hoe om te gaan met vervelend gedrag?

Mijn zoontje vertoont soms echt vervelend gedrag en het lukt ons maar niet om hem hierin te sturen. Al maanden is het zo dat hij de fles heel slecht drinkt: het begint braaf op schoot maar na een minuut of wat begint ie te krijsen, wil niet meer, slaat fles weg. Ook na even pauze weigert hij. Omdat hij anders nauwelijks drinkt leggen we hem vaak in de box (of 's avonds in zijn bed) en geven we hem de fles liggend :? . Vaak wil ie dan ook maar kort even drinken, draait zich eens of gaat spelen, huilt en dit gedrag wisselt zich dan af met af en toe een slok (ik duw die fles vaak gewoon in zijn mond :shifty: ). Al met al drinkt hij hem dan dus leeg, maar het is een hele onderneming en erg frustrerend. Ik heb het een tijd niet gedaan maar dan drinkt ie dus niet. Ik moet zeggen dat het nooit een baby is geweest die op schoot wil zitten, en ook in de wip/kinderstoel want dan voelt ie zich vastzitten (zit ie natuurlijk ook, maar tja, niet voor niks).

Ook het eten geven is vaak drama 's avonds. Ik ben al vroeger gaan geven maar ook dat helpt niet. Hij zit in zijn wipstoel (vind ie dus niet leuk), neemt af en toe een hap maar spartelt ondertussen dat hij er uit wil en slaat geregeld eten uit je handen (echt enorme zooi dus :roll: ). Het liefst wil ie een speeltje vasthebben, maar ik weet dat dit ook niet goed is.

Ik wil graag advies van jullie hoe om te gaan met vervelend gedrag op deze leeftijd en of het al echt zin heeft om te gaan ‘opvoeden’ of dat het er nou eenmaal bijhoort en ‘wel weer vanzelf verdwijnt’. Tot nu toe reageert ie nergens op want ik probeer hem er wel op aan te spreken. Het is echt vermoeiend :zzz:

ten eerste heeft het nog geen zin om nu al te gaan “opvoeden”, hun korte termijn geheugen is nog zo slecht ontwikkeld dat ze het gewoon vergeten.

Wel erg lastig dat hij slecht drinkt en ook zo onrustig en niet in zijn wipper wil zitten. Heb je al eens de kinderstoel geprobeert? Hier was eten geven in de wipper ook geen succes. Mevrouwtje vond het leuk te proberen om de lepel te pakken of om er heel hard op te slaan. Maar sinds ik haar in de kinderstoel eten geeft gaat het eigenlijk heel goed. En waarom mag je geen speeltje geven? Ik doe dat ook wel hoor als ik wil dat ze eet.

En drinken uit een tuitbeker wil hij dat wel? Ik heb verder geen ervaring met niet willen drinken. Mijn meisje heeft wel eens dagen dat ze slecht drinkt maar dat haalt ze later wel weer in.

Succes, het blijft lastig.

drinken in een beker gaan geven en eten gewoon gezellig aan tafel jet zijn allen en in een kinderstoel misschien?

wipstoel is op deze leeftijd echt niet meer zo geschikt, Ml is ook 8 maand maar ik vind dat dus doodeng, ze draait alle kanten op en grote kans op ongelukken vind ik.

en eten in een wipstoel is heel vervelend voor ze, ze zitten niet goed rechtop en hebben zo meer kans op verslikken…

kinderen zijn niet vervelend, ouders ervaren het als vervelend is mijn ervaring…

jee het lijkt kyano wel als ik het zo lees :mrgreen:

dioe drinkt ook haast geen melk meer en doe precies hetzelfde als jij

soms pakt ie een paar slokken liggend,of ik heb hem op een arm en ga lopen door het huis terwijl hij een paar slokken drinkt :lol:

om gek van te worden soms :o

dus tips heb ik ook niet

avondeten gaat hier soms ook zo

kyano zit in de kinderstoel

soms eet hij het potje op zonder te morren

maar soms zit ie steeds herrie te maken

in zijn gezicht te wrijven terwijl hij net wakker is,maar toch lijkt hij slaap te hebben

ik ben gestopt met dwingen te eten

dan wordt het misschien alleen erger

ik weet wat het is dus lees mee voor tips :wink:

Hier ook een zeer ondernemend mannetje. Hij zit al sinds een paar weken in de kinderstoel en krijgt eten als Rapley, gaat veel beter dan prakjes en wij vinden het ook nog veel makkelijker en gezelliger! Verder de fles, hier is het 2 keer aandringen en als hij dan niet wil, dan niet, hij krijgt genoeg andere dingen en met toetje en dergelijke komt hij wel op z’n zuivelproducten.

Ik zet Ml voor alles wat ze te eten krijgt in de kinderstoel eigenlijk, drinken doet ze verder alleen nog aan de borst…

ze weet het al precies, als ze daarin gezet wordt komt er iets lekkers aan…

wij raply-en ook, potjes en prakjes vinden wij ook niets, alleen voor soms als je een dag weg bent oid…

Wat lastig zeg!

Gister en vandaag drinkt mijn zoontje zijn fles ook niet, niet zittend bij mij uit de fles of tuitbeker, maar ook niet zelf uit de tuitbeker of de rietjesbeker. Hij hoeft het gewoon niet. Misschien ben ik wel erg makkelijk, maar ik denk dat al snel: dan maar niet. Hij wil het blijkbaar zelf gewoon niet. Hij drinkt wel sap, dat is ook vocht.

