Hoe om te gaan met een baby die overgeeft?

Hoihoi allemaal,



Kennelijk heeft mijn kleine schat iets opgelopen, want vanochtend om 5.00 heeft hij overgegeven in zijn bedje. Daarna heeft hij nog wel bij ons even in bed geslapen, en dat ging goed.

Helaas heeft hij net zijn ontbijtje ook helemaal uitgespuugd, arm ding.



Wat is nu slim om juist wel en juist niet te geven? Sowieso kleinere hoeveelheden dacht ik…en proberen iig wel te laten drinken, ook kleine beetjes…



Alvast bedankt :slight_smile:

In ieder geval kleinere hoeveelheden inderdaad. Liever even geen fruit geven (aldus het ziekenhuis hier), wat groente en pap is beter. En geef vooral vocht (melk, maar ook bv. water, diksap of desnoods ORS), ook in kleinere hoeveelheden, desnoods steeds een paar slokjes. 500/600cc vocht is wat ze echt minimaal binnen moeten krijgen op een dag.



Let goed op op (beginnende) uitdrogingsverschijnselen.



Beterschap voor Bastiaan! En sterkte voor jullie zelf.

Nou, om 11.00 waren we heel hoopvol, hij hield 100cc melk binnen.



Helaas 2 uur later eenzelfde flesje was teveel en alles er weer uit :frowning:



Ben nu begonnen preventief slokjes ORS te geven…

Als hij veel spuug zou je ook kindigest van vsm kunnen proberen hebben we een tijd geleden voor Jana gehaald op advies van de huisarts, werkte vrijwel meteen en ze spuugde daarna niet meer :wink:



Beterschap voor je mannetje :hug:

veeel heel veel kleine slokjes! onze uk was toen denk ik ook rond een maand of 10… wat was ze ziek, en wel drie dagen flink overgeven! met kleine slokjes ors zijn we er boveno gekomen!



beterschap! en hij moeten wel blijven plassen, onze ha gaf aan, dat wanneer er 24 uur lang geen plas is geweest, er dan sprake kan zijn van uitdroging!

waar je ook op kunt letten: vinger in mond stoppen en kijken of ie er vochtig uit komt. En of de oogjes nog glimmen.

Thanks! Inmiddels lijkt de koorts alweer wat gezakt, gelukkig slaapt hij veel.



Hij heeft ook echt een ENORME diarre-poepbroek (niet waterdun) gehad, en ik geef hem idd kleine beetjes.



Mijn moeder had nog als tip wat gekookte worteltjes, dus dat probeer ook. Het zielige is dat hij best wil eten en ook honger krijgt, maarja dan vliegt alles er weer uit als het teveel is.



Hij ziet witjes en is wat slapjes, maar nog wel helder.

wat ons werd geadviseerd voor dat onze zoon werd opgenomen:


  • Melk aanmaken met ORS ipv water.
  • Vocht is het belangrijker dan melk dus evt alleen ORS geven, pakken ze het niet dan evt een schepje voeding erbij doen voor de smaak.

    *Liever hele kleine hoeveelheden ipv veel in een keer onv 10 cc per keer kijken hoe je kindje dat verdraagd dan kun je het evt ophogen of met kortere tussen pozen geven

    *Ligt verteerbare voeding, b.v worteljes (geen aardappels,vlees,pasta)

    *voeding is niet zo belangrijk vocht wel!

    *Let op plasluiers minimaal 1 volle plasluier per 24 uur.

    *Na 3 dagen aanhouden altijd contact opnemen met de huisarts

Op de verpakking van de ORS staat juist dat je het nooit met melk mag mengen…?



Beetje diksap door de ORS kan ook. Maar er zijn ook kindjes die ORS prima vinden smaken (wij hebben er zo één :mrgreen: ).

Onze zoon kreeg tijdens zijn opname toch echt ORS met melk (flesvoeding dus) eerst door zijn sonde en daarna uit een flesje.

In de verhoudingen eerst 3/4 ORS en 1/4 melk, ging dat goed dan 1/2 ORS en 1/2 melk bleef dat er in dan 1/4 ORS en 3/4 melk en daarna werd er weer een gewone voeding geprobeerd. Kwam dat er uit dan gingen we weer terug naar de verhouding die er wel in bleef en werd het weer een paar dagen aangekeken.

Ook de kinderarts rade ons dit aan, om het thuis te doen mocht hij een aantal dagen achter elkaar spugen.



ook toen ik nog op de kinderafd. werkte maakte we de voeding soms aan met ORS als dat nodig was.



Onze zoon vondt de ORS echt om te griezel, zelfs met diksap er door heen, een beetje melk ging gelukkig beter :slight_smile:

Jinthe kreeg alleen ORS (zowel door de sonde als in de fles). Maar de artsen weten vast wat ze zeggen als ze zeggen dat ORS met melk gemengd kan worden. :slight_smile:

hij is er gelukkig weer gezond uitgekomen, dus ik neem aan van wel :mrgreen:

had trouwens zijn ORS/melk schema er even bij gezet :slight_smile:

Ik ben denk ik uit de ORS- en melkmeng vraag… Zou het zo kunnen zijn dat je ORS-poeder niet door de zuigelingenvoeding mag mengen, maar aangemaakte ORS wel met aangemaakte melk? (Omdat het niet mengen op het pakje met poeder staat en omdat jij (=dragon) over verhoudingen melk en ORS praat. Kan me ook voorstellen dat dat wel zou mogen, omdat er dan ook gewoon voldoende vocht bij zit ed.)



Ik heb trouwens begrepen dat het met B. weer ietsje beter gaat (dat krijg je als je in hetzelfde maandmama’s topic post ;)). Hopelijk houdt dat stand. :pray:

hier zei de huisarts vandaag dat ik maar even geen flesvoeding moest geven of ander eten drinken is veel belangrijker. en Melk slijmt waardoor hij sneller zal braken.



dus hier alleen water met een beetje siroop en omdat hij honger heeft halve bekers drinken anders drinkt hij teveel ineens en dat kan zijn maagje ook niet aan.



normaal drinkt hij geen water maar doordat hij honger heeft drinkt hij het nu wel.



had een fles geprobeerd die kwam er weer uit en de siroop blijft grotendeels wel binnen.