Hallo!
Ons meisje zit midden in de peuterpubertijd. Wat een drama!! Het ene moment is ze hartstikke lief en het andere moment zijn 3 rollen behang niet genoeg om haar achter te plakken.
Inmiddels weet ik niet meer hoe ik met haar om moet gaan. Ik heb gelezen dat je sommige dingen gewoon moet negeren zodat ze geen negatieve aandacht krijgt, maar hoe ver ga je daar in?
Ik word gewoon heel vervelend van het gillen, krijsen, met spullen gooien, slaan, schoppen etc etc. en af en toe heb ik het idee dat ik wegzak in drijfzand.
Dus hebben jullie nog tips en hoe ervaren jullie het één en ander?
:-*
ons meisje is er net weer uit (met hier en daar heus nog wel een fijne bui :roll: ) en onze jongen zit er nu midden in…
wij weten ook niet goed hoe we er mee om moeten gaan.
Uit laten razen en negeren lijkt redelijk te werken (maar soms ben ik zelf zo geergerd dat ik al gereageerd heb voordat ik kan negeren :oops: )
We leren onze zoon om te ZEGGEN wat hij wil/niet wil…in plaats van te piepen, te schreeuwen of te slaan :evil: …dat werkt nog niet echt.
verder zetten we ze wel eens op de gang, uit razen tot ze weer wat rustiger zijn, helpt soms.
Consequent zijn is natuurlijk beter, maar erg moeilijk.
En wat soms ook wel helpt is te vragen of ze gewoon even willen knuffelen (want soms zitten ze zichzelf zo in de weg, en schrikken ze van hun eigen gedrag)…
kortom, lastig, irritant, en sneu, voor hen en voor ons
Sterkte ermee!
wij hadden hier een strafhoekje dan kon ze daar 3 minuten afkoelen en soms ook langer omdat ze tijdens het daar zitten nog strontvervelend was
soms als het echt heel erg was dan zette ik haar op haar kamer en liet ik haar daar uitrazen (want sja mijn lontje werd sommige dagen toch echt ook wel heel kort en dan kan ze beter haar kamer kort en klein slaan en daar gillen dat horen we beneden toch een stuk minder dan mij direct irriteren)
en negeren wilde soms ook helpen (soms nog wel dan heb ik al 2 of 3x nee gezegd en dan ineens hoor ik haar niet meer :mrgreen: )
succes ermee :hug:
Ik zie dat je ook net een baby erbij hebt, dat maakt het misschien ook wel extra zwaar :hug:
Zelf denk ik dat het ook daarmee te maken kan hebben, haar gedrag. Ze is al bijna 4, peuterpuberen doen ze vaak rond 2 a 3 jaar toch?? Misschien is het voor haar een vorm van aandacht vragen, omdat ze die nu moet delen met de baby??
Hier hadden we dat ook, en het hielp om een paar keer per dag 10 minuutjes echt alleen iets met haar te doen, en niet weg te lopen als de baby huilde. Wanneer de jongste huilde zei ik: nou, ik ben nu gezellig met jou aan het…(tekenen,lezen, spelen, vul maar in…) en dus moet X even wachten. Hier werkte dat goed. Ook hebben we haar meer betrokken bij de verzorging, en gingen we ook wel eens iets apart met haar alleen ondernemen. Hier nam het gedrag toen echt weer goede vormen aan.
Misschien is het bij jullie wel iets heel anders, maar negatief gedrag is toch bijna altijd aandacht vragen of grenzen verkennen.
Succes :hug: Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :oops:
Zelf denk ik dat het ook daarmee te maken kan hebben, haar gedrag. Ze is al bijna 4, peuterpuberen doen ze vaak rond 2 a 3 jaar toch?? Misschien is het voor haar een vorm van aandacht vragen, omdat ze die nu moet delen met de baby??
Inderdaad dat gedrag vertoond onze boef nu ook :shifty: exact wat jij nu beschrijft Emely .
en die van mij is 2,5 :wink:
uitdagen ook, nee zeggen en dan toch doen, als ze iets goed doet gaat ze staan klappen in haar handen :mrgreen: en doen wij natuurlijk mee :angel:
Misschien op deze leeftijd inderdaad omdat ze een broertje/zusje erbij heeft, ze moet aandacht delen he :wink:
moeilijk hoor, ik zie ook al wat tips staan :thumbup:
sterkte, ik weet het valt niet mee :hug:
gr melanie.
een-op-een aandacht geven helpt hier wel!!
we passen dit nu een paar dagen toe (sinds ik de tip hier las, dank hanneke :thumbup: ) en Jonas lijkt wat rustiger en veel beter aan te spreken…
dus wie weet, helpt het ook bij jullie!
Ooh ik lees dit net na dat ik mijn berichtje heb geplaatst.
Mijn kleuter doet dus ook zo ik weet ook niet meer wat ik moet doen.
Hij moet en zal gewoon zijn zin door drijven als er NEE word gezegt.
Ik probeer vandaag een beloningssysteem verdeeld over 3 momenten van de dag.Ik dacht eraan om de dag in 3 delen te doen tot 12 uur 12-15 en 15-18.Als hij zich netjes gedraagt in die uren krijgt hij een sticker heeft hij om 18.00 alle 3 de stickers dan krijgt een beloning dit kan zijn iets lekkers of iets leuks gaan doen.
Zou dat wat helpen?
Esmie
@esmie wrote:
Ooh ik lees dit net na dat ik mijn berichtje heb geplaatst.
Mijn kleuter doet dus ook zo ik weet ook niet meer wat ik moet doen.
Hij moet en zal gewoon zijn zin door drijven als er NEE word gezegt.
Ik probeer vandaag een beloningssysteem verdeeld over 3 momenten van de dag.Ik dacht eraan om de dag in 3 delen te doen tot 12 uur 12-15 en 15-18.Als hij zich netjes gedraagt in die uren krijgt hij een sticker heeft hij om 18.00 alle 3 de stickers dan krijgt een beloning dit kan zijn iets lekkers of iets leuks gaan doen.
Zou dat wat helpen?
Esmie
bij beloningssystemen is het wel belangrijk dat het kind weet waar het over gaat…netjes gedragen is misschien wat te groot? wat wil je precies van hem zien…dat hij normaal praat (niet schreeuwt) dat hij aardig doet tegen zn brusje (niet meer duwen, ruzie maken?)…etc!
Anders wordt het lastig om de beloning te halen, of ben je dan misschien geneigd om toch maar die sticker te geven omdat hij het wel redelijk heeft gedaan…
Hoe specifieker hoe beter!
En: het moet haalbaar zijn, anders werkt het niet! als je het moeilijk maakt om de beloning te halen dan zal het gedrag niet of nauwelijks veranderen!
Succes met belonen!