van mijn bil en been. Ben woensdag bij de fysio geweest en die zei dat ik ook een instabiel bekken had.

Ik moet volgende week terug komen en heb voor deze week wat tips meegekregen, je gewicht over 2 benen verdelen en dus niet op 1 been “hangen” als je staat. Als je opstaat, 1 been iets naar achteren verplaatsen zodat je rug rechter is als je opstaat. En proberen te lopen alsof je over een lijn moet lopen, dus je voeten een beetje voor elkaar zetten. Hier heb ik een beetje moeite mee, want dat vind ik zo’n raar gezicht.

Maar ik kan het allemaal wel zo leuk opschrijven, ik ben zelf behoorlijk hardleers. zodra het goed gaat, loop ik weer met de stofzuiger door het huis en alle andere dingen. Met als gevolg dat ik me vanaochtend echt uit bed moest laten vallen.

Dus luister naar je lichaam, en dit valt me behoorlijk zwaar, ik vind het erg frustrerend om vanaf de bank toe te kijken dat er best even een stofzuiger door de kamer kan. En vooral in jou situatie, dat je er ook nog een kleintje rond hebt lopen lijkt me dit erg moeilijk.

Hoi,

Welke therapie of wat dan ook kan per persoon verschillend zijn , Ik heb al meer dan een jaar ceasar, maar heb niet echt het idee dat het wat voor me doet of gedaan heeft :?

Die BI weerhoudt me eigenlijk om voor een 2 e te gaan ,

Ja , ik ben er bang voor dadelijk hetzelfde erbij te zitten als toen :cry: :oops:

Ik ben nog niet pijn vrij, maar ga gewoon door, anders zou dat dus betekenen dat ik helemaal niets meer kan doen, zelfs niet naar een pretpark .

Dan maar vaker zitten :roll: t,is niet anders

Heb je geen familie in de buurt die je even zou kunnen ondersteunen ?

ik zie dat je niet in nederland woont, maar dan kan je toch nog fammielie hebben , die je wil en kan helpen :angel:

probeer echt je rust te nemen, dit is echt heel belangrijk, niet dat je stil moet blijvenzitten hoor :wink:

Sterkte hoor :hug: :-*

hier ook (weer)

ga eerst maar langs een fysio met als specialtiteit zwangerschap…

zij kunnen je al veel meer vertellen dan wij

bij mij zat mijn rug ook helemaal vast…dus die heeft de manueltherapeut eerst losgemaakt…daarna oefeningen gekregen…

ik werk halve dagen…

moet me aan de voorgeschreven ‘bewegingen’ houden anders betaal ik direct de prijs…

mijn mannetje kan gelukkig al heel veel zelf…maar ja niet alles.

mijn vriend moet nu stofzuigen… ( dat is echt funest nu he, absoluut een NO NO :naughty: ) je maakt echt verkeerde bewegingen met stofzuigen…( en dweilen/ vegen)

je moet veel afwisseling hebben op het gebied van zitten/lopen/ staan/ liggen

en idd op beide voeten gelijk gewicht zetten…

niet zwaar tillen…als je iets tilt door je knieën zakken en met de rechte rug omhoog gewicht zoveel mogelijk tegen je buik houden…

bij veel last even op bed gaan liggen op je rug…

je hielen tegen je billen en dan lagzaam je knieën naar buiten laten zakken…en weer om hoog en weer laten zakken tot de pijn afneemt…

succes :hug:

Bedankt voor alle tips.

Gelukkig heb ik een gelijkvloers huis. Een stofzuiger heb ik niet eens en vegen-dwijlen laat ik mijn man al doen.

Ik kan hier mijn weg niet zo vinden in het medische, dus heb ik een cesartherapeut in Nederland gebeld die me wat tips en oefeningen over de mail heeft gegeven. Samen met jullie tips, heb ik nu een heel lijstje met wat goed en niet goed is. Ik merk wel dat het lastig is er continu op te letten. Maar als ik dat niet doe betaal ik er een forse prijs voor.

Shalom

Hoi,

Vegen en stofzuigen is dezelfde beweging. maar ehhh geen stofzuiger :think: Ik heb er 3 :oops:

verkopen ze die daar niet ?

misschien stomme vraag hoor maar, dacht dat vegers uit de tijd waren :oops:

Neem echt wel op zijn tijd je rust hoor :-* :hug:

Afgelopen weekend weer een nieuwe tip gekregen. Als je heel veel last van je bekken hebt uiteraard gaan liggen, maar wat heel goed werkt is op je knieen en ellebogen gaan ‘zitten’ zodat je kont hoger is dan je voorkant. Das de enige houding dat je bekkenbodemspier een keer helemaal geen gewicht hoeft te dragen. Helpt vooral bij pijn in je stuitje.