Het eten geven we altijd terwijl hij in de kinderstoel zit, en die draai ik dan zo dat hij recht tegenover me zit, zodat hij precies kan volgen wat ik doe en dat er een hapje aankomt. Ik maak er een feestje van, door de te zingen, ‘toetoet’ te zeggen bij een hapje (haha, het is geen gezicht als je het zou filmen :wink: ).Hij moet er flink om lachen en bij elk lachje stop ik snel een hapje in zijn mond. Soms geef ik hem gewoon iets in zijn handje als hij erg druk met zijn armen is. Ik zie niet zo in waarom dat niet goed is. Het is ook saai toch, dat eten aan tafel? :slight_smile: Als een rammelaar of zoiets helpt, waarom niet?

Succes!

Ooh, maar ik wil ook echt niet zeggen dat mijn zoontje vervelend is, Heleen. Maar zijn gedrag kan dit wel zijn :angel: . Verder is ie een schat van een vent, wel een drukke vent dus die de hele dag rondschuift en er niet van houdt om belemmerd te worden in zijn bewegingsruimte.

Vanmorgen heb ik hem zijn fruithap gegeven, en ben maar gestopt nu toen hij weer zo begon te doen. Hij krijgt nou verder niks extra’s meer. Alleen die melk vind ik erg moeilijk om niet te geven want het blijft wel de hoofdvoeding vooralsnog. En in de kinderstoel helaas hetzelfde verhaal. Ik durf hem er zelfs niet zonder toezicht in te zetten zo want hij klimt er gewoon half uit.

Ik heb wel het idee overigens dat hij best snapt dat hij bijv. niet het eten uit mijn handen mag slaan :think: , als het gaat om ‘opvoeding’. Niet dat hij zich er verder iets van aantrekt :?

hihihi… oh sorry, daar heb je niets aan… :shifty: Maar ik lach omdat Michel exact zo is…

Hier was de truuk toch wel om andere opvolgmelk te gaan geven.

en de smaak ervan af te wisselen door en soms een lepeltje roosvicee in te doen en soms limonade of verdund sap te geven en dan weer eens een beetje karnemelk (dat mogen ze ook hebben rond 8 maand)

Verder gewoon de fles aanbieden en laat hem maar.

Hier is Michel ook snel afgeleid en dan drinkt hij hem slokje voor slokje onder het spelen op.

In de kinderstoel eten doen we hier ook, maar hij klimt er zo uit of duwt zich af tegen tafel zodat hij bijna omvalt.

Dit doet hij al vanaf 7 maand ofzo.

Dus hij zit hier in de stoel met een extra veiligheidstuigje en dat gaat goed.

Ik ben niet zo van rapley, tenminste, we doen het erbij. Maar hier gewoon eten wat de pot schaft en ik prak het grofweg of snijd het in stukjes.

Mies krijgt 1 eetlepel in een eigen bakje en een lepel en ik heb de rest met ook een lepel.

Zo kan hij voor zijn idee “zelluv” eten (lees, alles met zijn handen eruit graaien en onderzoeken) en ondertussen laat hij zich door mij gewoon voeren.

Krijgt hij zijn eigen bakje niet, dan mept hij de lepel weg of bijt op de lepel zodat je hem niet mee ruit zijn mond krijgt.

Erg leuk, van die jongetjes met temperament :mrgreen:

Jasper was ook zo snel afgeleid toen ie deze leeftijd had :roll: ik weet nog hoe ik soms echt moest worstelen om er ueberhaupt iets in te krijgen… :roll: :roll: :roll: Het enige wat hier hielp was rustig op ons bed gaan liggen voor een voeding(gaaf bv) daar was weinig wat hij nog niet kende en ook weinig afleiding. Misschien een idee? :think:

@maria77 wrote:

Ooh, maar ik wil ook echt niet zeggen dat mijn zoontje vervelend is, Heleen. Maar zijn gedrag kan dit wel zijn :angel: . Verder is ie een schat van een vent, wel een drukke vent dus die de hele dag rondschuift en er niet van houdt om belemmerd te worden in zijn bewegingsruimte.

Vanmorgen heb ik hem zijn fruithap gegeven, en ben maar gestopt nu toen hij weer zo begon te doen. Hij krijgt nou verder niks extra’s meer. Alleen die melk vind ik erg moeilijk om niet te geven want het blijft wel de hoofdvoeding vooralsnog. En in de kinderstoel helaas hetzelfde verhaal. Ik durf hem er zelfs niet zonder toezicht in te zetten zo want hij klimt er gewoon half uit.

Ik heb wel het idee overigens dat hij best snapt dat hij bijv. niet het eten uit mijn handen mag slaan :think: , als het gaat om ‘opvoeding’. Niet dat hij zich er verder iets van aantrekt :?

Prima :thumbup: dan begreep ik het denk ik verkeerd :smiley:

Ik kan me nog herinneren van toen mijn dochter die leeftijd had dat als ze te weinig had gedronken ik haar achtervolgde met de fles en iedere keer als ze op haar rug lag te spelen en haar mond openhad daar meteen de fles indeed.

het is al gezegd; tuitbeker of gewone beker.

of misschien heb je net zo’n kleine zelfdoener als ik! Als ze afgekolfde melk uit de fles krijgt wil de kleine madam deze zelluf naar de mond brengen en happen.

ik zou hem toch in de kinderstoel zetten inplaats van de wipper en dan in een waar je hem in vast kan zetten met een 5 punts gordel.

je hoeft hem toch ook niet onbewaakt er in laten zitten? je gaat er gewoon lekker bij zitten.je gaat wat liedjes zingen en handjeklap enz enz en op die manier maak je het leuk om in de stoel te zitten.

wat je bestek uit de handen slaan betreft heb ik dat opgelost dankzij mijn buuf…je geeft hem een eigen lepeltje in zijn handen waar hij mee mag spelen en met een ander lepeltje geef je hem zijn eten…

eten moet leuk zijn en dat moet hij even onder de knie krijgen…

veel succes :-*